În fiecare an, sezonul de adunări generale anuale ale societăților din Japonia, care are loc în luna iunie, amintește de echilibrul delicat în care funcționează piața din Tokyo: acționarilor li se acordă puteri perturbatoare imense, dar au fost reticenți în mod fiabil în a le folosi.
Au existat multe previziuni conform cărora acest echilibru s-ar putea prăbuși în cele din urmă, deși acesta a rezistat mult timp. Dar sezonul AGA 2023, spun atât departamentele de relații cu investitorii ale companiilor, cât și investitorii, deja se simte ca și cum va fi diferit.
La capătul cel mai vizibil, există mai mulți activiști acționari care vizează companiile japoneze decât oricând înainte, iar mai mulți dintre ei, cum ar fi Elliott, și-au extins în mod proeminent echipele din Japonia începând cu 2022.
Mizuho Securities și alții prognozează că sezonul va vedea companiile japoneze confruntându-se cu un număr record de propuneri din partea acționarilor. Abordarea lor este, de asemenea, în schimbare: în cazul în care, anterior, au emis cereri contondente pentru răscumpărări de acțiuni și vânzări rapide de active, mulți fac acum presiuni pentru schimbări sistemice în alocarea capitalului, politica climatică și transparența.
Dar o provocare mai fundamentală capătă forță și din partea părții tradiționale a gestionării activelor. Acest lucru este legat de o listă tot mai mare de mandate bazate pe reguli pentru a trage la răspundere companiile pe motive de diversitate a consiliilor de administrație și ESG și amenință să elibereze cel puțin o parte din puterea acționarilor, folosită de mult timp, asupra directorilor executivi care nu reușesc să abordeze deficiențele de guvernanță.
Sezonul AGA din Japonia a fost întotdeauna atractiv, adesea din motive greșite. Deoarece o proporție atât de mare de companii din țară – 2.283 este numărătoarea actuală – își încheie exercițiile financiare la sfârșitul lunii martie, luna iunie este un moment evident pentru a organiza adunări ale acționarilor după ce s-a încheiat activitatea de raportare a întregului an și înregistrarea propunerilor.
Dar acest lucru a fost dus la extrem. La jumătatea anilor 1990, 96% dintre companii și-au ținut AGA în aceeași zi din iunie. În prezent, având în vedere nevoia tot mai mare de a părea prietenoasă cu acționarii, sezonul este puțin mai dispersat: puțin sub 80% dintre companii organizează adunări pe parcursul a șapte zile la sfârșitul lunii.
În spatele acestei grupări se află o teamă tehnică. Prin convenție, companiile japoneze nu au, prin convenție, consilii de administrație eșalonate și, în cazul aproape tuturor, acționarii sunt chemați să aleagă directorii, inclusiv directorul general ca director reprezentativ. În teorie, având în vedere că oricare dintre aceștia ar putea fi înlăturat de o rată de susținere de sub 50 la sută, asta înseamnă că AGA din fiecare an vine cu amenințarea teoretică a unei eliminări totale a băncii guvernamentale a unei companii.
Timp de decenii, acest risc teoretic a fost compensat în moduri care au permis directorilor executivi să doarmă liniștiți. Companiile prietenoase au format rețele de acționari „credincioși” care, în combinație cu baze de investitori docili, au garantat de fapt că ratele de sprijin pentru candidați vor ajunge în zona foarte confortabilă de 85-95%.
Dar companiile pot vedea acum că acest lucru se schimbă rapid, deoarece obligațiile de administrare forțează fondurile de pensii și asigurătorii de viață să fie mai puțin docili, iar vechile obiceiuri, cum ar fi existența unor consilii de administrație fără un contingent decent de membri independenți, creează acum vulnerabilitate pentru directorii executivi.
Companiile ale căror exerciții financiare se încheie în decembrie și-au ținut deja adunările anuale, iar luptele pe care unele dintre ele le-au avut cu investitorii reprezintă acum un avertisment pentru miile de alte companii care își vor ține adunările în următoarele patru săptămâni. Fujio Mitarai, directorul executiv al Canon și o figură impunătoare în cadrul corporațiilor din Japonia, a trecut cu doar 50,59% de susținere. Acționari importanți, printre care BlackRock, au votat împotriva lui Mitarai deoarece Canon nu are în prezent niciun director femeie, iar el a fost considerat responsabil.
Conducerea de top a retailerului Seven & i Holdings a supraviețuit mai confortabil, dar numai după un atac susținut din partea fondului activist american ValueAct Capital și după eforturi intense ale companiei de a câștiga încrederea acționarilor. Aceste eforturi au inclus prezentări ample în fața investitorilor din Europa și SUA și au creat un precedent pe care l-au urmat și alții.
Managerii de fonduri contactați de Financial Times raportează o avalanșă extraordinară de întâlniri cu departamentele de relații cu investitorii și directorii financiari ai companiilor japoneze care se simt acum amenințate în viitorul sezon al AGA și care încearcă să-și protejeze șefii de un vot sub 50%. Situația ideală, adaugă acei manageri de fonduri, este ca doar amenințarea să declanșeze o îmbunătățire: Echilibrul Japoniei rămâne, dar cu companii mai bine guvernate pe de o parte și cu investitori mai puțin docili pe de altă parte.
Sursa – www.ft.com