Just Eat Takeaway s-a angajat să răscumpere acțiuni în valoare de până la 150 de milioane de euro, încercând să liniștească investitorii în timp ce comenzile continuă să scadă la cel mai mare grup de livrare de alimente din Europa.
Compania listată la Londra și Amsterdam a raportat o scădere cu 14% a numărului de comenzi plasate de clienți la nivel global în primul trimestru, la 227,8 milioane, lipsind cu puțin estimările analiștilor. Valoarea brută a tranzacțiilor, o măsură a sumelor cheltuite de clienți pe platformă, a scăzut cu 8%, la 6,67 miliarde de euro.
Compania a fost lovită de schimbările în obiceiurile consumatorilor, după ce a cunoscut un boom în timp ce oamenii au comandat mâncare la pachet în timpul blocajelor pandemice. În ultimul an, sectorul de livrare a alimentelor s-a confruntat, de asemenea, cu creșterea prețurilor la alimente și cu reducerea cheltuielilor clienților din cauza preocupărilor legate de costul vieții.
Just Eat a răspuns la presiunile asupra afacerii sale prin creșterea prețurilor și a taxelor de livrare, precum și prin reducerea costurilor. Directorul executiv Jitse Groen a declarat că societatea a făcut o „dimensionare corectă” a numărului de personal, descriind procesul ca fiind „uneori dureros, dar a fost necesar pentru afacerea noastră”.
El a adăugat că schema de răscumpărare a Just Eat, care se așteaptă să se încheie cel târziu în decembrie, a fost lansată „pentru a îmbunătăți în continuare viitoarele câștiguri pe acțiune”.
Acțiunile grupului de livrare de alimente au scăzut cu aproape 40% în ultimul an, deoarece investitorii s-au acrit de performanța companiei. În ciuda anunțării schemei de răscumpărare, acțiunile Just Eat au scăzut cu 2% în primele tranzacții de miercuri.
Silvia Cuneo, analist la Deutsche Bank, a scris într-o notă că programul de răscumpărare, care corespunde la 4% din capitalizarea de piață actuală a companiei, „ar trebui să liniștească asupra bilanțului flexibil al companiei”.
Cu toate acestea, schimbările recente ale activității Just Eat par să stimuleze profitabilitatea de bază. Compania a ridicat proiecțiile pentru profitul său ajustat înainte de depreciere și amortizare a dobânzii în acest an, pentru a crește de la 19 milioane de euro în 2022 la 275 milioane de euro. Orientarea sa anterioară din ianuarie prevedea o creștere la 225 de milioane de euro în 2023.
Groen a declarat că acest lucru s-a datorat, în parte, modificărilor aduse algoritmului său, scăzând costurile pe comandă și restructurându-și situația logistică din Marea Britanie.
În martie, compania a anunțat că a eliminat 1.700 de curieri din Marea Britanie, după ce a ales să se bazeze în întregime pe călăreți independenți, într-o mișcare care se așteaptă să creeze economii.
Groen a declarat anterior că modelul gig-economiei „vine în detrimentul societății și al lucrătorilor înșiși” și a dus la „condiții de muncă precare”.
Groen a declarat miercuri că întoarcerea sa s-a datorat legilor britanice care permit rivalilor să angajeze liber profesioniști, ceea ce înseamnă că Just Eat se află într-un „dezavantaj economic considerabil, spre deosebire de concurență”.
„Suntem de acord cu aranjamente mai bune pentru angajați sau lucrători sau freelanceri în general, dar, din păcate, acest lucru nu funcționează dacă se execută un model neeconomic ca afacere. Nu putem conduce o afacere care nu este viabilă”, a adăugat el.
Luna trecută, compania a anunțat o depreciere de 4,7 miliarde de euro în urma fuziunii dintre Just Eat, cu sediul în Marea Britanie, și Takeaway.com, cu sediul în Olanda, și a achiziției ulterioare a grupului Grubhub, cu sediul în SUA.
Just Eat a încercat să inverseze cursul căutând să vândă Grubhub încă din aprilie anul trecut, dar până acum nu a reușit să găsească un cumpărător total sau parțial.
Analiștii au evidențiat modificările viitoare ale plafonului de taxe de livrare din New York, care, dacă vor fi ridicate, ar permite platformelor alimentare să taxeze restaurantele mai mult pentru servicii și să crească veniturile companiei.
Sursa – www.ft.com