- Robotica – o simplă “afacere”
Concluzia precizărilor anterioare este simplă: roboţii (mai ales cei industriali) pot efectua anumite sarcini mai rapid şi mai precis decât oamenii. Efectul principal al acestui aspect duce la creşterea productivităţii şi reprezintă un factor important la reducerea costurilor globale în cazul ţărilor industrializate şi în cazul ţărilor în curs de dezvoltare. În aceste condiţii, robotica şi informatizarea sunt o afacere care nu numai că aduce profituri importante, dar este în plină expansiune. Pentru a înţelege exact miza acestui proces, analizaţi doar câteva dintre previziunile făcute de cei care activează în acest domeniu referitor la dezvoltarea roboticii:
Cât de accelerat este ritmul automatizării se poate observa frunzărind ultimul raport al celor de la EUROP (European Robotics Technology Platform), care susţin că numărul roboţilor aflaţi în funcţiune a crescut din 2007 până în 2011 de la 6,5 milioane până la 11,8 milioane de roboţi. Astfel, actorii din industria roboticii anticipează, până în 2016, o rată de creştere anuală de 10,5% a cererii mondiale de roboţi, ajungând la o valoare de 20,2 miliarde dolari. Cel mai mare procent din cererea mondială a roboţilor se va înregistra în zona Asia/Pacific (42%), urmat de SUA (29%) şi Europa de Vest (25%).
Conform raportului “World Robots, Industry Study with forecast 2012-2021”, dacă sectorul industrial are o istorie de câteva decenii în utilizarea semnificativă a roboţilor în procesele de producţie, asamblare, prelucrare etc., utilizarea roboţilor în sectorul serviciilor a devenit semnificativă din anul 2005 încoace. Autorii raportului subliniază că până în 2016 şi mai cu seamă după acel an, roboţii destinaţi sectorului general de servicii vor avea o ascensiune puternică datorită a două elemente: reducerea costurilor serviciilor şi, odată cu dezvoltarea tehnologiei şi a soft -urilor de programare a roboţilor de servicii, aceştia vor deveni mult mai atractiv de utilizat pentru o gamă tot mai largă de consumatori.
Asta face ca tot mai multe companii să intre pe piaţă, iar sectoarele cele mai vizate sunt în special cele de produse medicale şi cele de larg consum. Efectul pe termen lung va fi observabil în creşterea puternică a concurenţei, reducerea costurilor în rândul utilizatorilor şi beneficiarilor şi inevitabil pe piaţa muncii, din care vor dispărea meserii arondate sectorului de servicii.
Federaţia Internaţională de Robotică (IFR) a lansat cele mai recente ediţii ale celor două studii separate ale World Robotics (Roboţi Industriali şi Roboţi de servicii) la 30 septembrie 2014. Potrivit IFR, mai mult de 200.000 de roboţi industriali vor fi instalaţi la nivel mondial în 2014 (creştere de 15% faţă de 2013), trendul ascendent continuând în următorii ani. Principalele motoare ale creşterii cererii de roboţi vor continua să fie industria de automobile şi cea electronică.
Conform celor două rapoarte, principalele segmente pe care se vor înregistra creşteri semnificative ale cererii de roboţi sunt:
-Roboţi industriali: o creştere medie anuală de cel puţin 15%, generată de industria auto (noile sisteme de navigaţie şi gestiune auto) şi cea electronică (nouă piaţă rezultată din stocarea energiilor regenerabile)
– Roboţi de servicii: pentru perioada 2014-2017, prognozele de vânzări furnizate de companii din întreaga lume indică o creştere cu aproximativ 134.500 de unităţi vândute, cu o valoare estimată de aproximativ 1,9 miliarde $
– Roboţi de serviciu pentru uz personal: dacă în 2013 au fost vânduţi 4 milioane de astfel de roboţi, în valoare de 1,7 miliarde $, până în 2017 se aşteaptă vânzarea a aproximativ 31 milioane de unităţi de roboţi de servicii pentru uz personal
– Sisteme logistice: creştere semnificativă a pieţei automobilelor ghidate (AGV) atingându-se, la finele lui 2017, cifra de aproximativ 9.200 de vehicule automate ghidate vândute.
– Roboţi agricoli şi automatizarea creşterii animalelor: o creştere de 46% în 2013, urmând ca până în 2017 să fie vânduţi aproximativ 34.000 de roboţi de teren şi 28.200 roboţi de muls.
– Roboţi medicali: numărul unităţilor vândute va creşte la 7.100 de unităţi până la finele lui 2017 (aici mai trebuie adăugate şi unităţile ce vor fi achiziţionate şi exploatate în sistem de leasing).