Ministerul Finanţelor Publice (MFP) reglementează modul în care se distribuie despăgubirile în cazul în care o maşină cumpărată prin programul Prima Maşină suferă o avarie încadrată în categoria ‘daună totală’, după ce, în urma unui incident de acest fel produs la începutul acestui an, s-a constatat că nu există prevederi clare de distribuire a despăgubirilor.
Astfel, Ministerul a elaborat un proiect de Hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi.
‘Acesta stabileşte modalitatea de plată a despăgubirilor în cazul producerii daunei totale pentru autoturismele achiziţionate prin Program şi de utilizare a sumelor rezultate din valorificarea autoturismului avariat. Măsura clarifică atât cazurile în care Ministerul Finanţelor Publice a plătit finanţatorului suma rezultată din executarea garanţiei, precum şi pe cele în care valoarea despăgubirilor, înainte de depunerea de finanţator la FNGCIMM a cererii de plată, acoperă integral sau doar parţial soldul finanţării garantate restante’, se arată într-un comunicat al MFP transmis, joi.
Potrivit documentului, în primul trimestru din 2016, a fost înregistrat primul caz de daună totală a unui autoturism achiziţionat prin Programul Prima Maşină, pentru care nu a fost solicitată executarea garanţiei de stat.
‘Atât instituţia de credit, cât şi beneficiarul i-au solicitat Ministerului Finanţelor Publice acordul pentru folosirea sumei primite ca despăgubire pentru daună totală, în vederea stingerii creanţei datorate de beneficiar. Ministerul Finanţelor Publice nu şi-a putut da acordul, pentru că nu exista această posibilitate în Normele de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 66/2014’, se mai arată în comunicat.
Astfel, MFP propune ca, ‘în cazul daunelor totale produse autoturismelor achiziţionate în cadrul Programului, după ce MFP a plătit finanţatorului suma rezultată din executarea garanţiei, plata valorii despăgubirilor se efectuează de către societatea de asigurare către finanţator şi stat, reprezentat prin MFP proporţional cu procentul de garantare aplicat la soldul finanţării garantate restante, până la concurenţa creanţelor rezultate din trecerea la restanţă a întregii finanţări garantate şi plata garanţiei’.
Însă, în cazul în care despăgubirea acoperă integral soldul creditului, iar banca nu depune cerere de executare a garanţiei statului, Ministerul îşi va da acordul ca toată suma aferentă despăgubirii să fie încasată de bancă, în vederea stingerii creditului. Dacă cererea de executare a fost deja depusă, aceasta trebuie retrasă pentru ca banca să poată încasa toată suma.
Dacă despăgubirea acoperă doar parţial suma restantă, banii pot fi, de asemenea, încasaţi direct de bancă, iar aceasta va depune cerere de executare a garanţiei doar pentru diferenţa rămasă restantă după încasarea despăgubirii, se mai arată în proiectul de hotărâre.
Potrivit MFP, în acelaşi mod se va distribui, între finanţator şi stat, şi suma rezultată din valorificarea autoturismului avariat. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)