Firmele din Irlanda de Nord vor utiliza regulile UE de subvenționare pentru împrumuturile de recuperare Covid

Firmele din Irlanda de Nord care solicită noi împrumuturi de recuperare Covid, susținute de guvern, vor trebui să facă acest lucru în conformitate cu normele UE privind subvențiile.

Unele firme din Marea Britanie pot fi, de asemenea, acoperite de normele UE, în funcție de amploarea activității lor în Irlanda de Nord.

Conform schemei de împrumut de recuperare (RLS), firmele din Marea Britanie pot împrumuta între 25.001 GBP și 10 milioane GBP. Banii vor fi împrumutați de bănci, guvernul garantând 80% din împrumut.

Termenii Protocolului NI înseamnă că Irlanda de Nord se află încă pe piața unică a UE pentru bunuri și, prin urmare, este încă supusă regulilor UE de subvenționare pentru comerțul cu bunuri. Acest lucru afectează în principal producătorii.

Înseamnă că firmele din Irlanda de Nord care solicită RLS vor trebui să se conformeze cu ceea ce este cunoscut sub numele de testul UE privind angajamentul în dificultate (UID).

Acestea sunt regulile UE care stabilesc circumstanțele în care sprijinul de stat poate fi acordat unei firme care are probleme financiare.

Schemele anterioare de împrumut Covid din Marea Britanie au fost acoperite de testul UID, deoarece au fost introduse în perioada de tranziție Brexit. Schema de împrumut de recuperare va avea o versiune din Marea Britanie a unui test UID, dar va fi mai simplă decât normele UE.

De exemplu, numai întreprinderile GB în proceduri de insolvență colectivă (cu excepția întreprinderilor care au încheiat un acord voluntar al societății de la 16 martie 2020) vor fi excluse din RLS.
Schema de împrumut de recuperare are, de asemenea, potențialul de a acționa ca un test al unuia dintre cele mai controversate elemente ale Protocolului NI – măsura în care normele UE de subvenționare se vor aplica întreprinderilor din Marea Britanie.

Citeste si:  Executivul a aprobat prima rectificare bugetară

Acest lucru este acoperit de articolul 10 al protocolului, care spune în esență că Marea Britanie în ansamblu trebuie să respecte normele UE dacă o subvenție la nivelul Marii Britanii ar putea avea un impact asupra comerțului cu mărfuri între Irlanda de Nord și Uniunea Europeană.

De exemplu, dacă o subvenție la nivelul Marii Britanii ar oferi firmelor din Irlanda de Nord un avantaj nedrept față de alte companii de pe piața unică a UE.

La câteva luni de la aprobarea protocolului, guvernul britanic a devenit îngrijorat. Articolul 10 ar putea lăsa părți semnificative ale economiei britanice în conformitate cu normele UE de subvenționare.

Marea Britanie și UE au ajuns la un alt acord cu privire la această chestiune în decembrie, UE declarând că aceasta se va aplica numai dacă o subvenție britanică ar avea un impact „real și previzibil” asupra comerțului Irlanda de Nord-UE.

Dar îndrumările publicate de atunci încă sugerează că cele două părți au interpretări diferite despre ceea ce înseamnă acest lucru.
În decembrie, Departamentul pentru afaceri, energie și strategie industrială din Marea Britanie (BEIS) a declarat: „Ipoteza inițială pentru subvențiile acordate beneficiarilor din afara Irlandei de Nord ar trebui să fie că protocolul NI nu se aplică.

Citeste si:  Bruxelles-ul cere explicaţii Bulgariei pentru „schimbul” de terenuri între privaţi şi stat

„În cazul în care se acordă o subvenție și o companie introduce pur și simplu bunuri pe piața Irlandei de Nord alături de alte piețe, această subvenție nu va intra în domeniul de aplicare al articolului 10.”

Cu toate acestea, ghidurile Comisiei Europene publicate în ianuarie spuneau că un exemplu de circumstanță în care s-ar putea aplica articolului 10 este: „Ajutor pentru un producător aflat în dificultate dacă bunurile sale sunt disponibile pentru vânzare în Irlanda de Nord”.

George Peretz QC, expert în dreptul ajutoarelor de stat, a declarat că această provocare este prezentă: „Orice întreprindere sau împrumutător de întreprindere, având o perspectivă prudentă, va presupune că Comisia ar putea avea dreptate și ar putea să nu dorească să se bazeze pe asigurările BEIS – mai ales că Comisia și CEJ au ultimul cuvânt aici. ”

Cu toate acestea, el crede că este puțin probabil ca RLS să fie problema care va duce la testarea articolului 10: „S-ar putea să fie oare comisia să nu dorească să lupte aici, mai ales că majoritatea acestor subvenții vor avea puțin real impactul asupra întreprinderilor din UE.

„O luptă pentru domeniul de aplicare al Protocolului NI se va întâmpla probabil în legătură cu o subvenție pe care Comisia consideră că într-adevăr are un impact negativ asupra UE.”

Sursa: BBC
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner