Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a dat amenzi de circa 2,04 milioane lei instituțiilor financiar bancare, în primul semestru, în scădere față de anul trecut, când valoarea acestora a fost de 4,85 milioane lei, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, președintele ANPC, Marius Alexandru Dunca.
Tot în primele șase luni ale anului, ANPC a încheiat un număr de 192 de Procese Verbale de Constatare a Contravențiilor față de 265 în aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mare amendă a fost de 80.000 de lei, aplicată unui operator financiar bancar pentru faptul că nu a respectat măsurile trasate printr-un Proces Verbal de Constatare a Contravenției.
AGERPRES: Care este cuantumul și numărul sancțiunilor aplicate în acest an de către ANPC instituțiilor financiare?
Marius Dunca: În perioada 1 ianuarie 2014-30 iunie 2014, la abaterile constatate la nivelul ANPC pentru operatorii financiari bancari și nebancari au fost încheiate 192 de Procese Verbale de Constatare a Contravențiilor, față de 265 de Procese Verbale de Constatare a Contravențiilor în aceeași perioadă a anului trecut. Menționez faptul că Procesele Verbale de Constatare a Contravențiilor reprezintă Procese Verbale prin care s-au aplicat sancțiuni contravenționale de către comisarii din cadrul instituției noastre. Totodată, ANPC a încheiat opt Procese Verbale de Constatare ce au fost înaintate Instanței de judecată, care urmează să se pronunțe cu privire la posibilele clauze abuzive din contractele încheiate între consumatori și profesioniști. În acest caz, cea care aplică sancțiune contravențională este Instanța de judecată, instituția noastră identificând doar posibilele clauze abuzive. Amenzile aplicate la nivelul anului 2014 sunt în valoare de 2.037.000 lei, iar la nivelul anului 2013 au fost în valoare de 4.848.375 lei.
AGERPRES: De ce a scăzut valoarea amenzilor?
Marius Dunca: Scăderea numărului de amenzi se datorează faptului că operatorii financiari bancari și nebancari în cazul reclamațiilor întemeiate au o deschidere mult mai mare față de consumator și soluționează amiabil aceste aspecte.
De asemenea, aceștia sunt mult mai transparenți față de consumatori prin oferirea de informații care îi ajută pe consumatori să înțeleagă care sunt situațiile legate de evoluția creditelor și a problemelor ridicate de aceștia. Totodată, numărul de reclamații este în scădere, cu 23% mai mic față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
AGERPRES: Care a fost cea mai mare sancțiune aplicată?
Marius Dunca: Cea mai mare amendă a fost în valoare de 80.000 de lei, aplicată unui operator financiar bancar pentru faptul că nu a respectat măsurile trasate printr-un Proces Verbal de Constatare a Contravenției. Numele acestuia nu poate fi dat publicității, fiindcă această informație este exceptată de la comunicare conform Ordinului numărul 445/2009. Măsurile stabilite de către echipa de control prin procesul verbal se referă la restituirea banilor încasați fără temei legal și aducerea contractului în termen de 15 zile în conformitate cu legea în vigoare.
AGERPRES: Care au fost principalele nereguli depistate?
Marius Dunca: Principalele nereguli depistate pentru care operatorii financiari bancari și nebancari au fost sancționați contravențional în conformitate cu legislația din domeniul protecției consumatorilor sunt următoarele: calcularea în mod eronat a penalităților în cazul întârzierilor la plată; propriri eronate fără adresă de înființare a propriilor; neeliberarea adreselor de închidere cont și credit la data încetării contractului; perceperea de daune interese; percepere de comisioane fără informarea consumatorilor; reținerea cardurilor în ATM și eliberarea acestora după o perioadă îndelungată; faptul că banca nu a respectat obligația de a menționa în contract comisioanele, taxele, tarifele sau orice alte costuri; faptul că nu au fost respectate dimensiunile fonturilor cu care trebuie redactate documentele pentru o bună vizibilitate și citirea ușoară de către consumator; percepere de comisioane pentru conturi în care nu s-au mai efectuat operațiuni; calculul eronat al dobânzii la momentul rambursării anticipate parțiale; lipsa proceduri în cazul refinanțărilor de credite cu garanție imobiliară; clauza prin care banca își arogă dreptul de a debita întreg venitul salarial al consumatorilor în cazul în care acesta înregistrează datorii; debitarea eronata a conturilor din limita de credit; declarări scadente anticipate fără notificări.
AGERPRES: Câte reclamații ați primit în primele luni?
Marius Dunca: În primele 6 luni ale anului 2014 au fost înregistrate la nivel de ANPC 4.429 de reclamații, cu 23% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. În reclamații, petenții își exprima nemulțumirile cu privire la modul în care se comportă operatorul financiar bancar în relația cu aceștia, modul de calcul al dobânzilor, modul în care sunt percepute comisioanele și scopul perceperii acestora, probleme legate de imposibilitatea acestora de a-și mai achita creditele în special creditele în valută.