Bruxelles urmează să impună restricții la importurile de tehnologii verzi din China, retrogradând ofertanții pentru contractele publice și îngreunând cumpărătorilor accesul la subvenții.
Măsurile sunt de așteptat să fie dezvăluite de Comisia Europeană joi, ca parte a unui demers mai agresiv de a combate dominația Chinei în furnizarea de produse, inclusiv panouri solare și pompe de căldură.
Conform unui proiect al Actului Net Zero Industry, văzut de Financial Times, ofertele de achiziții publice care utilizează produse dintr-o țară cu mai mult de 65% din cota de piață a UE ar fi retrogradate. Reguli similare s-ar aplica oricărui program guvernamental care subvenționează achizițiile consumatorilor. „China este un prim exemplu”, a spus o persoană familiară cu planurile.
Ursula von der Leyen, președintele Comisiei, a cerut UE să-și „reduce riscul” expunerii față de China, în timp ce Bruxelles-ul încearcă să-și reducă dependența de produsele manufacturate ale țării și se apropie mai mult de atitudinea dură a SUA față de regimul comunist.
China este responsabilă pentru mai mult de 90% din unele piese utilizate în panourile solare, se arată în document, și își sporește dominația asupra altor lanțuri de aprovizionare, inclusiv producția de turbine eoliene și vehicule electrice. Această tendință i-a determinat pe factorii de decizie să recunoască faptul că UE înlocuiește dependența de gazul rusesc cu una de tehnologia curată din China.
Dar direcția comercială a comisiei este îngrijorată de faptul că modificările propuse la regulamentul de achiziții publice ar putea încălca regulile internaționale, potrivit unor persoane familiare cu situația.
„Este important să fie în concordanță cu obligațiile noastre OMC, cu obligațiile noastre privind acordurile de achiziții publice”, a spus unul, referitor la Organizația Mondială a Comerțului care interzice politicile discriminatorii.
„Un element important este să ne asigurăm că nu ajunge să fie un fel de protecționism ecologic și că nu facem tranziția ecologică mai costisitoare atât pentru companiile private, cât și pentru contribuabili.”
Proiectul de act s-ar putea schimba în continuare după discuții interne între departamentele comisiei înainte de publicarea sa.
Proiectul de propunere a descris diversitatea ofertei ca o componentă cheie în evaluarea ofertelor. „Aprovizionarea va . . . să fie considerate insuficient diversificate atunci când o singură țară terță furnizează mai mult de 65% din cererea pentru o anumită tehnologie net zero în cadrul uniunii”, se spune.
De asemenea, ar evalua sustenabilitatea ecologică a licitațiilor, care ar putea conta în raport cu importurile din China.
În sectoarele în care industria UE este încă puternică, cum ar fi turbinele eoliene și pompele de căldură, „balanța noastră comercială se deteriorează”, avertizează proiectul, pe fondul creșterii costurilor cu energie și inputuri pentru producătorii europeni. Bruxelles intenționează să inverseze această tendință intervenind pe piață cu scopul de a crește producția UE de tehnologii verzi la 40% până în 2030.
Comisia va încerca, de asemenea, să stimuleze tehnologia de captare a carbonului, solicitând marilor extractoare de petrol și gaze să se angajeze să stocheze până la 50 de milioane de tone de CO₂ anual până în 2030, fiecare companie având un obiectiv individual. Eadbhard Pernot, manager de politici în cadrul ONG-ului Clean Air Task Force, a spus că astfel de ținte sunt „prima de un fel”.
O propunere separată privind materiile prime critice de joi va avea ca scop facilitarea exploatării interne a litiului și a altor minerale utilizate în tehnologia ecologică. Bruxelles intenționează să introducă măsuri de mediu mai dure pentru a restricționa importurile, potrivit unui proiect al textului care este încă în curs de finalizare.
După ce Comisia își publică propunerile, Parlamentul European și statele membre trebuie să cadă de acord înainte de a deveni lege, un proces care poate dura până la doi ani.
China a cerut miercuri ca țările europene care pun în aplicare măsuri semnificative de comerț de mediu să prezinte un raport scris la OMC, astfel încât membrii săi să poată discuta temeiul lor legal, impactul asupra comerțului, coerența cu regulile internaționale și modul în care aceste măsuri ar putea afecta țările în curs de dezvoltare, un comerț cu sediul la Geneva. a spus oficialul. Beijingul a vrut să înceapă cu taxa UE la frontiera pe carbon, care va obliga importatorii străini să-și acopere costul emisiilor de CO₂ începând cu 2026.
Sursa – www.ft.com