În România, sunt aproape două luni de când a intrat în vigoare noul cod rutier care a venit cu amenzi mai mari pentru cei care nu respectă regulile de circulație.
Sunt însă mulți șoferi care par că nu le pasă de legi sau că faptele lor le micșorează bugetul considerabil. Statisticile arată că în fiecare zi, pe străzile din România cel puțin cinci oameni își pierd viața.
Poliția dă amenzi în fiecare zi și suspendă permise atunci când îi prind pe șoferii care încalcă legea însă se pare că aceste măsuri sunt ineficiente pentru că numărul deceselor în accidentele de circulație, pe drumurile din țara noastră, continuă să fie cel mai mare din Europa.
”Avem un război în România”
Pentru a reduce acest număr de accidente, campionul de raliuri și expert în conducere defensivă Titi Aur, a explicat că ”fără un master plan, fără o anumită strategie, o gândire a sistemului de la un capăt la altul, nu avem cum să reducem numărul de accidente”.
În opinia sa, ”Anumite acțiuni punctuale, inițiative făcute de parlamentari, de guvern, care se transformă fie în OUG fie în legi, majorări de sancțiuni făcute răzleț și de multe ori doar ca să arătăm că am făcut ceva nu va duce la o rezolvare.
Ce înțeleg eu printr-o acțiune coerentă sau bine gândită? În primul rând ar trebui ca autoritățile să accepte că avem o problemă. Că avem un război în România. Avem în fiecare zi cinci morți, 25 de răniți grav și vreo 70-80 de răniți ușor. Următorul pas ar fi să facem cumva să scăpăm de această problemă. Societatea românească nu vede în asta o problemă. Ne-am obișnuit cu asta, cu cifrele acestea impresionante, în ultimii 15 ani”, a explicat expertul.
În acest sens, Titi Aur crede că ar trebui să fie schimbată gândirea celor care merg să facă școala de șoferi. Ei merg doar pentru a-și lua permisul nu pentru a învăța să conducă. Iar din această cauză, atunci când sunt singuri la volan, fără instructor, nu știu exact cum să reacționeze în situații limită.
Din punctul său de vedere, ”În primul rând ar trebui să educăm copiii, inclusiv la școala generală. Apoi trebuie să-i învățăm și ce să ceară la școala de șoferi. Acum, un tânăr când își duce dosarul pentru școala de șoferi, el spune că vrea să obțină permisul de conducere, nu să învețe să conducă.
După ce facem școala de șoferi corectă, continuăm cu programe de pregătire. Acest lucru înseamnă că șoferii ar trebui să parcurgă stagii de pregătire care sunt echivalente cu protecția muncii, unde se aduc și noutăți și astfel sunt pregătiți în permanență. Apoi mai trebuiesc făcute și campanii bine gândite prin care să transmiți mesaje periodic și vii și cu măsuri de coerciție bine gândite și bine țintite.
Ceea ce s-a întâmplat acum cu amenzi mari pentru teribiliști, este o strategie bună, din punctul meu de vedere. Însă șoferii trăiesc în România, astfel că măsurile luate doar pe hârtie pot fi ușor ocolite. Cum demonstrează polițistul că șoferul acela a greșit, că a condus agresiv? Nu avem camere de luat vederea, nu putem folosi camerele din mașinile noastre pentru că nu sunt omologate, pentru că nu vrea nu știu care parlamentar sau încalcă nu știu ce regulă.
Atunci, șoferul nostru teribilist știe că nu are ce să-i facă, efectiv. De ce? Pentru că nu îl pot urmări cu adevărat. Polițistul dacă îl vede, poate să-i spună că nu e adevărat ce a văzut. Nu vorbim de radar. Majorarea sancțiunilor pentru gesturi teribiliste pe șosea, este o măsură bună dar trebuie să poată fi de aplicată”, a mai arătat Titi Aur.
Cât ne costă anual accidentele de circulație
În plus, expertul auto a mai spus că pentru a ajunge să avem drumuri sigure în România, este nevoie ca autoritățile să recunoască faptul că avem o problemă în acest sens.
Astfel, ”Eu am propus fiecărui guvern în parte să se facă un fel de comitet, comisie, consiliu care să coordoneze practic un proiect, un plan național. Dar ca să putem aplica un plan național trebuie ca autoritățile, societatea, să accepte că avem o problemă gravă.
Dacă vorbim și de finanțarea unui astfel de plan, nu se găsesc bani. Culmea este că finanțarea unei măsuri pentru reducerea numărului de accidente aduce bani la buget, nu se pierd bani. Pentru că România cheltuie 3,3 miliarde de euro pentru victimele accidentelor de circulație și încă 1,5 miliarde ca urmare a tablelor îndoite în accidente. Însă nu contează consumăm aproape 5 miliarde, nu finanțăm niciun proiect de prevenire coerent. Atunci, măsurile luate punctual nu vor avea niciodată un efect vizibil”.
