Reacția împotriva obiectivelor ambițioase de mediu ale UE a crescut pe măsură ce Partidul Verzilor francez și alți deputați europeni au încercat să blocheze planurile de a pune un preț al carbonului pentru combustibilul utilizat pentru transport și încălzire.
Parlamentul European a susținut marți mișcarea de extindere a schemei de comercializare a certificatelor de emisii, dar 167 de europarlamentari, în principal din grupurile verzi, de stânga și de extremă dreapta, au votat împotriva planului, avertizând că acesta va stârni opoziția publicului față de creșterea costurilor energiei. Unii membri francezi au spus că se tem de o revenire a mișcării gilets jaunes (veste galbene), care a perturbat Franța în 2018-19 cu proteste la scară largă față de propunerea de taxă pe carbon pe combustibil.
Manon Aubry, liderul francez al grupului de stânga din parlamentul european, a declarat că creșterea costurilor pentru umplerea unei mașini și încălzirea unei locuințe ar avea un „bumerang” asupra activiștilor pentru schimbările climatice.
„Sper că mă înșel, dar peste câțiva ani oamenii vor urî politicile climatice. Oamenii vor merge la partidele de extremă dreapta”, a spus Aubry, al cărui partid France Unbowed sprijină mai multe acțiuni pentru combaterea schimbărilor climatice.
Ea a spus că extinderea ETS, care obligă companiile să cumpere certificate de emisii, ar putea crește costul combustibilului casnic și al încălzirii la jumătate pentru gospodării, argumentând că marile multinaționale ar trebui să plătească în schimb o taxă pe carbon.
Un purtător de cuvânt al Partidului Verzilor din Franța a declarat: „Acest lucru face ca gospodăriile să suporte o parte din costul poluării pentru emisiile pe care nu le pot evita neapărat. Este foarte asemănător cu ceea ce a dus la gilets jaunes în 2018.”
Partidul a criticat, de asemenea, decizia de a continua acordarea permiselor gratuite de emisii pentru industria grea până în 2026, după care acestea vor fi eliminate treptat timp de opt ani.
Parlamentul a votat pentru aprobarea extinderii ETS cu 413 voturi pentru, 167 împotrivă și 57 abțineri. Cu toate acestea, nu se va aplica până în 2027 și ar putea fi amânată dacă prețurile energiei revin la nivelurile record atinse după invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia.
Permisele de carbon, pe care companiile le pot cumpăra și vinde conform ETS al UE, au crescut de la aproximativ 20 EUR la 100 EUR pe tonă în ultimii doi ani.
O criză a costului vieții și măsurile dure necesare pentru a reduce impactul agriculturii asupra mediului, inclusiv reduceri mari în utilizarea îngrășămintelor și pesticidelor, au determinat unele state membre să încerce să încetinească ritmul tranziției ecologice a UE.
Luna trecută, Germania a forțat UE să anuleze o interdicție propusă privind vânzarea vehiculelor cu motoare cu ardere până în 2035, permițându-le celor care folosesc combustibili neutri din carbon. În Olanda, o victorie a Mișcării cetățenești a fermierilor în curs de desfășurare la alegerile provinciale ar putea bloca reformele guvernamentale de mediu.
Pentru a atenua presiunea asupra gospodăriilor, deputații au convenit și asupra unui fond în valoare de până la 86 de miliarde de euro, care va folosi banii din vânzarea permiselor de comercializare a cotelor de emisii pentru a ajuta gospodăriile mai sărace să-și reducă amprenta de carbon.
„Fondul pentru climat social îi va ajuta să-și izoleze casele, să instaleze o pompă de căldură, să cumpere o mașină electrică sau să ia alte măsuri care să economisească energie și bani”, a declarat Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei UE responsabil pentru acordul ecologic. , care își propune să reducă emisiile de carbon cu 55% între 1990 și 2030.
Deputații europeni au aprobat, de asemenea, includerea emisiilor de transport maritim în ETS pentru prima dată și au convenit să elimine treptat cotele gratuite pentru companiile aeriene până în 2026, cu excepția cazului în care utilizează combustibil durabil pentru aviație.
Roberta Metsola, președintele parlamentului, a declarat că alegătorii au susținut partidele care promovează politici ecologice în alegerile din 2019 pentru adunare, adăugând că fondul pentru schimbările climatice va „asigura că nimeni nu este lăsat în urmă”.
Parlamentul a votat, de asemenea, prima taxă la frontiera de carbon din lume. Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon va intra în vigoare în 2026 și va percepe tarife la importurile din țări care nu au un preț intern al carbonului.
Mecanismul intenționează să împiedice industria grea din UE să relocalizeze producția pentru a evita plata pentru emisii. Dar unele industrii se tem de pierderea piețelor de export în fața concurenților care nu trebuie să suporte costurile unei tranziții ecologice.
Eurofer, care reprezintă producătorii de oțel, a declarat: „Soluțiile pentru piața de export trebuie introduse înainte ca CBAM să intre pe deplin în (în)2026, altfel riscăm să pierdem 45 de miliarde de euro din exporturile UE de oțel și, în consecință, capacitatea de producție și locurile de muncă aferente.”
Toate politicile sunt supuse aprobării finale de către statele membre care au convenit deja asupra unui acord cu parlamentul și, în mod normal, adoptă legislația fără modificări semnificative.
Sursa – www.ft.com