Se așteaptă ca piața platinei să înregistreze cel mai mare deficit de la începutul înregistrărilor din anii 1970, deoarece oferta se va diminua în Africa de Sud și expansiunea industrială a Chinei va continua.
Cererea globală de platină este prognozată să crească cu 28% în acest an la 8,2 milioane de uncii după ce investitorii au investit, adăugându-se la consumul industrial puternic și la utilizarea tot mai mare a metalului în convertizoarele catalitice auto în primul trimestru, potrivit Consiliului Mondial de Investiții în Platină, un organism industrial.
În același timp, producția în declin, exacerbată de furnizarea de energie electrică bâlbâită în principalul producător din Africa de Sud, a împins WPIC să își revizuiască prognoza de deficit cu 77% față de acum trei luni, la 983.000 de uncii în acest an.
„Ar fi un deficit record în uncii de la înregistrările care datează din anii 1970”, a declarat Edward Sterck, director de cercetare la WPIC. El a adăugat că ultima dată când 12% din cerere nu a putut fi satisfăcută prin noi oferte și reciclare a fost în 1999.
Prețul platinei a crescut cu aproape o cincime de la minimul din februarie, ajungând la 1.080 de dolari pe uncie și se situează deasupra mediei pe cinci ani, de 940 de dolari pe uncie.
Câștigurile au încurajat managerii de fonduri să se orienteze către fondurile tranzacționate la bursă care urmăresc piața și sunt susținute de o deținere fizică a metalului.
Deficitul marchează o inversare drastică față de supraoferta de protecție din ultimii doi ani, când producția de automobile a fost afectată de deficitul de semiconductori.
Platina este utilizată în convertizoarele catalitice care reduc emisiile nocive ale vehiculelor, precum și în fibra de sticlă pentru turbine eoliene, electronice și uzine petrochimice.
Pe termen scurt, producătorii spun că cererea este susținută de înăsprirea legislației privind emisiile, dar pe termen lung, incertitudinea planează asupra faptului dacă cererea emergentă din economia hidrogenului va depăși eliminarea treptată a vehiculelor cu motoare cu combustie.
Prognoza vine în momentul în care industria se reunește la Londra pentru conferința anuală Platinum Week. Lipsa persistentă de aprovizionare cu energie electrică din Africa de Sud, care reprezintă 70 la sută din oferta globală, va fi probabil în centrul atenției.
Turbulențele bancare din SUA au stimulat investitorii să caute metale prețioase, iar o conștientizare tot mai mare a deficitelor de aprovizionare pentru managerii de fonduri din Africa de Sud a determinat o schimbare de la acțiuni la deținerea de fonduri tranzacționate la bursă garantate cu platină, au declarat surse din industrie.
WPIC consideră că cererea industrială în 2023 va fi cea mai puternică din toate timpurile pentru platină, în ciuda temerilor legate de o încetinire a economiei mondiale, din cauza extinderilor fabricilor de produse chimice și de sticlă din China, precum și a continuării înlocuirii platinei cu paladiu în eșapamentele auto.
Prețurile record ale paladiului au făcut din catalizatorii auto, în special cei din vehiculele hibride, cum ar fi Toyota Prius, o țintă pentru hoți în ultimii ani și au determinat producătorii de automobile să treacă la platină.
Alți previziuni de pe piață nu sunt de acord cu optimismul WPIC, având în vedere cererea mai slabă pentru electronicele de consum, unde sticla este utilizată în ecranele tactile LCD, și în alte sectoare.
Anii precedenți de ofertă abundentă înseamnă că au fost acumulate suficiente stocuri de 3,8 milioane de uncii pentru a satisface cererea, dar pe măsură ce acestea se reduc, prețurile vor crește probabil și vor deveni mai volatile.
Cu toate acestea, a avut loc o schimbare seismică în care aproximativ 85% din material este deținut în China, unde Sterck spune că este „captivă”, în creștere fulminantă de la mai puțin de 5% în urmă cu patru ani.
Dintre cele șase metale din grupul platinei, care includ și paladiul, rodiul și iridiul, mai mulți analiști susțin că perspectivele platinei sunt cele mai strălucitoare datorită utilizării sale ca catalizator pentru pilele de combustie cu hidrogen și electrolizoare.
Sursa – www.ft.com