RCA devine o problemă majoră pentru români! Aproape 40% din suma plătită de șoferii români pentru asigurarea RCA ajunge în alte țări prin contractele de reasigurare încheiate de companiile de asigurări.
În România, tarifele pentru asigurarea auto obligatorie RCA sunt cele mai ridicate din regiune
În România, costul asigurării auto obligatorii RCA este cel mai mare comparativ cu țările din regiune, ajungând la circa 220 de euro. Deși despăgubirile RCA au înregistrat o scădere de 9%, reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susțin că prețurile din statele vecine sunt considerabil mai mici. Spre exemplu, în Bulgaria asigurarea RCA costă 100 de euro, în Ungaria 98 de euro, iar în Polonia 120 de euro.
Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF, numit politic, este acuzat de această diferență semnificativă între prețurile din România și cele din alte țări. În ciuda plafonării oficiale a prețului RCA, aceasta a rămas doar o formalitate. În prezent, prețul asigurărilor este reglementat printr-un așa-numit „cap legislativ” pe care companiile de asigurări l-au ignorat. Chiar și ASF a admis că prețul asigurărilor a crescut, chiar și în perioada în care trebuia să fie plafonat conform unei hotărâri de guvern.
O parte semnificativă din costurile RCA se transferă în alte țări
Aproape 40% din costul plătit de fiecare șofer român pentru asigurarea RCA ajunge în alte țări prin contractele de reasigurare ale companiilor de asigurări. Un exemplu este City Insurance, care avea un contract prin care 90% din prețul RCA era transferat către firme din Insulele Cayman, care nu au plătit niciodată despăgubirile.
COTAR se întreabă de ce majoritatea companiilor de asigurări din UE transferă doar 15-20% din costul asigurărilor către reasigurători, în timp ce firmele din România transferă peste 40% și, cu toate acestea, ajung în faliment. De asemenea, autoritățile române nu au recuperat niciun ban din contractele de reasigurare ale companiilor City Insurance și Euroins.
Conducerea actuală a sectorului de asigurări este criticată
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, atrage atenția că actuala conducere a sectorului de asigurări din cadrul ASF este compromisă și trebuie înlocuită urgent.
„Stimați decidenți politici, COTAR v-a avertizat cu cel puțin doi ani înainte ca Euroins și City Insurance să intre în faliment despre aceste probleme majore din asigurări, gestionate de către ‘gulerele albe’ din ASF. Românii plătesc astăzi cu 10% mai mult pentru RCA din cauza celor două falimente pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere.
Reiterăm că actuala conducere a sectorului de asigurări din cadrul ASF este compromisă și trebuie schimbată de urgență. Ați numit în funcții oameni cu grave probleme de integritate, iar COTAR v-a avertizat public, chiar înainte de numirea acestora. Dacă nu vă pasă nici de transportatori, nici de cei 10 milioane de șoferi, veți suporta consecințele acestei atitudini arogante la urne, în luna decembrie!”, a transmis președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, într-un comunicat de presă.