Brandul turistic al României a fost lansat joi (29 iulie 2010) la Expoziţia Mondială Shanghai 2010 sub sloganul „România – Descoperă grădina Carpaţilor”, noua imagine ce va fi promovată urmărind dublarea numărului de persoane din străinătate care se pot gândi la ceva unic în ţară.
Identitatea vizuală a brandului este susţinută de un element grafic puternic ancorat în natura şi tradiţia românească – frunza. În întregime, simbolul grafic intenţionează să sugereze varietatea formelor de relief specifice României şi trimite la elementele primordiale – pământ, apă, natură sălbatică, aventură, dinamism.
‘Sunt convinsă că brandul turistic se va clădi şi cu ajutorul industriei de turism. Cred cu tărie că România este o ţară care se poate evidenţia în rândul statelor lumii, că este o ţară frumoasă, care aşteaptă să fie descoperită.
Brandul turistic scoate în evidenţă tocmai ce are România mai frumos, mai interesant şi mai pur. Acum este timpul ca lumea să ne cunoască ca ţară a biodiversităţii şi multiculturalităţii’, a declarat, joi, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, la lansarea brand-ului de ţară.
Asocierea THR-TNS, care a realizat brand-ul turistic, a efectuat o cercetare cantitativă ce a constat în aproximativ 100 de interviuri, două focus grupuri şi o cercetare cantitativă ce a conţinut 1.200 de interviuri în România.
Au fost identificate opt pieţe ca sursă de turişti, precum şi România, ca public ţintă. Concluziile majore ale cercetării au arătat că cunoştinţele despre România şi asupra elementelor de diferenţiere sunt reduse, dar au fost alese 6 produse pentru a fi promovate. Este vorba despre turismul rural, natura sălbatică, sănătate şi wellness, turism activ şi de aventură, circuite, city breaks.
Partea superioară a logo-ului (care are imaginea unei frunze) poate fi interpretată ca formă de relief, iar partea inferioară, albastră, reprezintă apa sau cerul, potrivit informaţiilor realizatorilor brandului.
Obiectivul comunicării de brand în plan intern este creşterea numărului de români care cunosc majoritatea punctelor de atracţie din România, de la 40 la sută la 75 la sută. În plan extern, obiectivul este dublarea numărului de persoane care se pot gândi la ceva unic în România, de la 30 la sută, la 60 la sută.
De asemenea, brandul urmăreşte creşterea cu 50 la sută a numărului de agenţii româneşti care sunt pregătite şi vând destinaţia România în plan intern, şi cu 25 la sută a celor din plan extern. Odată cu lansarea brandului de ţară, în presa din România au apărut informaţii potrivit cărora logo-ul de ţară seamănă cu cel al unei companii britanice de transport.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, a declarat, la Shanghai, că autorităţile se află în legalitate în ce priveşte respectarea drepturilor de autor în realizarea brandului turistic al României.
‘Prestatorul garantează că elementele sunt originale şi nu încalcă drepturile de autor, drepturile fiind utilizate de un terţ. Din punctul meu de vedere, şi având un text în mână, Ministerul este într-o situaţie legală.
Nu pot să spun cum s-a lucrat, dar avem garanţia, prin contract, că ei (creatorii brandului, n.r.) sunt responsabili şi că au respectat toată legislaţia’, a afirmat Udrea. Contractul de servicii pentru realizarea brandului de turism al României a fost adjudecat, în cadrul unei licitaţii internaţionale, de către asocierea THR-TNS, una din cele mai prestigioase firme de branding din lume. Aceasta a construit branduri de turism pentru ţări ca Argentina, Spania, Croaţia.
Potrivit MDRT, în cadrul contractului, serviciile furnizate de prestator au constat în elaborarea de studii pentru stabilirea imaginii curente a României pe pieţele principale ale României; determinarea avantajelor competitive ale României comparativ cu alte destinaţii turistice; identificarea celei mai bune poziţionări a României ca destinaţie turistică; conceptualizarea, creaţia şi designul acesteia; identificarea unor linii directoare pentru poziţionarea brandului pe pieţele turistice şi pentru strategia de comunicare; crearea manualului de brand care să cuprindă informaţii despre modalităţile de utilizare şi câteva exemple de aplicaţii.
Asocierea THR-TNS a fost desemnată câştigătoare la licitaţia organizată pentru realizarea brandului turistic al României de Ministerul Turismului, la finalul anului 2009. Suma pe care o va plăti ministerul pentru aceste servicii este de 894.970 de euro, bani alocaţi României în acest scop de Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional – Domeniul Major de Intervenţie 5.3: ‘Promovarea potenţialului turistic şi crearea infrastructurii, în scopul creşterii atractivităţii României ca destinaţie turistică”.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului s-a asigurat că elementele brandului sunt înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), conform MDRT.
Prin contract, MDRT a prevăzut ca prestatorul să garanteze că elementele manualului de brand sunt originale şi nu încalcă dreptul de autor, drepturile conexe sau un alt drept de proprietate intelectuală aparţinând sau exercitate în condiţiile legale de către un terţ.
Înainte de prezentarea oficială a brandului de ţară, cunoscutul artist Gheorghe Zamfir a susţinut un recital. La prezentarea brandului, alături de oficialităţi şi vizitatori ai Expoziţiei, s-au aflat şi cei mai cunoscuţi sportivi români, şi anume Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase. ‘Alegerea Shanghai-ului ca loc de desfăşurare a acestui eveniment nu este întâmplătoare.
Asistăm la cel mai mare eveniment de diplomaţie publică din acest an. Sunt aşteptate să viziteze expoziţia peste 70 milioane de persoane, peste 200 de ţări şi organizaţii sunt prezente cu pavilioane, aşadar nu exista un loc mai potrivit pentru a face cunoscut întregii lumi potenţialul nostru turistic’, a declarat Elena Udrea.
Oferta turistică a României, prezentată în Pavilionul României Greenmetropolis şi susţinută cu videoproiecţii ce ilustrează zonele turistice româneşti, momente istorice şi personalităţi culturale, este întregită de expoziţii de obiecte de artă populară şi vinuri româneşti.
Lansarea brandului turistic al României a avut loc în cadrul Zilei Naţionale a României la Expo Shanghai 2010. Peste două milioane de turişti au vizitat pavilionul României la Expoziţia Mondială Shanghai 2010, iar autorităţile române estimează că numărul vizitatorilor va creşte la şapte milioane, până la finalul evenimentului.
‘Coerenţa manifestărilor organizate cu prilejul participării la Expo Shanghai 2010 a României este demonstrată de fluxul mare de vizitatori, până în prezent fiind înregistrat un număr de este două milioane de persoane.
Ţinta noastră este şapte milioane de turişti, până la sfârşitul evenimentului’, a declarat, joi, ministrul de externe, Teodor Baconschi, la o conferinţă de presă prilejuită de deschiderea Zilei Naţionale a României la expoziţia mondială din China.
De asemenea, şeful diplomaţiei a anunţat că pavilionul României ar putea fi relocat, după finalizarea Expo Shanghai 2010, în diverse centre comerciale din China, pentru promovarea eficientă a ţării.
Suma alocată participării României la Expoziţia Mondială Shanghai 2010 s-a ridicat, iniţial, la 27 milioane lei, dar a fost diminuată cu 30 la sută din cauza condiţiilor de austeritate.