Menținerea apelurilor telefonice și a pachetelor de date în întreaga lume necesită cantități uriașe de energie. Prin urmare, nu este de mirare că sectorul telecomunicațiilor – cu rețelele sale vaste de cabluri subterane și centrele sale de date care stochează o mulțime de informații – reprezintă între 1 și 2 % din toată energia consumată la nivel mondial, conform estimărilor din industrie.
Cu toate acestea, în acest an, primele trei companii de pe lista FT-Statista a liderilor climatici din Europa au fost grupuri de telecomunicații: Tele2 și Telia din Suedia și Deutsche Telekom din Germania. Acestea au redus emisiile de gaze cu efect de seră provenite din operațiunile lor interne și din energia pe care au achiziționat-o – așa-numitele emisii Scope 1 și 2 – cu 99, 96 și, respectiv, 93%, între 2016 și 2021. Iar un total de șapte companii din acest sector au ajuns în top 100.
Cei doi factori principali de reducere a emisiilor la cele trei grupuri de top au fost un impuls pentru a cumpăra energie electrică din surse regenerabile și modernizarea semnificativă a infrastructurii ineficiente din punct de vedere energetic.
Dar, în timp ce companiile au făcut salturi în reducerea amprentei de carbon Scope 1 și 2, emisiile sunt încă ridicate în lanțurile lor de aprovizionare.
Emisiile rezultate direct din activitățile comerciale (Scope 1) reprezintă în prezent doar 3,2% din amprenta totală de carbon a celor mai mari 15 grupuri de telecomunicații din Europa în funcție de capitalizarea bursieră, potrivit S&P Global Market Intelligence. Emisiile indirecte provenite din achizițiile de energie ale companiilor (Scope 2) reprezintă aproximativ un sfert.
Dar emisiile provenite din lanțurile de aprovizionare ale grupurilor de telecomunicații (Domeniul de aplicare 3) – mai ales din furnizarea de produse și echipamente – reprezintă de departe partea leului din amprenta totală de carbon: aceleași 15 companii au emis 36,6 milioane de tone de echivalent CO₂ ca parte a emisiilor lor din Domeniul de aplicare 3 în 2020, comparativ cu doar 1,6 milioane de tone din Domeniul de aplicare 1, potrivit S&P.
Emisiile Scope 3 au reprezentat peste 98% din totalul Tele2 și 90% din totalul Telia. În general, cei mai mari vinovați sunt producătorii de rețele și de echipamente de rețea, precum și producătorii de telefoane și dispozitive mobile.
„Există o nevoie urgentă de a trece de la actualul model economic liniar la o economie mai circulară”, spune Erik Wottrich, șeful departamentului de sustenabilitate de la Tele2, referindu-se la necesitatea de a reutiliza și recicla mai multe produse.
Acest lucru, explică el, necesită „o schimbare sistemică, în care trebuie să ne implicăm cu mai mulți actori din lanțul valoric: producători, clienți, reparatori”.
„Există mult loc pentru mai multă colaborare”, este de acord Melanie Kubin-Hardewig, vicepreședinte al responsabilității corporative a grupului la Deutsche Telekom, unde Domeniul de aplicare 3 reprezintă 98% din emisiile grupului.
Ambele consideră că este important să se pună mai multă presiune asupra partenerilor din lanțul de aprovizionare, pentru a crea strategii mai bune de reducere a emisiilor.
În 2020, Telia a început să includă praguri și obiective climatice ca și criterii în procesul său de achiziții publice.
„Acesta este morcovul”, spune Sara Nordbrand, șefa grupului Telia pentru sustenabilitate, menționând că unii furnizori s-au arătat dispuși să se angajeze în măsurarea și demonstrarea unor practici mai bune.
Deutsche Telekom include, de asemenea, criterii de sustenabilitate în procesul de selecție a furnizorilor săi, pe care le ponderează în prezent cu 20 % pentru procesele de licitație.
