Un factor important care a dus la producerea accidentului aviatic din urmă cu o lună în Munţii Apuseni au fost condiţiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului iar din analiza primară a datelor a reieşit că aeronava tip BN-2A-27 Islander deţinea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate, arată un comunicat al Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).
Potrivit sursei citate, cauzele reale şi împrejurările producerii accidentului vor fi stabilite după încheierea tuturor cercetărilor şi expertizelor ce vor fi făcute publice în raportul final.
‘În prezent, comisia de investigaţie nu a identificat necesitatea niciunei recomandări imediate privind siguranţa aviaţiei civile, urmând ca, în momentul emiterii raportului final, în funcţie de concluziile la care va ajunge comisia, să se emită şi recomandări pentru evitarea, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare. În cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic s-au cules date şi informaţii, s-au efectuat teste şi discuţii cu martorii. În momentul de faţă, etapa de discuţii cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste şi analize sunt în curs de desfăşurare, cu scopul determinării evoluţiei aeronavei implicate în accident, precum şi a modului de funcţionare a aeronavei pe timpul zborului’, subliniază comunicatul citat.
Potrivit documentului, în ceea ce priveşte sistemul ELT al aeronavei, montat în aprilie 2007, antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, LED-ul transmiţătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.
‘Pentru determinarea stării de funcţionare a transmiţătorului ELT, comisia de investigaţie CIAS a desfăşurat un test. Comisia s-a deplasat la locul accidentului având în dotare aparatură de specialitate pentru a determina dacă transmiţătorul ELT emite pe cele trei frecvenţe: 121.5/243 MHz şi 406,025 MHz. În cazul emisiei pe frecvenţa de 406,025 MHz, a fost luată în considerare şi recepţionarea de către sistemul COSPAS-SARSAT a semnalului de localizare. Una dintre concluziile testului a fost că transmiţătorul emite semnale pe cele trei frecvenţe. De asemenea, cercetarea lipsei antenei de 406.025 MHz este în desfăşurare. Concluziile privind funcţionarea echipamentului ELT, precum şi cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigaţiei’, se mai arată în comunicatul CIAS.
Sursa citată subliniază, totodată, că obiectul investigaţiei privind siguranţa aviaţiei civile este prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente şi stabilirea recomandărilor necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei aviaţiei civile şi nu are ca scop stabilirea vinovăţiilor ori a responsabilităţilor individuale sau colective.
Potrivit comunicatului, CIAS a fost notificat telefonic cu privire la producerea unui accident în zona Beliş-Fântânele (judeţul Cluj), în care a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP în data de 20 ianuarie 2014, la ora 15,57.