De la 30 de kilometri la oră, un șofer începător iese pe autostradă unde circulă cu 130 de kilometri la oră
Concret, doi oameni au murit marți dimineață, pe autostradă într-un accident cumplit. Mașinile lor au fost strivite între două TIR-uri, în dreptul localității Ciorogârla. Accidentul s-a produs la kilometrul 17, pe sensul de mers către Capitală.
Comparativ, ”Aici aș vrea să subliniez un lucru foarte important. Știu că foarte mulți dau vina pe lipsa drumurilor, a autostrăzilor, pentru astfel de tragedii. Trebui să știți că în România, numărul de morți pe kilometrul de autostradă este mai mare decât numărul de morți pe kilometrul de drum național. Și este de departe cel mai mare număr de morți și de răniți pe kilometru de autostradă din toată Europa. Suntem ”campionii campionilor”.
La noi, pe timpul cursurilor școlii de șoferi, cursanții merg cu 30 de kilometri la oră. Permisul se ia foarte ușor. După ce ai luat permisul ieși pe autostradă unde circuli cu 90 de kilometri la oră sau cu 130 de kilometri la oră. Tu singur, fără instructor. Nici nu-ți permite legea să mergi cu această viteză în timpul școlii de șoferi și nici să ieși pe autostradă.
Atunci ne întrebăm de ce mulți șoferi începători fac accidente grave pe autostrăzi. Păi ei nu au fost niciodată învățați cum să meargă pe un astfel de drum. Nici șoferul de autoturism nici cel de camion”, a mai explicat Titi Aur.
El a dat exemplul Franței, unde ”când faci un curs de conducere defensivă, acesta durează cinci zile: o zi este de teorie, o zi de poligon, unde se fac diferite manevre, o zi se merge numai pe autostradă, o zi se merge numai pe șosele în orașele mari și prin sătucuri”.
”Noi nu facem nimic pentru mersul pe autostradă.
Astfel ne încurcăm unii pe ceilalți. Unii merg prea încet, alții prea tare. Pentru mine este un stres să merg pe autostradă în România. Dacă merg pe banda 1, sunt unii care merg prea încet, dacă merg pe banda 2, sunt unii care vor să meargă cu 180 de kilometri la oră și îmi dau flashuri. Nu îmi găsesc locul pe autostradă. Cred că aș prefera mai bine să merg până la Constanța pe drumul național”, a mai precizat Titi Aur.
Cum a rămas un șofer agresiv fără permis
În contextul socio-educativ, pe 15 martie, un șofer a filmat cum trei polițiști încearcă să scoată din mașină un șofer care condusese imprudent. Acesta nu numai că nu a vrut să le prezinte documentele dar a început să le vorbească urât.
În opinia sa, ”În data de 15 martie 2022, polițiști din cadrul Secției 20 aflați în exercitarea atribuțiilor de serviciu au observat un conducător auto care a încălcat marcajul longitudinal continuu cu intenția de a pătrunde pe calea de rulare a tramvaielor.
Polițiștii au efectuat semnal regulamentar de oprire, dar la momentul legitimării bărbatul a devenit agresiv, a arătat semne obscene și a avut un limbaj injurios.
A fost sancționat contravențional cu suma de 5.220 de lei, conform prevederilor OUG 195 /2002 privind circulația pe drumurile publice.
De asemenea, a fost aplicată măsura complementară a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile”, a transmis Poliția Capitalei, la solicitarea Ziare.com.
Noul cod rutier a intrat în vigoare în urmă cu două luni
Pe 27 ianuarie a intrat în vigoare noul Codul Rutier, care are obiectivul de reducere a numărului de accidente rutire şi de victime, cu 25%, până în 2026.
În această lege a fost definită agresivitatea în trafic: de exemplu cei care folosesc flashurile într-un mod agresiv sau pentru a intimida un alt şofer pot fi sancţionaţi cu sume cuprinse între 580 de lei şi 725 de lei şi reţinerea permisului pentru 30 de zile.
În plus, şoferii care încalcă regulile de circulaţie pe autostradă vor avea parte de sancţiuni mult mai dure. Spre exemplu, cei care circulă pe banda de urgenţă nejustificat pot fi amendaţi cu sume între 1.305 lei şi 2.900 de lei şi reţinerea permisului pentru 30 de zile. Iar cei care întorc sau merg cu spatele pe autostradă riscă să le fie suspendat permisul pentru 90 sau pentru 120 de zile.