Tele2, în schimb, nu a inclus încă reducerea emisiilor ca o cerință în codul său de conduită pentru partenerii de afaceri și intenționează să facă acest lucru numai după ce va discuta cu furnizorii și le va cere acestora să își stabilească propriile obiective în cursul anului viitor.
Ceea ce a permis marile progrese în ceea ce privește reducerile de emisii proprii ale companiilor este trecerea la utilizarea energiei regenerabile în locul combustibililor fosili pentru alimentarea rețelelor. Atât Tele2, cât și Telia au început să își achiziționeze toată energia electrică din surse regenerabile în 2020, ceea ce le-a permis să își reducă emisiile Scope 2 cu 94% și, respectiv, 85%. Telia utilizează credite de carbon pentru a face saltul final către o reducere de 100 % a emisiilor Scope 2 în aceeași perioadă.
De asemenea, Deutsche Telekom utilizează energie electrică din surse regenerabile doar din 2021. Dar atât ea, cât și Telia caută acum să obțină mai multe acorduri de achiziție de energie electrică (PPA) cu furnizorii de energie regenerabilă, pentru a crea acorduri pe termen lung care să ajute furnizorii să se protejeze de fluctuațiile pieței.
Un raport recent al firmei de consultanță Oliver Wyman a constatat că operatorii de telecomunicații se aprovizionează cu aproximativ 11% mai mult cu energie regenerabilă decât media țărilor în care se află – și a adăugat că mai multe CAEE-uri ar contribui la accelerarea acestei schimbări în întreaga industrie.
Dar, într-un fel, tranziția către energiile regenerabile este un fruct ușor de cules. Eficiența energetică este o provocare mai mare. După cum subliniază Steven Moore, șeful departamentului de acțiune pentru climă din cadrul GSMA, asociația industriei de telefonie mobilă, „atunci când energia reprezintă un cost foarte mare pentru tine, faci totul pentru a-l minimiza”. În prezent, achiziția de energie reprezintă până la 40% din cheltuielile operaționale ale companiilor de telecomunicații. Cu toate acestea, în timp ce s-a înregistrat o creștere de 30% a traficului de date între 2020 și 2021, consumul de energie a crescut cu doar 6%, potrivit estimărilor GSMA.
Unul dintre factorii care au dus la această decuplare a traficului de date și a consumului de energie a fost modernizarea infrastructurii de rețea, inclusiv introducerea fibrei integrale și a tehnologiei 5G. Noile echipamente tind să fie mult mai puțin consumatoare de energie decât predecesorii lor.
Dar rețelele 5G ar putea necesita chiar mai multă energie decât 4G – cu până la 140% mai mult în unele scenarii – deoarece, în general, necesită mai multe turnuri de celule. Iar traficul de date va crește brusc pe măsură ce tot mai multe dispozitive se vor conecta la internet, ceea ce ar putea anula câștigurile 5G în materie de eficiență energetică.
Telia a experimentat noi funcționalități, cum ar fi „modurile de economisire a energiei” ale rețelei, care au contribuit la reducerea consumului de energie cu 5 până la 8 procente anul trecut. De asemenea, a demarat proiecte-pilot pentru utilizarea bateriilor inteligente litiu-ion pentru a descărca presiunea asupra rețelei în momentele de cerere maximă.
Tele2 a implementat stații de bază cu o nouă funcție de economisire a energiei, astfel încât acestea să treacă în modul standby atunci când nu există date de trimis. Tele2 are în vedere consolidarea site-urilor și a centrelor de date, acolo unde este posibil, pentru a reduce consumul.
Între timp, Deutsche Telekom are un proiect pilot care evaluează modul în care inteligența artificială ar putea ajuta la gestionarea consumului de energie în funcție de cerere în anumite momente ale zilei. De asemenea, analizează modul în care se poate stoca mai multă energie regenerabilă pe site.
Dar, pentru Moore, „cel mai provocator domeniu este cel legat de domeniul de aplicare 3”. „Există îndrumări cu privire la modul de măsurare și raportare”, observă el, „dar companiile trebuie să colaboreze mai strâns cu furnizorii dacă doresc să atingă obiectivele”.
Sursa – www.ft.com