Premierul Victor Ponta vorbește, într-un interviu acordat luni Agerpres, despre impactul reducerii CAS și poziția clasei politice față de această măsură, despre creșterile de pensii și salarii din 2015, dar și despre desemnarea comisarului european din partea României.
Totodată, alte subiecte abordate în interviu vizează campania pentru prezidențiale, principalii candidați ai dreptei la scrutinul pentru Cotroceni, precum și negocierile cu PP-DD.
AGERPRES: Domnule prim-ministru, la finalul săptămânii trecute, s-a încheiat vizita delegaţiei comune FMI-Banca Mondială-Comisia Europeană. Au fost negocieri dificile, după cum spunea ministrul Finanţelor. Dvs aţi anunţat că principalul obiectiv al negocierilor — reducerea CAS — se va aplica de la 1 octombrie, printr-un proiect de lege. Cât de fezabilă este această măsură şi de ce era nevoie de ea de anul acesta, de ce aţi insistat să fie aplicată?
Victor Ponta: Haideţi să vă răspund invers. Cu cât mai repede cu atât mai bine, pentru că practic această reducere a taxării forţei de muncă era principala solicitare din partea mediului de afaceri. Cred de altfel că nu doar în programul Uniunii Social Liberale, cu care am candidat, cred că şi în programul opoziţiei reducerea CAS cu 5 puncte procentuale este prezentă şi rareori se întâmplă ca toate partidele politice să aibă acelaşi obiectiv economic.
Realitatea este că ai două efecte: în primul rând scoaterea de la gri sau chiar de la munca la negru a unor contracte de muncă ce există în realitate şi angajatorii, tocmai ca să nu plătească contribuţii foarte mari, preferă să plătească la negru sau la o sumă la salariul minim şi restul în mod nedeclarat; în al doilea rând, foarte multe dintre companiile care au venit şi la mine şi la alţi miniştri în această perioadă vor să îşi facă un business plan pe termen mediu şi lung la care spun da, e foarte bine cotă unică 16%, da, e foarte bine ce aţi făcut cu preţurile la energie, ajutaţi-ne şi pe partea cu reducerea taxării muncii şi atunci cu siguranţă business-planurile pentru viitor includ locuri de muncă.
Deci scopul principal: cât mai multe locuri de muncă pentru că celelalte date, şi aici mă întorc la ce am discutat cu cei de la FMI şi Comisia Europeană, avem creştere economică, avem deficite foarte mici, avem o inflaţie foarte mică, suntem în grafic cu absolut toate angajamentele de politică fiscal-bugetară şi principala provocare a României este să creeze noi locuri de muncă.
Eu am spus şi cred că oricine se va aşeza în scaunul meu va spune acelaşi lucru: până când nu reuşim să avem acelaşi număr de angajaţi cu cel de pensionari nu putem să spunem că peste 10 ani sau peste 15 România poate să se dezvolte. Ori reducerea CAS era tocmai în acest sens. Dacă e sustenabilă. Din acest motiv nu am pornit de la 1 iulie, pentru că ar fi însemnat un impact bugetar de peste 2 miliarde pe care îl puteam acoperi, dar nu era absolut sigur. De la 1 octombrie, categoric cei 850 de milioane lei impactul negativ pe buget îi avem deja din colectări superioare la buget şi prin reducerea unor cheltuieli. De fapt bufferul e chiar mai mare de 850 de milioane lei, dar niciun Guvern şi niciun om gospodar nu zice: bine, ok, cheltui toţi banii o dată, ci, practic, mai avem o rezervă pentru situaţii neprevăzute. Pentru anul 2014, de ce cei de la FMI şi Comisia Europeană nu au declarat că sunt împotrivă, pentru că le-am arătat că avem bani pe 2014, nu schimbăm nimic din ţintele pe care le-am stabilit împreună.
Pentru 2015, la momentul întocmirii bugetului pe 2015, categoric impactul negativ trebuie compensat prin venituri superioare sau reduceri de cheltuieli. Deci pe 2014 lucrurile sunt foarte clare şi pe 2015 coaliţia pe care eu o conduc, dar cred că, nu ştiu, să vină şi opoziţia la putere şi ei vor spune la fel ca şi noi — şi anume că această reducere a CAS a fost un obiectiv fundamental şi trebuia făcut.
Mai vreau să spun un singur lucru. În programul USL au fost două tipuri de măsuri: pe de o parte măsuri de reparaţie socială, în special ale PSD-ului, să dăm înapoi pensiile care au fost tăiate, să dăm înapoi salariile, să reducem TVA-ul la pâine, să dăm înapoi militarilor, diplomaţilor, aviatorilor ceea ce li s-a tăiat. Pe de altă parte nişte măsuri de factură liberală, care au aparţinut în special colegilor liberali care au participat la program şi care au fost atunci: domnul Tăriceanu, domnul Chiţoiu, domnul Ruşanu, şi care au spus trei lucruri: în primul rând menţinerea cotei unice — şi s-a păstrat şi se păstrează în continuare, în al doilea rând scutirea de impozit a profitului reinvestit de la 1 iulie — e valabil acest lucru, e deja în vigoare, şi în al treilea rând reducerea CAS.
