Ineos a asigurat o finanțare de 3,5 miliarde de euro pentru a continua cu o nouă instalație petrochimică eficientă din punct de vedere energetic în Belgia, într-un vot de încredere într-un sector european care a fost zguduit de criza energetică.
Compania, condusă de cel mai bogat om din Marea Britanie, Jim Ratcliffe, intenționează să-și dezvolte crackerul „Project ONE” în Anvers – considerată de Ineos drept cea mai mare investiție în produse chimice europene dintr-o generație – în ciuda faptului că rivali precum BASF din Germania au anunțat că se vor reduce în Europa. „permanent” din cauza creșterii costurilor la energie.
Ineos a spus că noua instalație, pentru care planurile au fost dezvăluite pentru prima dată în 2019, va fi în continuare viabilă din punct de vedere economic, deoarece va fi una dintre cele mai eficiente energetic din lume și va produce mult mai puține emisii decât rivalii.
Compania a spus că este încrezătoare că sectoarele europene petrochimice și de producție s-ar putea adapta la criza energetică declanșată după ce Rusia a redus livrările de gaze după invadarea Ucrainei, în ciuda avertismentelor că capacitatea se va trece din ce în ce mai mult în Asia și SUA.
„Credem în viitorul Europei și în reînnoirea industriei europene”, a declarat Jason Meers, directorul financiar al proiectului.
„Motivul pentru care asigurarea finanțării este atât de importantă este că arătăm că, dacă faci ceea ce trebuie cu proiectele potrivite, poți obține sprijin. Economia proiectului este extrem de solidă.”
Finanțarea de 3,5 miliarde de euro va veni de la 21 de bănci comerciale și agenții de credit la export din Regatul Unit, Spania și Italia, alături de o garanție de împrumut de până la 500 de milioane de euro de la Gigarant, parte a guvernului flamand.
Noul cracker de la instalația existentă a Ineos din Anvers va transforma etanul ieftin – un produs secundar al producției de gaze naturale – în etilenă, una dintre cele mai importante materii prime folosite la fabricarea tuturor, de la ambalaje alimentare la izolație.
În ultimii șase ani, Ineos a înființat o flotă de 16 tancuri dedicate transportului de etan din SUA către fabricile sale din Europa, profitând de costurile mai mici ale materiilor prime create de boom-ul de șist din SUA.
„Luăm economia energetică a SUA și le importăm în Europa”, a spus Meers. „Asta o face extrem de competitivă.”
În timp ce prețurile la gaze din Europa s-au redus de la vârfurile din vara trecută, când au atins de 10 ori media istorică, ele rămân ridicate în comparație cu nivelurile dinaintea crizei.
Ineos a spus că centrala ar putea fi alimentată cu hidrogen cu emisii scăzute de carbon în decurs de 10 ani, cu condiția ca combustibilul să devină o parte mai mare a mixului energetic al Europei.
Sursa – www.ft.com