Finalizarea Autostrăzii Transilvania: Parteneriat Public-Privat, Soluția Viabilă
Radu Berceanu: Bugetul de stat nu poate acoperi integral costurile
În cadrul unei vizite efectuate pe 19 august 2010, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Radu Berceanu, împreună cu premierul Emil Boc, a evaluat stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania și la varianta de ocolire Cluj Est.
Finanțarea proiectului rămâne o provocare
Ministrul a subliniat că până în anul 2013, autostrada va beneficia exclusiv de fonduri din bugetul de stat. De asemenea, Berceanu a explicat că inițial s-a prevăzut un sistem de finanțare prin credit furnizor. Aceasta implica faptul că antreprenorii ar fi acoperit costurile construcției inițial și ar fi fost plătiți ulterior în rate.
Schimbări în strategia de finanțare
Radu Berceanu a menționat că planificarea originală prevedea un model „construcție și finanțare”, dar începând cu anul 2004 s-a optat pentru un model „construcție și finalizare”. Aceasta modificare implică faptul că toate plățile pentru lucrările efectuate vor proveni din bugetul național.
Perspectivele parteneriatului public-privat
Ministrul a confirmat că tronsoanele aflate în construcție vor fi terminate cu fonduri guvernamentale. Totodată, el a indicat intenția de a discuta posibilitatea unui parteneriat public-privat atât cu Bechtel cât și cu alte companii interesate. Conform lui Berceanu, această abordare este esențială pentru evitarea întârzierilor semnificative cauzate de limitările financiare ale bugetului statal.