Mo Huabin a dat lovitura atunci când videoclipurile companiei sale care promovează „cafeaua cu enzime” au devenit virale pe TikTok anul trecut.
Clipurile prezintă cești de cafea care se învârt, medici care dau din cap și fotografii falsificate înainte și după o pierdere incredibilă în greutate. Videoclipurile lui Mo au adunat milioane de vizualizări pe TikTok, ajutând la crearea unei avalanșe de comenzi pentru planul său de „3 tratamente” de 124 de dolari, care promitea cumpărătorilor de băutură că vor pierde între 30 și 60 de kilograme.
„Cafea pentru pierderea în greutate, cafea afrodisiacă, este de fapt doar cafea obișnuită, nimic special”, a recunoscut Mo, care are sediul în Shenzhen, într-un interviu acordat Financial Times. „Nu am nicio idee de ce a devenit atât de populară”.
Utilizarea în spirală a TikTok în întreaga lume a adus anul trecut venituri de aproximativ 15 miliarde de dolari pentru compania mamă ByteDance, cu sediul la Beijing, anul trecut. Dar baza sa globală de utilizatori de peste 1 miliard a atras o industrie de escroci în țara sa de origine, care au găsit modalități de a profita de pe urma extinderii globale a unui grup chinezesc ca niciodată.
Aceștia au beneficiat de abordarea neimplicată a TikTok în ceea ce privește controlul conținutului și de feed-ul curatoriat algoritmic al aplicației, care permite oricărui videoclip să câștige tracțiune.
„Fac TikTok pentru a jefui oamenii”, a declarat Mo într-un videoclip din ianuarie postat pe Douyin, aplicația de videoclipuri scurte a ByteDance pentru China, unde își povestește tacticile TikTok pentru a obține recunoaștere acasă. „Instrumentul meu principal este comerțul electronic în videoclipuri scurte și livestreams pentru America”.
Mo a declarat pentru FT că a glumit în videoclip și că nu consideră că vânzarea de bunuri dubioase este o înșelăciune pentru oameni. După ce FT a trimis o cerere de comentarii care semnala contul principal Douyin al lui Mo, ByteDance l-a eliminat. Cu toate acestea, alte două conturi ale sale cu pseudonime similare și multe dintre aceleași tutoriale au rămas online.
Unii vânzători își comercializează bunurile către persoane din afara Chinei pe TikTok Shop, o platformă de cumpărături în aplicație, unde ByteDance ia o parte din vânzări. Alții, cum ar fi Mo, folosesc TikTok pentru marketing și direcționează utilizatorii către site-uri terțe pentru a finaliza vânzarea, uneori plătind ByteDance pentru a împinge videoclipurile cu produsele lor în fluxurile utilizatorilor sub formă de reclame.
Trei angajați ai TikTok au declarat că curățarea conținutului fraudulos din aplicație și monitorizarea numărului tot mai mare de comercianți par să fi fost neglijate pe fondul unui efort frenetic de creștere.
Pe piața de comerț electronic TikTok Shop a grupului TikTok pentru Marea Britanie, FT a găsit mai multe conturi care vindeau produse care încălcau liniile directoare ale ByteDance, inclusiv ceai și cafea pentru pierderea în greutate și medicamente cu prescripție medicală, cum ar fi Tretinoin, un medicament pentru acnee, și Hydroquinone, un tratament pentru albirea pielii.
„TikTok prioritizează profitul în detrimentul reglementării bunurilor de pe platforma sa”, a declarat un cadru superior cu cunoștințe despre luarea deciziilor în domeniul comerțului electronic la aplicația video.
TikTok a declarat că „are politici stricte pentru a proteja utilizatorii de conținut fals, fraudulos sau înșelător, inclusiv reclame” și elimină conținutul care încalcă liniile sale directoare, inclusiv 25 de produse încălcate sau neacceptate de pe piața sa semnalate de FT.
Încercările ByteDance de a-și supraveghea platformele apare în contrast puternic cu o abordare dură a cenzurii oricărui conținut de pe Douyin care ar putea nemulțumi oficialii chinezi. Multe dintre grupurile care vizează utilizatorii TikTok se organizează pe Douyin, unde recrutează noi vânzători și discută tactici.
„Douyin se angajează să reprime activitățile ilicite, inclusiv încercările de înșelăciune”, a declarat ByteDance, adăugând că a „eliminat peste o sută de videoclipuri cu conținut violent și a suspendat o duzină de conturi, inclusiv cele semnalate de FT”.
Mo a declarat că abilitatea de a deveni viral pe TikTok ca un cont nou a oferit grupului său oportunități indisponibile pe Instagram și YouTube. Ocolirea regulilor platformei a fost „destul de ușoară”, a spus el, adăugând că „dacă conturile sunt închise, putem uneori să le reactivăm sau pur și simplu să creăm altele noi”.
Videoclipurile grupului său prezintă adesea clipuri ale Dr. Dana Brems, un podiatru din Los Angeles și influențator al rețelelor sociale, în încercarea de a adăuga credibilitate la afirmațiile potrivit cărora cafeaua cu enzime poate declanșa pierderea în greutate.
Brems a declarat pentru FT că clipurile sunt folosite fără consimțământul ei și că ea semnalează săptămânal videoclipurile cu cafea pentru pierderea în greutate și pentru îmbunătățirea masculină prin intermediul funcției de raportare în aplicație a TikTok, dar sistemul consideră de obicei că videoclipurile nu încalcă politicile.
Echipa de creatori TikTok va ajuta, a adăugat ea, dar este nevoie de schimburi lungi de e-mailuri pentru a elimina chiar și un singur videoclip.
„Este ca și cum ai lovi o cârtiță … sunt sute de conturi”, a spus ea. „Cei mai mulți oameni nu vor cădea în plasă, dar dacă un cont este văzut de suficient de multe persoane, în cele din urmă unii vor cumpăra”.
Unele dintre videoclipurile înșelătoare sunt marcate ca fiind promoționale, ceea ce înseamnă că persoane precum Mo au plătit TikTok pentru a împinge clipurile în fluxurile utilizatorilor. Brems s-a apucat să încarce propriile videoclipuri TikTok avertizându-și adepții cu privire la această problemă, dar FT a găsit în continuare mulți utilizatori TikTok care au postat despre achiziționarea cafelelor recomandate de medic.
Pe măsură ce jurnaliștii și medicii au început să demonteze cafeaua enzimatică pentru pierderea în greutate în articole și videoclipuri anul trecut, Mo a trecut la cronica vânzărilor în plină expansiune ale grupului său pe Douyin.
„Am fost primii care au folosit doctori, oamenii ne numesc Grupul Doctor acum, este hilar”, a spus el într-o postare Douyin din octombrie, demonstrând cum echipa sa a tăiat împreună clipuri video în birourile lor din Shenzhen pentru a le posta sub pseudonime TikTok precum @dr.kara0, dr_merlin și doctor_mccree, printre alte zeci de persoane.
Pe măsură ce utilizatorii TikTok au început să se prindă, Mo a spus că a mutat atenția echipei sale spre vânzarea de bunuri legale pe piața oficială de comerț electronic a ByteDance, TikTok Shop, care se deschide în SUA.
„Vedem un vârf de munte mai înalt în față, o oportunitate mai mare, așa că nu vom face bani doar vânzând bunuri, ci ne transformăm într-o companie cu operațiuni durabile, logistică și o echipă de influenceri”, a spus el.
Sursa – www.ft.com