Practic, în noiembrie, ne prezentăm cu toate punctele importante din punct de vedere economic ale programului cu care am candidat îndeplinite, ceea ce nu doar în România, cred că şi în Europa, e un lucru destul de rar şi mă face să fiu foarte mândru şi să spun că pot să promit alte lucruri atâta timp cât cele pe care le-am promis în 2012 le-am realizat. Sincer aştept cu mare nerăbdare să văd cum se va vota în Parlament, cu siguranţă coaliţia de guvernare va vota ‘pentru’, pentru că am avut deja o consultare în acest sens. Eu cred că şi parlamentarii PNL şi PDL nu se vor alia unui punct de vedere greu de explicat al…nu ştiu, cred că domnul Predoiu, domnul Iohannis au zis că se opun reducerii CAS, cred că şi parlamentarii PNL şi PDL, indiferent de ce spun liderii lor, vor vota ‘pentru’, pentru că e totuşi în programul lor de guvernare, iar preşedintele Băsescu va promulga legea. Recunosc, e şi un fel de şah politic, pentru că atâta timp cât ai făcut o moţiune de cenzură împotriva Guvernului că nu reduce CAS-ul şi acum când am redus CAS-ul ei spun că sunt împotrivă…
AGERPRES: De ce credeţi că spun lucrul ăsta, pentru că e de dreapta măsura…?
Victor Ponta: Eu cred că şi domnul Iohannis, şi domnul Predoiu, amândoi sunt oameni lipsiţi de experienţă politică. Și au pornit pe ideea că ei trebuie să fie contra la orice şi la un moment dat nu au fost atenţi şi au fost contra lor. E o chestie de lipsă de experienţă, de, cum să vă spun, de inteligenţă politică pentru că ideea este nu să fii întotdeauna contra, ci atunci când adversarii propun un lucru bun să îl sprijini. Ori aici au fost un pic luaţi de val.
AGERPRES: Acuză că e o măsură electorală, care s-ar aplica în prima zi a campaniei pentru prezidenţiale…
Victor Ponta: Păi ei au vrut să dea jos Guvernul că nu o aplică, ăsta a fost scopul moţiunii de cenzură. Știţi cum e, dacă nu o făceam, ziceau că au dreptate cu moţiunea de cenzură, dacă o facem… Repet, aici e vorba de doi lideri care nu prea ştiu politică şi nu prea ştiu economie niciunul dintre ei, nici domnul Predoiu, nici domnul Iohannis şi nu ştiu argumentele care stau la baza luării unei măsuri economice — ce înseamnă impact bugetar negativ, ce înseamnă venituri, cheltuieli suplimentare, atunci au reacţionat aşa, ca doi jurnalişti de opoziţie. Însă sunt convins că parlamentarii opoziţiei vor vota această măsură pentru că e o măsură bună pentru România. Vreau să vă spun pe înţelesul tuturor oamenilor că, practic, ceea ce economiseşte o firmă pentru 20 de angajaţi, prin această măsură…
AGERPRES: Asta voiam să vă întreb, să intrăm un pic pe fond…
Victor Ponta: Să vă spun pe înţelesul tuturor. De la 20 de angajaţi, prin reducerea aceasta a CAS-ului, economiseşti salariul pe care îl plăteşti celui de-al 21-lea. Deci practic, la 20 de angajaţi poţi să mai faci un loc de muncă şi nu te costă nimic. Ceea ce nu e deloc puţin.
AGERPRES: Este evident că se vor face nişte economii din partea angajatorilor.
Victor Ponta: Categoric da.
AGERPRES: Dar credeţi că vor merge şi în salarii aceste economii?
Victor Ponta: În primă fază probabil că nu, pentru că angajatorii s-au plâns tot timpul de această încărcătură fiscală şi atunci cred că primul lucru vor scoate la suprafaţă ceea ce plăteau la gri şi vor pune pe cartea de muncă, cum se spune, salariul întreg. Ceea ce vreau, că poate oamenii în prima clipă nu realizează avantajul. Dar, de fapt, ce se întâmplă cu acele asigurări? E vorba despre pensie, e vorba despre sănătate, e vorba despre şomaj. Și fiecare spune: eu mai am mult până la pensie, sunt sănătos, am un loc de muncă.
Dar oricui se poate întâmpla să aibă nevoie de oricare dintre aceste trei direcţii fundamentale ale protecţiei sociale şi atunci nu e puţin lucru să te duci să vezi că pe cartea de muncă ai de fapt un salariu mai mic decât ai câştigat. În a doua fază, evident că la momentul la care angajatul îşi negociază salariul cu angajatorul, fie că e vorba de un salariu individual, fie că e vorba despre contracte colective, acest lucru nu e o înţelegere secretă între Guvern şi angajator cu reducerea CAS, e ceva public şi, practic, fiecare angajat va şti să îi spună patronului: muncesc bine, îmi fac datoria, tu ai câştigat 5% de la Guvern, e normal ca acest lucru să se simtă şi se simte de fapt în creşterea venitului real realizat de angajator.