Ce este un impozit minim global și cum ar putea afecta companiile, țările?

Secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, a aruncat greutatea guvernului SUA în spatele unui impuls pentru o rată minimă a impozitării corporative la nivel mondial, arătând, probabil, o cale către un acord mult căutat, care să actualizeze regulile fiscale internaționale pentru prima dată, într-o generație.
Yellen a declarat luni că lucrează cu țările G20 pentru a conveni asupra unui minim global, despre care a spus că ar putea contribui la încheierea unei „curse de 30 de ani până la nivelul minim al ratelor impozitului pe profit”.

Economiile majore își propun să descurajeze companiile multinaționale de a transfera profiturile – și veniturile fiscale – în țările cu impozite mici, indiferent de locul în care se realizează vânzările lor. Din ce în ce mai mult, veniturile din surse intangibile, cum ar fi brevetele de medicamente, software și redevențele asupra proprietății intelectuale, au migrat către aceste jurisdicții, permițând companiilor să evite plata impozitelor mai mari în țările lor de origine tradiționale.

Cu un impozit minim global global convenit, administrația Biden speră să reducă o astfel de eroziune a bazei de impozitare fără a pune firmele americane într-un dezavantaj financiar, permițându-le să concureze în ceea ce privește inovația, infrastructura și alte atribute.

Administrația Trump a avut o primă înțelegere pentru a capta veniturile pierdute în paradisurile fiscale cu un impozit minim off-shore corporativ din SUA, în 2017. „Global Intangible Low-Taxed Income” sau GILTI, rata de impozitare a fost de numai 10,5% – jumătate din rata internă de impozitare a societăților .
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică din Paris coordonează negocierile fiscale între 140 de țări de ani de zile cu privire la două eforturi majore: stabilirea regulilor de impozitare a serviciilor digitale transfrontaliere și reducerea eroziunii bazei de impozitare, cu o parte a impozitului minim corporativ global.

Citeste si:  Dăncilă face bilanțul guvernării PSD: Salariile și pensiile au crescut. Am oprit exodul medicilor

Țările OECD și G20 își propun să ajungă la un consens pe ambele fronturi până la jumătatea anului, dar discuțiile privind un minim corporativ global sunt din punct de vedere tehnic mai simple și din punct de vedere politic mai puțin controversate.

Se așteaptă ca impozitul minim să constituie cea mai mare parte a impozitului suplimentar de 50 miliarde dolari – 80 miliarde dolari pe care OECD estimează că, companiile vor ajunge să le plătească la nivel global dacă vor fi adoptate tranzacții pentru ambele eforturi.
Dacă țările convin asupra unui minim global, guvernele ar putea stabili totuși cota de impozitare corporativă locală dorită. Dar dacă companiile plătesc rate mai mici într-o anumită țară, guvernele lor de origine ar putea să-și „completeze” impozitele la rata minimă convenită, eliminând avantajul de a transfera profiturile într-un paradis fiscal.

Administrația Biden a declarat că dorește să refuze scutirile pentru impozitele plătite țărilor care nu sunt de acord cu o rată minimă.

Citeste si:  Românii au o imagine pozitivă despre UE şi privesc cu optimism viitorul

OCDE a declarat luna trecută că guvernele au fost în general de acord cu privire la proiectarea de bază a impozitului minim, deși rata rămâne de convenit. Experții fiscali internaționali spun că aceasta este cea mai spinoasă problemă.

Alte elemente care urmează să fie negociate includ dacă ar trebui acoperite industrii precum fondurile de investiții și trusturile de investiții imobiliare, atunci când se aplică noua rată și se asigură că este compatibilă cu reformele fiscale din SUA din 2017 care vizează descurajarea eroziunii bazei de impozitare.
Administrația Biden dorește să ridice rata impozitului pe profit din SUA la 28%, așa că a propus un minim global de 21% – dublu față de taxa actuală GILTI. De asemenea, dorește ca minimul să se aplice companiilor americane, indiferent de locul în care se câștigă venitul impozabil.

Această propunere este cu mult peste impozitul minim de 12,5% care fusese discutat anterior în discuțiile OECD – un nivel care se potrivește cu rata impozitului pe profit al Irlandei.

Economia irlandeză a crescut în ultimii ani din cauza afluxului de miliarde de dolari în investiții ale multinaționalelor străine, astfel că Dublinul, care a rezistat încercărilor Uniunii Europene de a-și armoniza regulile fiscale de mai bine de un deceniu, este puțin probabil să accepte o rată minimă mai mare fără o lupta.

Sursa: Reuters
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner