Timp de zeci de ani, Arabia Saudită a încercat să-și lanseze propria industrie auto cu vehicule electrice.
Inițiativa privind vehiculele electrice face parte din ambițioasa activitate de diversificare a regatului de a renunța la dependența de veniturile din petrol, care este principala sa sursă de venituri în calitate de cel mai mare exportator de energie din lume.
Intenționează să investească miliarde în proiectul de creare a unui centru de producție de vehicule electrice, cu scopul de a produce 500.000 de mașini pe an până în 2030.
Lucid Motors, cu sediul în SUA, în care Arabia Saudită a achiziționat un pachet majoritar de acțiuni care costă aproximativ 2 miliarde de dolari, intenționează să producă aproximativ un sfert din această țintă în regat.
Arabia Saudită speră că tranziția la electricitate va oferi țării o șansă mai mare de succes, deoarece piața motoarelor pe benzină este extrem de dificil de pătruns din cauza dominației producătorilor de automobile consacrați în Europa, SUA și Japonia.
Piața alimentată cu baterii oferă condiții de concurență mai echitabile decât arderea, a spus un oficial saudit și ar pune în fața regatul altor mari producători de vehicule electrice, cum ar fi China, Germania și SUA.
În plus, Arabia Saudită își poate folosi mușchiul financiar pentru a „cumpăra” piața electrică, ajutată de surplusul său mare de petrodolari.
„Este un sector care a fost deja dezvoltat”, a adăugat Monica Malik, economist șef la Abu Dhabi Commercial Bank.
„Ei (saudiții) pot cumpăra în el și pot investi în el, mai degrabă decât să construiască ceva de la zero. Câștigă acțiune în utilizarea globală și are în vedere povestea tranziției energetice.”
Există unele îndoieli cu privire la capacitatea țării de a concura cu China, cu baza puternică de producție de vehicule electrice, tehnologie robustă, productivitate ridicată și costuri ieftine ale forței de muncă.
Dar totuși, producția de vehicule electrice este planificată ca un pilon important al eforturilor de diversificare a regatului, care este supravegheată de fondul suveran de investiții, Fondul de investiții publice de 600 de miliarde de dolari.
Scopul acțiunii de diversificare este de a extinde forța de muncă locală, de a învăța lucrătorilor noi abilități și de a crea locuri de muncă în sectorul privat, atrăgând în același timp investiții străine directe.
Planul economic mai larg al țării include crearea noului oraș futurist Neom, un centru financiar în Riad și stațiuni turistice.
Saudiții își vor continua și cheltuiala pentru companiile de sport și tehnologie din străinătate.
Un punct de încărcare pentru mașini electrice în Arabia Saudită © Rotana Hammad/Alamy
Producția de vehicule electrice este esențială pentru inițiativă, deoarece regatul își propune să profite de expansiunea așteptată a industriei. Mașinile electrice ar trebui să reprezinte aproximativ 60% din vehiculele vândute anual până în 2030, dacă țintele net zero vor fi atinse până în 2050, a spus Agenția Internațională pentru Energie.
Cheia planului de vehicule electrice saudite este crearea lui Ceer, în arabă pentru drive or go, despre care țara speră să producă 170.000 de mașini pe an în parteneriat cu grupul tehnologic din Taiwan Foxconn și BMW.
Primele mașini sunt planificate să fie puse în vânzare în 2025 la capătul accesibil al pieței.
PIF a achiziționat, de asemenea, un pachet majoritar de acțiuni la Lucid Motors, care intenționează să producă 150.000 de mașini pe an în regat în 2025 și a semnat contracte cu Hyundai și grupul chinez de vehicule electrice Enovate.
Înființarea unei industrie de vehicule electrice ar reduce substanțial factura de import a regatului, a declarat Tarek Fadlallah, directorul executiv al Nomura Asset Management în Orientul Mijlociu.
„Transporturile reprezintă aproximativ 15% din factura de import din Arabia Saudită și este cel mai mare consumator de valută străină. Există un stimulent uriaș pentru a înlocui aceste importuri cu mașini produse pe plan intern.”
În plus, inițiativa electrică se potrivește cu obiectivul Arabiei Saudite ca 30% din toate vehiculele din Riad să fie alimentate cu baterii până în 2030, plasându-l în același timp printre primii cinci producători din lume.
Cu toate acestea, există vânturi în contra, a spus Al Bedwell, directorul Global Powertrain la LMC Automotive, deoarece deficitul de cipuri și prețurile ridicate ale mineralelor necesare bateriilor amenință dezvoltarea.
El a spus că forțele recesiunii din întreaga lume vor limita probabil extinderea sectorului vehiculelor electrice.
„Până la sfârșitul acestui an, industria speră că va construi suficiente mașini, dar, din păcate, în acel moment, oamenii s-ar putea să nu aibă suficienți bani pentru a cumpăra acele mașini.”
El a adăugat: „Punctul în care ai putea produce un vehicul electric la același cost ca un vehicul cu ardere a fost considerat a fi în jurul anului 2025, dar este mai probabil că acum va fi spre sfârșitul deceniului.”
Industria mașinilor electrice a fost, de asemenea, lovită de inflație și de blocajele lanțului de aprovizionare cu minerale și componente care ar putea perturba planurile saudite.
Având în vedere acest lucru, PIF a lansat o companie care să investească în minerit în străinătate pentru a-și asigura aprovizionarea cu litiu și alte minerale utilizate în baterii.
În același timp, producătorul australian de baterii EV Metals plănuiește o fabrică de hidroxid de litiu în regat.
La rândul său, Lucid își propune să înceapă asamblarea vehiculelor în Arabia Saudită anul acesta cu mașini construite complet în țară în 2025.
Fabricile Lucid și Ceer vor avea sediul în Orașul Economic Regele Abdullah, o zonă a Mării Roșii construită pentru a atrage investiții și a stimula economia, care va acționa ca un hub pentru lanțul de aprovizionare, potrivit directorului executiv al orașului, Cyril Piaia.
„Există un lanț valoric complet. Furnizorii vor fi complet integrați. Vor face parte din hub-ul auto. Vor fi o serie de furnizori care vor fi stabiliți aici”, a spus el.
Faisal Sultan, directorul general al Lucid pentru Arabia Saudită, a subliniat importanța ca guvernul să ia inițiativa în construirea unui lanț de aprovizionare.
„Lanțul de aprovizionare va fi un lucru principal pe care îl vom urmări”, a spus el. „Lanțul de aprovizionare nu vine de obicei pentru un singur OEM (producător). . . de aceea este o inițiativă condusă de guvern și nu condusă de OEM.”
Sursa – www.ft.com