Hollywood-ul se pregătește pentru o potențială grevă, deoarece scenariștii și studiourile de film încep luni negocierile contractuale care se așteaptă să fie cele mai controversate din 2007, când industria cinematografică și de televiziune s-a oprit pentru 100 de zile.
Sindicatul scriitorilor din America, format din 11.500 de membri, vizează practicile de compensare care s-au înrădăcinat în epoca de streaming – inclusiv modul în care sunt plătite drepturile de autor – în timp ce începe negocierile cu Alianța producătorilor de filme și televiziune. Contractul actual se încheie la 1 mai.
„Scriitorii au fost subevaluate de ceva timp, dar trecerea la modelul de streaming a făcut ca situația să fie disperată”, a declarat Chris Keyser, scriitor și membru al comitetului de negociere al WGA. „Afacerea este stricată. Scriitorii nu-și pot câștiga existența”.
Ascensiunea Netflix și a imitatorilor săi a dus la o creștere masivă a numărului de programe produse, dar majoritatea scriitorilor câștigă mai puțin în epoca de streaming decât în afacerea tradițională a televiziunii, spun agenții și avocații de divertisment.
„Este ca și cum ai vedea o grămadă de Ubers pe drum și te-ai gândi că este un moment bun pentru a fi șofer de taxi”, a declarat un avocat de divertisment din Los Angeles. „A fi un scriitor care lucrează este mult mai greu decât era înainte. Nivelul de compensare, tratamentul și așteptările sunt fundamental diferite față de cum erau.”
În cadrul modelului tradițional al televiziunii americane de difuzare, scriitorii produceau aproximativ 22 de scenarii pe sezon și câștigau drepturi de autor dacă o emisiune avea rezultate bune. Dar serialele de streaming sunt mult mai scurte, adesea de opt până la 10 episoade, iar capacitatea de câștig a scriitorilor este mai limitată.
Studiourile au redus, de asemenea, numărul de scriitori care lucrează la emisiuni, ceea ce a dus la apariția „mini-camerelor” – grupuri mici care „produc scenarii într-o perioadă trunchiată de timp, cu mai puțini scriitori angajați în personal”, potrivit unui avocat specializat în divertisment.
Într-o declarație, AMPTP a declarat că membrii săi sunt „pe deplin angajați să ajungă la un acord reciproc avantajos” și vor încerca să „mențină producția activă”.
Negocierile salariale, care au loc o dată la trei ani, au loc într-un moment dificil pentru studiourile tradiționale. După ce au pompat miliarde în propriile afaceri de streaming, Disney, Warner Bros, Paramount și NBCUniversal se află sub presiunea Wall Street pentru a reduce costurile și a face serviciile profitabile.
Studiourile de la Hollywood se confruntă, de asemenea, cu declinul veniturilor din televiziunea tradițională, precum și cu concurența din partea Apple și Amazon, ale căror servicii de streaming sunt susținute de afacerile lor de bază profitabile.
„Scriitorii au câteva probleme foarte legitime care trebuie abordate … și pe partea studiourilor, toți sângerează bani din cauza cheltuielilor atât de mari pentru conținutul (de streaming) „, a declarat un agent proeminent de la Hollywood. „Deci, aveți aceste două forțe care vin una la cealaltă, ambele cu probleme legitime, iar asta stabilește o negociere dificilă”.
El a adăugat că studiourile stochează scenarii și le cer scriitorilor să livreze lucrările înainte de termen, ceea ce sporește tensiunea. „Tot ce auziți la Hollywood este că va fi o grevă”, a adăugat el.
Se estimează că greva din 2007 – același an în care Netflix și-a lansat serviciul de streaming – a costat statul California cel puțin 2 miliarde de dolari. De asemenea, a determinat studiourile să comande mai multe programe nesemnate, ceea ce i-a scos din peisaj pe scenariști.
„Într-o oarecare măsură, studiourile sunt într-o poziție mai bună (decât scenariștii) pentru a suporta o întrerupere a lucrului pe o anumită perioadă de timp”, a declarat David Smith, profesor de economie la Pepperdine Graziadio Business School. „Dar ambele părți pot fi perdante dacă este vorba de o grevă prelungită.”
Sursa – www.ft.com