Ce este „metaverse”, proiectul pentru care Facebook angajează 10.000 de oameni

Conceptul „metaverse”, pentru dezvoltarea căruia Facebook a anunţat că angajază 10,000 de oameni, poate părea o versiune îmbunătățită a realității virtuale (VR), dar mulți oameni cred că acesta ar putea fi, de fapt, viitorul internetului, relatează BBC.

Comparabil, realitatea virtuală, față de metaverse, ar putea fi comparabilă cu primele telefoane mobile din anii 1980, față de actualele telefoane inteligente.

În loc să folosim un computer sau un smartphone, în metaverse vom putea folosi o cască pentru a intra într-o lume virtuală care conectează tot felul de medii digitale.

Spre deosebire de realitatea virtuală din prezent, care este folosită în cea mai mare parte pentru jocuri, această lume virtuală ar putea fi utilizată practic pentru orice – muncă, joacă, concerte, excursii – sau doar pentru socializare.

Mulți cred că vom avea un avatar 3D când vom folosi metaversul. Dar, pentru că este încă doar la stadiul de idee, nu există în acest moment o definiție unică a acestui concept.

În prezent, pe piață apar zvonuri despre lumile digitale și realitatea augmentată o dată câțiva ani, dar, de obicei, entuziasmul dispare rapid.

În panurile de viitor, în rândul investitorilor bogați și al marilor firme de tehnologie există un mare interes în privința metaversului, pentru că nimeni nu vrea să rămână în urmă dacă acesta se va dovedi a fi viitorul internetului.

Există, de asemenea, sentimentul că, pentru prima dată, tehnologia este aproape de realizarea unui astfel de univers, având în vedere progresele din domeniul VR, apariția tot mai multor dispozitive care pot fi conectate la internet și viteza tot mai mare a acestuia.

Rolul Facebook

În planurile sale de strategie, Facebook a făcut din construirea metaversului una dintre marile sale priorități. Compania a investit în realitatea virtuală prin căștile sale Oculus, făcându-le mai ieftine decât cele ale companiilor rivale – poate chiar cu pierderi, potrivit unor analiști.

În plus, construiește aplicații de realitate virtuală pentru socializare și pentru muncă, inclusiv unele care interacționează cu lumea reală.

Concret, Deși și-a făcut un obicei din a cumpăra companiile rivale, Facebook susține că metaversul „nu va fi construit peste noapte de o singură companie” și a promis că va colabora cu alți dezvoltatori ai conceptului.

Recent, a investit 50 de milioane de dolari pentru finanțarea unor grupurilor non-profit, pentru a ajuta la „construirea responsabilă a metaversului”.
Totuși, compania crede că pentru dezvoltarea metaversului va mai fi nevoie de încă 10-15 ani.

Alte companii interesate

La rândul său, Tim Sweeney, șeful Epic Games, care produce jocul Fortnite, a vorbit de mult despre aspirațiile sale legate de conceptul de metaverse.

Jocurile multiplayer online au deja, de zeci de ani, lumi interactive partajate. Nu sunt metaversul, dar au câteva idei în comun.

În ultimii ani, Fortnite și-a extins produsul, găzduind concerte sau evenimente în propria sa lume digitală.

Și alte jocuri se apropie de ideea de metavers. Roblox, de exemplu, este o platformă pentru mii de jocuri individuale conectate la un ecosistem mai mare.

Între timp, Unity, o platformă de dezvoltare 3D, investește în „gemeni digitali” – copii digitale ale lumii reale – iar compania de grafică Nvidia își construiește „Omniversul”, pe care îl descrie ca o platformă pentru conectarea lumilor virtuale 3D.

În contextul metaversului, activitatea nu se rezumă la jocuri. Facebook, de exemplu, a experimentat cu o aplicație de întâlniri VR numită Workplace și un spațiu social numit Horizons, ambele folosind sisteme cu avatar virtual.

O altă aplicație de realitate virtuală, VRChat, este concentrată în întregime pe petrecerea timpului online împreună cu alți oameni.

În prezent, există însă tehnologia necesară pentru metaverse? Realitatea virtuală a evoluat mult în ultimii ani, cu căști de ultimă generație care pot păcăli ochiul uman să vadă în 3D în timp ce jucătorul se deplasează într-o lume virtuală.

Lumile digitale mai avansate vor avea nevoie de o conectivitate mai bună, mai consistentă și mai mobilă – ceva ce ar putea fi rezolvat cu lansarea 5G.

Deocamdată, însă, totul se află în stadii incipiente. Evoluția metaversului – dacă chiar va avea loc – va fi făcută printr-o competiție între giganții din domeniul tehnologiei în următorul deceniu – sau poate chiar mai mult.

Sursa: Digi24.ro
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata