Într-un parc științific de la sud de Oxford, un vehicul autonom demonstrează că este capabil să evite un skateboarder – sau, în acest caz, un manechin de testare la impact lateral de 11.000 de lire sterline, sau Sid, pe un cărucior cu telecomandă – deoarece folosește o trecere de pietoni. .
Manichinul care este pus la încercare la Culham Science Center din Abingdon a fost livrat grație 500.000 de lire sterline obținute de Oxfordshire Local Enterprise Partnership, unul dintre cele 38 de LEP-uri din Anglia care sunt concepute pentru a stimula economiile regionale.
Dar, după mai mult de un deceniu de existență, LEP-urile urmează să fie lichidate ca organisme independente din aprilie 2024, în eforturile guvernului de a accelera deconcentrarea în Anglia și de a da mai multă putere guvernelor locale și primarilor.
Schimbarea face parte din agenda de nivelare stabilită într-o carte albă de anul trecut prin ridicarea nivelului secretarului Michael Gove. Însă mulți lideri de afaceri și experți locali se tem că dizolvarea LEP-urilor, care au fost înființate în 2010 ca succesor al agențiilor de dezvoltare regională (ADR), va avea un cost.
Clare Hayward: „Preocuparea mea este că vocea afacerilor independente va fi diluată”
„Preocuparea mea este că vocea afacerilor independente va fi diluată”, a spus Clare Hayward, președinte Cheshire și Warrington LEP și director general al companiei de consultanță de afaceri Accenture.
Nigel Tipple, directorul executiv al OxLEP, arată pe Sid ca un exemplu al modului în care parteneriatele pot oferi valoare adăugată, coordonând cu politicienii și ajutând la câștigarea banilor din fondurile guvernamentale din ce în ce mai fragmentate din Whitehall.
„LEP-urile pot simplifica acest peisaj și pot coordona între organismele politice, menținând în același timp o voce independentă pentru afaceri”, a spus el, menționând că OxLEP include reprezentanți ai șase consilii locale, precum și consiliul orașului Oxford.
Cancelarul Jeremy Hunt a anunțat că are „minte” să înceteze finanțarea LEP-urilor în buget în martie, oferind 12 milioane de lire sterline pentru finanțarea operațională pentru ultimul an și o consultare guvernamentală pentru a decide cum ar trebui să fie incluse în administrația locală.
„Guvernul se angajează să împuternicească liderii locali aleși în mod democratic cu fiecare ocazie. În acest scop, guvernul intenționează ca funcțiile parteneriatelor cu întreprinderi locale să fie îndeplinite de administrația locală în viitor”, a spus el.
Mark Bretton, președintele Rețelei LEP, care reprezintă toți cei 38 de LEP, a spus că decizia cancelarului „ar putea diminua sau chiar reduce la tăcere vocea afacerilor locale” în politica economică regională.
În cartea albă de nivelare de anul trecut, guvernul a spus că dorește „să păstreze punctele forte” ale LEP-urilor, în timp ce „integra mai bine” serviciile lor în noile planuri de deconcentrare.
Cu toate acestea, criticii avertizează că includerea tuturor LEP-urilor în administrația locală riscă să piardă un forum care reunește în prezent peste 2.000 de lideri de afaceri, 350 de lideri de colegii și universități de educație suplimentară și 200 de politicieni locali în schemele existente.
Bretton a spus că sunt deosebit de îngrijorătoare cele 12 sau 13 LEP-uri care acopereau zone geografice cu mai multe consilii locale și nu se încadrează într-o zonă descentralizată, cum ar fi Manchester sau Liverpool, unde LEP-urile sunt deja ferm integrate în administrația locală.
Cu toate acestea, Thomas Pope, de la Institute for Government Think-tank, a spus că planurile de desființare a parteneriatelor sunt logice, având în vedere că LEP-urile nu mai aveau rolul lor anterior de a furniza fonduri de creștere locală, ceea ce au făcut în perioada 2015-2020.
„Peisajul este în prezent fragmentat. Dar scopul în cinci sau 10 ani este ca mai mult (dezvoltarea afacerilor) să fie furnizat de autorități consolidate combinate, cu mai multă libertate în politicile pe care le aleg, finanțare mai flexibilă, dar care se implică în afaceri”, a spus el.
Planurile de dezvoltare a afacerilor ale autorităților deconcentrate mai puternice vor fi, în schimb, conduse de consorții conduse de angajatori, cum ar fi noile planuri locale de îmbunătățire a competențelor. Paul Kett, fostul lider de competențe la Departamentul pentru Educație, acum cu consultanța PwC, a spus că acestea vor sprijini și influența luarea deciziilor locale, mai degrabă decât să concureze cu aceasta, ceea ce a fost uneori o problemă cu LEP-urile.
Experții au aplaudat scopul de a crea un peisaj mai coerent pentru strategia industrială prin eliminarea LEP-urilor. Dar unii se tem că vor fi înlocuiți de un mozaic de noi instituții, replicând problema pe care decidenții politici încearcă să o rezolve.
Sean Mackney, directorul executiv al colegiului Petroc din Devon, a declarat că nu este clar că eliminarea LEP-urilor va duce la o abordare mai strategică a investițiilor în afaceri. „Fără finanțare susținută și sporită, inițiative precum LSIP-urile vor fi doar noi, vase de bani insuficiente, fără legătură cu o strategie sau un plan transformator unificat”, a spus el.
Shevaun Haviland: „Finanțarea ar trebui simplificată și pusă în vase mai mari, despre care firmele pot avea certitudinea că vor continua în cinci ani” © Yui Mok/PA
Shevaun Haviland, directorul general al Camerelor de Comerț britanice, a fost de acord, avertizând că companiile se confruntă cu „scheme fragmentate, care se suprapun, au fonduri insuficiente, implică prea multă birocrație și sunt prea scurte” și sunt epuizate de schimbări nesfârșite. .
„Finanțarea ar trebui simplificată și pusă în vase mai mari, despre care firmele pot avea certitudinea că vor continua în cinci ani”, a spus ea, „Guvernul trebuie, de asemenea, să înceteze să reinventeze roata. Ar trebui să folosească rețelele existente pentru a face acest lucru să se întâmple.”
Înapoi la Oxford, Tipple a spus că sunt deja în desfășurare discuții cu privire la modul în care cele șase consilii locale din Oxford, care fac parte din consiliul OxLEP, pot menține beneficiile LEP și păstrează abilitățile din sectorul privat ale angajaților parteneriatului care nu fac parte din administrația locală. statelor de plată.
Nigel Tipple: „LEP-urile pot simplifica acest peisaj și pot coordona între organismele politice, menținând în același timp o voce independentă pentru afaceri” © Charlie Bibby/FT
Tipple, care a trecut prin tranziția de la ADR-uri la LEP-uri, a spus că o opțiune ar fi o Companie de Dezvoltare Locală, cu lideri ai guvernului local în consiliu și deținând o acțiune de control.
„Nu putem pierde încă doi ani, avem nevoie de o integrare oportună și bine gestionată pentru a menține o voce independentă pentru afaceri. Cred că există o recunoaștere a faptului că, dacă nu am avea ceva ca LEP-urile, atunci ar trebui să-l inventăm”, a spus el.
Departamentul pentru Nivelare, Locuințe și Comunități a declarat: „Guvernul se consultă cu LEP-urile și cu alți parteneri cu privire la această propunere și ar fi inadecvat să comentem în continuare în această etapă. Vom schița următorii pași până în vara anului 2023.”
Sursa – www.ft.com