Just Eat Takeaway concediază 1.700 curieri de livrare în Marea Britanie și se întoarce la modelul gig-economie, despre care directorul său general Jitse Groen a spus anterior că „vine în detrimentul societății și al lucrătorilor înșiși”.
Răsturnarea vine la doi ani după ce cel mai mare grup de livrare de alimente din Europa a încercat să se diferențieze de cei mai mari rivali ai săi, Deliveroo și Uber Eats, angajând curieri în Marea Britanie, mai degrabă decât să se bazeze în întregime pe lucrătorii gig pentru livrările de mâncare la domiciliu.
„Just Eat UK își reorganizează și simplifică operațiunea de livrare ca parte a obiectivului continuu de îmbunătățire a eficienței”, a declarat marți JET. „Ca parte a acestui proces, am propus să trecem de la modelul de lucrător pentru curieri”.
Mișcarea vine în condițiile în care companiile de livrare de alimente sunt sub presiunea investitorilor pentru a îmbunătăți profitabilitatea pe fondul unei încetiniri a cererii după boom-ul condus de blocare a sectorului.
La începutul acestei luni, JET a raportat o creștere de cinci ori a pierderilor înainte de impozitare anul trecut, ajungând la 5,8 miliarde de euro, inclusiv o depreciere de 4,7 miliarde de euro în urma fuziunii dintre Just Eat, cu sediul în Marea Britanie, și Takeaway.com, cu sediul în Olanda, și achiziția ulterioară a grupului de Grubhub, cu sediul în SUA.
Grupul de livrare de alimente a angajat 1.700 de curieri în șase orașe din Marea Britanie de la lansarea a ceea ce numește modelul său „Scoober” în Londra la sfârșitul anului 2020, precum și o echipă de operațiuni de aproximativ 170, dintre care majoritatea vor fi, de asemenea, concediați.
Șeful său din Marea Britanie, Andrew Kenny, a recunoscut la momentul respectiv că costurile de operare vor crește ca urmare a noului model, dar a declarat că a oferi curierilor salarii orare, indemnizații de boală și contribuții la pensie a fost „lucrul corect de făcut”.
Într-o scrisoare din februarie 2021 către Financial Times, Groen – care a fondat Takeaway.com în 2000 – a declarat că munca gigant „a dus la condiții de muncă precare” și „vine în detrimentul societății și al lucrătorilor înșiși”.
JET va adopta acum același model de auto-angajare ca Deliveroo și Uber Eats în Marea Britanie pentru mesele livrate de propriii săi curieri, deși multe comenzi plasate de clienți prin intermediul pieței sale online sunt livrate de personalul propriu al punctelor de vânzare de mâncare la domiciliu.
Compania încă mai operează modelul Scoober în unele părți ale Europei continentale.
Just Eat a raportat o scădere cu 10% a comenzilor în Marea Britanie și Irlanda în 2022, în timp ce veniturile au crescut cu 6%, în mare parte datorită faptului că restaurantele au crescut prețurile. Compania a proiectat că profitul ajustat va crește de la 19 milioane de euro în 2022 la 225 milioane de euro în acest an.
Aceasta a declarat că nu va exista „niciun impact” asupra clienților sau partenerilor din restaurante din cauza schimbărilor de personal. The Telegraph a fost primul care a raportat mișcarea.
Sursa – www.ft.com