Conferința de anul trecut a avut loc în zilele de după ce Moscova a lansat invazia pe scară largă a Ucrainei, scufundând piețele energetice în haos. Conversațiile din jurul Hilton Americas din acest an se referă în întregime la consecințele războiului.
Securitatea energetică – și profiturile record încasate de companiile energetice globale – a fost în centrul atenției. Influența crescândă a Americii asupra piețelor energetice globale, o evoluție binevenită aici, în Houston, este, de asemenea, un subiect fierbinte. Remodelarea tabloului aprovizionării globale – și rolul central al Americii în acest sens – este subiectul primei noastre note.
Dar chestiunea și mai importantă se referă la modul în care poate fi asigurată securitatea energetică în timp ce lumea încearcă, de asemenea, să se decarbonizeze urgent. Acesta este subiectul celei de-a doua note.
În Data Drill, Amanda analizează o scădere bruscă a vânzărilor globale de vehicule electrice din ultima vreme și ce ne spune despre rolul central al Chinei în propulsarea pieței EV.
Dacă conferința CERAWeek de anul trecut s-a axat pe lupta pentru a face față haosului de pe piețele globale de energie declanșat de invazia Rusiei în Ucraina, cea de anul acesta pare să fie una pe termen lung.
Efectele secundare ale războiului au fost în centrul atenției ieri, accentul fiind pus pe modul în care lumea face față impactului pe termen lung – și pe modul în care companiile americane ar putea profita de noul status quo. Securitatea energetică, mai degrabă decât criza energetică, este expresia aleasă.
În declarațiile grandioase de pe scenă și în conversațiile mai sincere de pe margine, mesajul a fost consecvent: Gazul rusesc nu se va mai întoarce și există o deschidere pentru ca altcineva să umple golul.
În ceea ce-i privește pe directorii reuniți în centrul orașului Houston, există un singur concurent.
„SUA este un mare exportator și acest lucru va crește”, a declarat Mike Wirth, șeful Chevron, în fața delegaților la începutul conferinței. „Acest lucru schimbă fluxurile comerciale și schimbă mecanismele de stabilire a prețurilor”.
„Factorul de echilibrare
După mai bine de un an de la începerea războiului, orice speranță de perturbare pe termen scurt a piețelor energetice a fost îngropată. Ordinea energetică a ultimelor decenii a fost modificată irevocabil.
Torbjörn Törnqvist, directorul executiv al Gunvor, unul dintre cei mai mari comercianți de mărfuri din lume, a declarat că pierderea piețelor europene a forțat Rusia să închidă câmpurile de gaze, deoarece nu exista o modalitate ușoară de a redirecționa livrările către Asia.
Ca urmare, transporturile din America ar deveni „factorul de echilibru”. „Lumea nu va putea trăi fără GNL din SUA”, le-a spus el delegaților.
Pe măsură ce mai multe capacități de lichefiere sunt puse în funcțiune, SUA vor deveni cel mai mare exportator mondial în acest an. Iar volumele vor crește vertiginos – eclipsând alți jucători până la sfârșitul deceniului.
Producătorii de gaze din SUA se înghesuie să profite. Chesapeake Energy a anunțat ieri un acord preliminar cu Gunvor pentru a-i furniza 2 milioane de tone de GNL anual timp de 15 ani, începând cu 2027.
Este un acord în primele zile – și nu este clar în acest moment unde va face Chesapeake lichefierea – dar subliniază graba de a umple golul lăsat de Rusia pe piețele globale.
Iar foratorii vor să facă bani din asta – fiind plătiți la prețuri internaționale. În loc să vândă la prețurile de bază ale Henry Hub-ului intern, acordul lui Chesapeake va fi legat de referința asiatică JKM, în prezent de peste patru ori mai mare.
Șeful Chesapeake, Nick Dell’Osso, a declarat pentru ES că jucătorii din amonte au vrut să obțină expunerea la prețurile globale.
„Pe măsură ce GNL crește în a doua jumătate a acestui deceniu la ceva care reprezintă mai mult de 20% din piața americană – probabil mai aproape de 25% – credem că ar trebui să avem expunere la piețele finale care vor conduce în cele din urmă economia în afacerea americană”.
Alți jucători din amonte au încheiat acorduri similare. EOG și Apache au încheiat acorduri cu Cheniere care le oferă expunere la prețurile internaționale. Devon Energy a încheiat un acord în septembrie care îi oferă acces la capacitatea de lichefiere.
„Cred că este o direcție în care industria va continua probabil să se îndrepte”, a spus Dell’Osso.
„La sfârșitul zilei, lumea are un deficit masiv de energie. Iar cea mai eficientă formă de energie pentru a rezolva această problemă este gazul natural din SUA.”
FT a avut, de asemenea, aseară, o știre despre cum discuțiile de investiții dintre Gunvor și Abu Dhabi National Oil Company au ajuns într-un impas.
Decarbonizare vs securitate
În timp ce securitatea energetică a fost tema dominantă, clima nu a fost niciodată departe de ordinea de zi.
Un grup de discuții la care au participat oficiali guvernamentali din Europa și din SUA a stârnit o dezbatere cu privire la faptul dacă nu cumva criza energetică a deraiat tranziția.
