Firmele de avocatură s-au grăbit să adopte inteligența artificială, după ce evoluțiile tehnologiei i-au permis să redacteze contracte, să asiste procesele de due diligence și să redacteze opinii juridice.
Lansarea chatbot-ului în limbaj natural ChatGPT în noiembrie a marcat un punct de cotitură semnificativ în AI generativă. Creat de OpenAI, susținut de Microsoft, robotul produce propoziții convingătoare și asemănătoare cu cele umane, folosind modele lingvistice mari pentru a prezice următorul cuvânt probabil dintr-o secvență.
Aceasta a determinat alte mari companii de tehnologie, inclusiv Google și Microsoft însuși, să urmeze rapid exemplul. Start-up-urile au valorificat, de asemenea, tehnologia subiacentă utilizată în aceste produse pentru a dezvolta IA specializată pentru serviciile juridice.
Firmele de avocatură și firmele de consultanță folosesc acum software-ul pentru a automatiza sarcinile și pentru a crește eficiența, impulsionate să reducă costurile din cauza scăderii veniturilor pe fondul unei secete de tranzacții corporative. Firmele de avocatură din Cercul Magic și grupurile de contabilitate Big Four au experimentat cu platforme de inteligență artificială construite pentru sarcini juridice, cum ar fi redactarea de contracte, traducerea documentelor în diferite limbi și sugerarea de opinii juridice.
„Primim câteva mii de interogări zilnic și este destul de consistent în toate birourile … în mai multe limbi (și) în diferite domenii de drept”, spune David Wakeling, șeful grupului de inovare a piețelor de la Allen & Overy, care cuprinde atât avocați, cât și dezvoltatori. Firma de avocatură a fost prima firmă din Cercul Magic care a adoptat AI generativă și utilizează din noiembrie un produs omonim al unui start-up american numit Harvey AI. „Este (acum) o parte serioasă a modelului operațional”, explică el. „Am depășit cu mult perioada de probă”.
Harvey a fost construit cu ajutorul modelelor de limbaj GPT create de OpenAI, care a investit, de asemenea, în start-up-ul american. Pe lângă datele generale de internet care stau la baza GPT, Harvey este antrenat în date juridice, inclusiv jurisprudență. Sistemul îi avertizează pe avocații A&O să verifice conținutul pe care îl creează, deoarece IA generativă este cunoscută pentru „halucinații”: afirmarea unor lucruri cu încredere ca fiind fapte, în ciuda faptului că acestea nu au nicio bază în realitate.
„Este o pagină albă, o primă înjunghiere rapidă”, spune Wakeling. „Știi că întotdeauna o vei edita; nu este niciodată suficient de bună. Dar (dacă) aplicați acest lucru la 3.500 de persoane, este o economie serioasă de timp; o oră sau două pe săptămână este o afacere importantă.”
Avem nevoie de avocați umani pentru a ne asigura că continuăm să extindem și să împingem înainte legea, astfel încât aceasta să nu se atrofieze
Aproape jumătate din toate sarcinile actuale din profesia de avocat ar putea fi înlocuite de IA, potrivit unui raport recent al Goldman Sachs. Automatizarea acestora ar elimina necesitatea ca oamenii să efectueze unele dintre cele mai administrative și mai banale activități – deși ar putea însemna, de asemenea, că avocații stagiari și absolvenții de la firmele de avocatură nu ar mai avea ocazia să le experimenteze.
„Trebuie să ne gândim la modul în care îi formăm pe tinerii avocați”, spune Kay Firth-Butterfield, șefa departamentului de inteligență artificială din cadrul Forumului Economic Mondial. „Nu pot fi toți capabili instantaneu să ofere consultanță în cele mai complexe chestiuni sau să facă întâlniri complexe cu clienții, sau să se gândească la modalități de a contesta status quo-ul. Acest lucru trebuie să fie învățat”.
