„Je suis Charlie” și „Je suis Charlie et Ahmed” sunt două dintre mesajele de solidaritate postate de artistul Dan Perjovschi pe zidul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, un altfel de ziar, denumit „Ziarul Orizontal”.
Cunoscut atât în țară, cât și în străinătate pentru lucrările sale, Dan Perjovschi se autodefinește ca fiind altceva decât un caricaturist, mai mult decât un gazetar, ci un artist-ziarist care exprimă cu creionul diferite idei și provocări. El se gândise inițial să posteze pe zid numai mesajul „Je suis Charlie”, acel prim mesaj de solidaritate cu victimele de la Paris.
„După șocul inițial, mi s-a părut absolut obligatoriu să te solidarizezi cu formula ‘Je suis Charlie’. Lumea a dezvoltat-o, eu numai m-am uitat. Eu nu intru în realitate, doar mă uit la ea, mă uit din toate direcțiile. (…) Mi s-a părut că trebuie un tip de solidaritate, dar tendința presei, în general, cum e și la noi, se vorbea doar de cei patru oameni mai faimoși, redactori. Însă, au murit 12, inclusiv acest Ahmed. Într-un fel mi se pare, nici nu știu dacă pot să articulez în felul acesta, una din cele mai relevante victime, tocmai pentru că era musulman. Și era pus acolo tocmai să păzească libertatea de expresie”, explică pentru AGERPRES Dan Perjovschi prima sa postare.
A urmat „Je suis Charlie et Ahmed”.
Artistului i s-a părut „o întâmplare extraordinar de relevantă” faptul că unul din polițiștii uciși era chiar musulman și fusese pus să păzească libertatea de exprimare.
„De asta ‘Je suis Charlie et Ahmed’. Mi s-a părut într-un fel o nouă metaforă, la o întâmplare extraordinar de relevantă faptul că polițistul mort era musulman. Asta pune lucrurile într-o lumină diferită, decât cea extrem de simplistă în care Occidentul se luptă cu Islamul. Prima dată mă gândeam că ești solidar cu victimele. După aceea, vin întrebările, chiar și cu libertatea de expresie: Până unde? Până când? Între timp lucrurile au evoluat, pentru că a apărut ‘Je suis pas Charlie’, oameni care nu vor să se identifice cu libertatea de expresie făcută în felul acela și unii dintre ei destul de agresivi. Mi se pare că aici e o greșeală de judecată, că în continuare solidaritatea nu ține cu neapărat stilul caricaturistului, ci cu ideea de libertate de expresie, cu niște victime, e cu Franța, cu Occidentul, cu civilizația. Asta nu înseamnă că atunci când faci această solidaritate, îi excluzi pe restul”, crede Perjovschi.
Cât știe, însă, lumea de pe stradă, aceia care așteaptă autobuzul și trec zilnic pe lângă acest zid cu mesaje inedit din Sibiu, unic în România, și cât află oamenii din presă despre tragedia din Franța?
„Lumea cunoaște extrem de fragmentar și minimalist, strada confundă totul, află numai din știri de presă. Dacă îți arată de 30 de ori oameni cu cagule și îți zic că sunt din Turcia, o să crezi că toți turcii sunt nu știu cum. Nu e așa. Eu zic că sunt foarte complicate, complexe lucrurile”, a răspuns Dan Perjovschi.
Când a postat mesajele de solidaritate, când a făcut desenele, mai ales cel în care apare locul tragediei, Parisul și o mitralieră îndreptată spre un creion, Dan Perjovschi nu a chemat presa. Totul s-a aflat de pe pagina de Facebook a artistului, care ulterior a postat totul în „ziarul” său inedit.
„Imediat după ce au avut loc evenimentele, am făcut niște desene pe Facebook. Eu nu sunt caricaturist, eu sunt un artist care folosește un limbaj aproape de caricatură, mă simt solidar cu ideea de ziarist. Orice caricaturist bun e ca un editorialist, e un mini editorial desenat. Și așa mă identific eu cu oamenii aceștia din presă. Presa mie îmi place foarte mult. De câte ori sunt la Sibiu, ‘updatez’ zidul acesta, care pentru mine e un fel de ziar. Pictez peste știri mai vechi și ele se duc în zid și adaug unele noi. E a zecea oară când mai adaug ceva. Mi s-a părut normal că eu discut prin desene despre solidaritate de breaslă, atunci o fac și pe ziarul meu”, a explicat artistul.
Dan Perjovschi nu desenează și nu lansează mesaje la fel ca cei de la „Charlie Hebdo”. Recunoaște acest lucru. Ce îl diferențiază de ceilalți este faptul că desenele de la Sibiu „nu încearcă să stârnească scandal”.
„Tipul de expresie pe care îl face ‘Charlie Hebdo’ nu e al meu. Eu nu fac desene blasfemice, umilitoare. Încerc să nu stârnesc scandal prin desenele mele, ci să stârnesc un fel de discuție intelectuală. Ce fac eu e empatic. Eu nu vreau să îți spun ție ‘Ești prost!’, eu vreau să îți spun ‘Uite care e situația!’. E o diferență între cum gândesc eu, cum gândești tu și poate nici eu nu am dreptate tot timpul, nu?!”, crede Dan Perjovschi.
„Ziarul Orizontal” de pe zidul din Sibiu este scris și de „grafferi”. Proprietarul „ziarului” acceptă mesaje, desene, dialog, însă nu „vulgarități, rasisme și tâmpenii”.
„De adăugat s-a mai adăugat. Eu sunt impresionat de Sibiu. Grafferii, tinerii au respectat locul acesta. Au fost niște adăugiri, unele mi-au plăcut, unele le-am lăsat. Zidul meu e cu conținut. Cineva a adăugat un ‘tag’ pe zid. I-am scris că nu mi-a plăcut, ziarul meu e cu conținut. Dacă tot vrei să îmi spui ceva zi-mi o istorie. După câteva zile, omul acela mi-a scris: ‘Tag, tag, tag’. Au mai fost lucruri de genul acesta. Eu nu încurajez lumea să facă adăugiri acolo, dar unele lucruri le accept. Unele nu, dacă sunt rasisme, vulgarități, tâmpenii, le șterg imediat sau chestii proaste. Acolo e un ziar intelectual”, explică artistul conținutul „Ziarului Orizontal” din Sibiu.