Iată câteva dintre citatele mai incisive:
Fred Krupp, președintele Fondului de Apărare a Mediului, a spus-o clar: lumea nu poate continua să ardă combustibili fosili în același ritm ca acum.
„S-ar putea să nu fiu cea mai populară persoană de aici dacă spun că, indiferent dacă vă uitați la analiza făcută de (Grupul interguvernamental privind schimbările climatice) sau la analiza făcută de Agenția Internațională pentru Energie, este foarte clar că nu ne putem atinge obiectivele de la Paris dacă continuăm să ardem la fel de mult cărbune, petrol și gaze.”
Krupp a adăugat: „Și când vedem ultima criză energetică, ne aduce în minte prin câte perturbări diferite trebuie să trecem înainte de a deveni serioși că trebuie să ne îndepărtăm de combustibilii fosili într-o direcție fundamental diferită?”
Amos Hochstein, coordonatorul prezidențial special al SUA pentru securitatea energetică internațională, a declarat că criza energetică a accelerat tranziția – dar lumea încă mai are nevoie de combustibili fosili, pentru moment.
„De fapt, cred că această criză cu care ne confruntăm acum din cauza războiului din Ucraina – nu este vorba că ne-a dus înapoi, (făcându-ne) să alegem între tranziția energetică și criza de securitate. Din punctul meu de vedere, (a) accelerat multe dintre investițiile în tranziția energetică.”
„Ne dorim ca în cele din urmă să vedem o reducere a cererii de petrol, dar nu ne putem permite acest lucru în acest moment. Așadar, vrem să avem aprovizionarea astăzi, pe măsură ce accelerăm electrificarea, pe măsură ce vehiculele electrice capătă o cotă de piață mai mare.”
Hochstein a adăugat: „Cred că dacă veți trece prin cea mai mare transformare pe care a văzut-o lumea în peste 100 de ani, deconectându-vă de la un sistem energetic și creând un cu totul alt sistem … trebuie să vă asigurați că nu vă deconectați de la aprovizionare înainte de a avea capacitatea de a furniza o alternativă, deoarece această fricțiune este cea care creează șocuri energetice, ceea ce duce la instabilitate politică și, în cele din urmă, duce la o lipsă de sprijin sau de încredere în tranziția energetică în sine.”
Ditte Juul Jørgensen, directorul general pentru energie al Comisiei Europene, a declarat că Europa va continua să plaseze clima în centrul politicii de securitate energetică.
„Toate aceste lucruri pe care trebuie să le facem pentru a rămâne, în esență, sigure din punct de vedere energetic în timpul acestei crize au fost, de asemenea, aliniate cu tranziția ecologică. A fost o accelerare a energiilor regenerabile … asigurându-ne că diversificarea se face către surse mai curate, dar și asigurându-ne că investițiile pe care le facem nu ne leagă de trecut, ci ne leagă mai degrabă de tranziția energetică prin care trecem.” (Myles McCormick)
Forajul de date
Vânzările globale de vehicule electrice s-au prăbușit în ianuarie, scăzând cu aproape 50% de la o lună la alta, deoarece piețele cruciale au redus treptat subvențiile, potrivit Rystad Energy.
China, cea mai mare piață pentru vehiculele electrice, a contribuit la acest declin, cu 363.000 de vehicule mai puțin vândute în ianuarie decât în luna precedentă, potrivit Rystad. Beijingul a pus capăt subvențiilor pentru vehiculele electrice, care existau din 2009, la sfârșitul anului trecut, determinând producătorii de automobile precum Tesla să aplice reduceri de prețuri.
Germania a înregistrat, de asemenea, o prăbușire dramatică a vânzărilor de VE, cererea scăzând cu aproximativ o treime de la o lună la alta, după ce țara a redus subvențiile cu 1.500 de euro pentru vehiculele de până la 45.000 de euro și a exclus hibrizii plug-in din subvenții.
SUA se numără printre puținele țări care au introdus noi stimulente în legislația sa istorică privind clima Inflation Reduction Act, inclusiv un credit fiscal de 7.500 de dolari pentru consumatori pentru modelele asamblate în America de Nord. Rystad preconizează că adopția vehiculelor electrice va ajunge la 10 % în SUA pentru prima dată în acest an.
Subvențiile americane au înrăutățit relațiile comerciale cu Europa, care se teme că acestea vor descuraja producția pe continent. Vineri, Volkswagen a anunțat că intenționează să construiască o fabrică de EV-uri în valoare de 2 miliarde de dolari în Carolina de Sud, fiind cea mai recentă companie europeană care a lansat noi facilități de producție în SUA de la adoptarea IRA.
„În acest moment, UE pierde rapid teren atât în fața Chinei, cât și a SUA”, a declarat Abhishek Murali, analist în domeniul tehnologiilor curate la Rystad. În timp ce China a înregistrat o scădere a cererii pentru vehiculele electrice, avantajul său tehnologic de ani de zile în acest sector a făcut-o un jucător crucial în stimularea adoptării vehiculelor electrice în alte țări, spune Murali.
Sursa – www.ft.com