Primul avion de pasageri fabricat în China a luat zborul comercial inaugural, într-un moment simbolic pentru independența tehnologică a Chinei, după ani de întârzieri ale proiectului.
Avionul cu un singur culoar C919 a zburat duminică de la Shanghai la Beijing, după mai mult de un deceniu de dezvoltare și un sprijin estimat la 72 de miliarde de dolari din partea Beijingului.
Aeronava a impulsionat aspirațiile liderului chinez Xi Jinping, care urmărește să obțină autosuficiența tehnologică pentru țara sa în fața intensificării tensiunilor comerciale cu SUA. Perspectiva, deși pe termen lung, a unei industrii chineze de avioane de pasageri ar putea reprezenta o amenințare pentru duopolul Boeing-Airbus.
C919 a fost construit de către campionul aerospațial Comac, susținut de stat, iar primul zbor a fost operat de transportatorul național China Eastern. Presa internă a anunțat evenimentul ca fiind „o zi de neuitat” și a remarcat că Comac a primit peste 1.000 de comenzi de la 32 de clienți, până la sfârșitul anului 2022.
„Dezvoltarea cu succes a modelului C919 indică faptul că China are capacitatea de a dezvolta în mod independent avioane mari de pasageri”, a declarat Xinhua, agenția de știri de stat.
În ciuda faptului că proiectul este în curs de desfășurare din 2008, iar zborul inaugural a fost planificat inițial pentru 2014, entuziasmul a crescut în ultimele luni, pe măsură ce avionul a primit aprobarea de reglementare în China și s-a apropiat de exploatarea comercială.
În octombrie, președintele Xi a găzduit echipa de dezvoltare a avionului C919 la Marea Sală a Poporului din Beijing, lăudând grupul „ca fiind coloana vertebrală” a țării și „eroi”.
„Faptul că avioanele de linie chinezești zboară pe cer întruchipează voința țării noastre, visul națiunii noastre și așteptările poporului nostru”, a declarat Xi la acea vreme, adăugând că progresele în producția internă vor „ajuta la realizarea Visului chinezesc de întinerire națională”.
Analiștii au declarat că se așteaptă ca Comac să înceapă să reducă cota de piață a Boeing și Airbus pe piața masivă a aviației din China, precum și în unele țări în curs de dezvoltare. Cu toate acestea, C919 nu are aprobare de reglementare în SUA sau Europa.
Analiștii au subliniat, de asemenea, că aeronava se bazează pe furnizorii occidentali pentru componentele critice. Acest lucru ridică posibilitatea ca industria aviatică să fie implicată în înăsprirea controalelor asupra exporturilor de tehnologie din SUA către China, care au afectat deja producătorii de cipuri din această țară.
Siguranța companiilor aeriene s-a confruntat cu o examinare reînnoită în China din martie anul trecut, când zborul China Eastern Airlines MU5735, un Boeing 737 care transporta 132 de persoane, s-a prăbușit în regiunea sudică Guangxi, ucigându-i pe toți cei aflați la bord.
În timp ce C919 și-a luat zborul duminică, mass-media de stat a subliniat acreditările de siguranță ale avionului, inclusiv testele în medii naturale extreme, inclusiv temperaturi ridicate, umiditate ridicată, frig sever, rafale și condiții de îngheț.
„Siguranța, fiabilitatea și performanța sa în materie de protecție a mediului au fost evaluate în mod cuprinzător”, a declarat Xinhua.
Sursa – www.ft.com