Apogeul de glorie al celei mai mari piețe de petrol din lume, care consumă multă benzină, se retrage pe măsură ce mașinile mai eficiente, sosirea pe piață a vehiculelor electrice de masă și creșterea numărului de persoane care lucrează de acasă îi determină pe automobiliștii americani să consume mai puțină benzină.
Cei 8,78 milioane de barili pe zi de benzină consumați anul trecut în SUA au fost cu 6% mai mici decât volumele record vândute înainte de pandemia de coronavirus. Consumul va continua să scadă în 2023 și 2024, a prognozat marți Administrația americană pentru informații energetice.
Benzina din SUA reprezintă aproximativ 9 la sută din consumul global de petrol. Perspectiva unei cereri stagnante sau în scădere are implicații ample pentru piețele energetice și emisiile de carbon.
„Consensul este că nu ne vom întoarce la nivelurile de consum de dinainte de Covidiu”, a declarat Robert Campbell, șeful departamentului de cercetare privind tranziția energetică la firma de consultanță Energy Aspects. „Acest lucru contează pentru că benzina din SUA este cea mai mare piață unică din lume pentru un produs petrolier. Ea eclipsează orice altă piață națională de benzină din lume”.
Consumul de benzină a fost mai mic de la an la an în fiecare lună începând cu luna iunie, determinat în parte de o explozie a prețurilor record la carburanți după ce Rusia și-a lansat invazia la scară largă a Ucrainei.
Automobiliștii americani conduc puțin mai puțin decât înainte de pandemie. Vehiculele kilometrice parcurse – o măsură a volumului traficului rutier – au fost de aproximativ 90% din nivelurile de la începutul anului 2020 în ianuarie, potrivit Inrix, care urmărește datele de mobilitate.
Scăderea se datorează în mare parte faptului că se conduce mai puțin în orașe, unde munca de acasă rămâne populară. Aproximativ jumătate dintre angajații americani cu locuri de muncă ce pot fi efectuate de la distanță lucrau anul trecut pe bază hibridă, potrivit unui sondaj Gallup recent. Kilometri parcurși în San Francisco erau încă mai puțin de 60% din nivelurile de dinainte de Covidiu-19 în toamna anului trecut, arată datele Inrix.
„Tiparele de călătorie s-au schimbat”, a declarat Bob Pishue, analist de transport la Inrix. „Cu cât sunteți mai aproape de nucleele urbane dense, cu atât mai puține călătorii există”.
Mai important, economia de combustibil a mașinilor a crescut în medie cu aproximativ o treime – sau 6 mile pe galon – între 2004 și 2021, potrivit Agenției pentru Protecția Mediului, reducând emisiile de carbon asociate cu un sfert. Câștigurile au venit în urma unor reglementări mai stricte impuse de administrația lui Barack Obama. Administrația lui Joe Biden le-a înăsprit și mai mult.
„Economia de combustibil, în fiecare lună, în fiecare an a devenit mai eficientă”, a declarat Jeff Barron, analist de petrol la EIA. Perspectivele pe termen lung ale agenției de statistică până în 2050 nu prevăd o revenire a consumului de benzină la nivelurile de dinainte de pandemie.
O mai bună eficiență a parcului rutier va evita în 2023 o creștere a cererii de benzină cu peste 150.000 b/d în țările OCDE din Americi, dintre care SUA este de departe cel mai mare consumator de petrol, a declarat Agenția Internațională pentru Energie. Ceea ce aceasta a numit „vânzările în plină expansiune de vehicule electrice” va economisi aproximativ încă 50.000 b/d.
„Apogeul benzinei s-a încheiat”, a declarat Alan Struth, analist la S&P Global Platts.
Rafinăriile de petrol din SUA au recunoscut tendința. Marathon Petroleum a estimat recent că consumul a scăzut cu 3% față de nivelurile de dinainte de Covid-19, un nivel care era „probabil destul de lipit”, a declarat recent Brian Partee, vicepreședinte senior al companiei.
Dar rafinăriile și mulți analiști cred că cererea va crește în continuare pentru alte produse petroliere. Un domeniu de interes este sectorul petrochimic, unde energia electrică ieftină oferă SUA un mare avantaj față de alte părți ale lumii.
„În ansamblu, cererea totală (de petrol) din SUA nu pare să fi atins vârful”, a spus Struth. „Este aproape; Se apropie; și va ajunge acolo; și va ajunge, probabil, în momentul în care vă uitați la ’25 sau ’26.”
Sursa – www.ft.com