Ea vede limite în ceea ce privește utilizarea IA: „Deoarece tot ceea ce poate face AI generativă este să se uite la datele istorice pentru a da răspunsuri, avem nevoie de avocați umani pentru a ne asigura că continuăm să extindem și să împingem înainte legea, astfel încât aceasta să nu se atrofieze.”
Protagoniștii susțin că instrumentele bazate pe IA vor elibera avocații pentru a face o muncă mai calificată și pentru a oferi consiliere strategică, economisind în același timp timp timp timp și reducând costurile pentru firme și clienți.
„Cu siguranță reduce orele facturabile”, spune Richard Robinson, fondator și director executiv al Robin AI, care a fost lansat în 2019 și oferă software juridic bazat pe AI. Dar el subliniază: „Cele mai bune firme doresc să fie plătite pentru munca strategică de nivel înalt, lucruri pe care, în mod fundamental, cel puțin astăzi, nicio IA nu încearcă să le reproducă – cum ar fi negocierile la nivel înalt, informații despre ce s-a întâmplat în alte tranzacții (similare) de pe piață”.
1 miliard de dolari
Investiția PwC în inteligență artificială pentru a automatiza părți din activitatea de audit, taxe și consultanță în următorii trei ani
Robin AI colaborează cu două dintre cele patru mari firme de contabilitate, precum și cu fonduri de capital privat și cu firma de avocatură Clifford Chance. Vinde software și oferă, de asemenea, un serviciu suplimentar, în cadrul căruia echipa sa de 30 de avocați și asistenți judiciari interni supraveghează rezultatele generate de AI. Tehnologia sa poate fi utilizată, de asemenea, pentru a scana documente juridice pentru a evalua expunerea la riscuri.
Dar Robinson avertizează că „aceste instrumente nu sunt practic pregătite pentru a fi utilizate fără ca oamenii să le protejeze” – subliniind că rezultatul pur al acestor tehnologii ar trebui să fie întotdeauna verificat și editat de un expert calificat.
Modelele lingvistice de mari dimensiuni se îmbunătățesc pe măsură ce sunt alimentate cu mai multe date și pe măsură ce sunt utilizate mai mult. PwC, care folosește Harvey pentru fuziuni și achiziții, due diligence și redactarea contractelor, spune că a avut un aflux de clienți care au declarat că doresc să adopte AI, dar sunt îngrijorați de protecția datelor.
„Confidențialitatea și securitatea datelor sunt primordiale și foarte importante … deoarece datele sunt sensibile și există un privilegiu legal”, spune Sandeep Agrawal, partener în cadrul serviciilor fiscale și juridice ale PwC. Agrawal s-a întâlnit recent cu directori de la Harvey pentru a discuta despre modul în care aceasta poate să delimiteze datele și să cripteze informațiile, ceea ce înseamnă că acestea sunt mai sigure. Harvey separă toate datele clienților și oferă instrumente de criptare pentru a proteja accesul la informațiile clienților.
Într-un semn de încredere crescândă în această tehnologie, PwC s-a angajat săptămâna trecută să investească 1 miliard de dolari în IA pentru a automatiza părți din activitățile sale de audit, impozitare și consultanță în următorii trei ani.
Jerry Ting, director executiv al afacerii de analiză a datelor Evisort și lector la Harvard Law School, raportează o schimbare similară în direcția adoptării AI în ultimele luni. Evisort, care s-a lansat în SUA în 2016, oferă un software de inteligență artificială care permite clienților să creeze și să gestioneze contractele – inclusiv redactarea și semnarea – printr-un proces automatizat.
„Înainte de GPT, era: iată ce este AI, iată de ce vă aduce beneficii; era aproape că trebuia să-i convingem”, spune el. „Acum, ei apar la ușă deja convinși. Întrebarea devine: „Cum o folosesc într-un mod sigur, care să conducă de fapt la rezultatele afacerii mele și care să se încadreze în bugetul meu?”.”
Sursa – www.ft.com