Autoritățile americane de reglementare în domeniul mediului au propus miercuri noi limite stricte de emisii care ar obliga producătorii de automobile să facă 67% din modelele lor americane electrice până în 2032.
Administratorul EPA, Michael Regan, a numit-o „cele mai ambițioase standarde de poluare vreodată pentru mașini și camioane”. Aceasta ar crește semnificativ ponderea EV-urilor pe piața vehiculelor noi, care se situa la aproximativ 7 la sută în 2022.
Regula propusă ar limita emisiile de gaze de eșapament pentru toate vehiculele din flota unui producător auto, obligând companiile să producă mai multe vehicule cu baterii pentru a respecta noul standard. Aceasta ar afecta modelele construite începând din 2027 până în 2032.
Propunerea ar reduce, de asemenea, poluarea aerului, sporind șansele SUA de a-și îndeplini angajamentul din Acordul de la Paris de a reduce emisiile cu 50-52% față de nivelurile din 2005 până în 2030. De asemenea, normele ar forța producătorii de automobile să accelereze calendarul de electrificare și, astfel, ar înclina piața auto din SUA către vehiculele electrice, chiar dacă acestea rămân mai scumpe decât vehiculele cu motoare tradiționale.
General Motors, Ford și Stellantis s-au angajat să facă între 40-50% din vânzările lor în SUA electrice până în 2030 și au investit miliarde de dolari în dezvoltarea de noi modele și în construirea de fabrici. Dar există întrebări cu privire la posibilitatea ca producătorii de automobile să poată construi vehicule electrice mai ieftine, care continuă să coste mai mult decât echivalentele cu motor pe benzină.
Regulamentul a fost un „obiectiv ambițios într-o perioadă de timp destul de scurtă”, a declarat analistul Cox Automotive, Michelle Krebs.
„Marea întrebare este: „Care este acceptarea consumatorilor?””, a spus ea. „Puteți să le impuneți, dar oamenii trebuie să le cumpere. O mare parte din asta va depinde de capacitatea producătorilor de automobile de a produce unele accesibile și cu care pot fi profitabile?”.
Transporturile generează mai multe gaze cu efect de seră decât orice alt sector din SUA. „Dacă vreți să vă ocupați serios de problemele legate de schimbările climatice, atunci trebuie să vă ocupați de sectorul transporturilor”, a declarat Howard Learner, director executiv al Environmental Law & Policy Center.
Președintele Joe Biden a emis un ordin executiv în august 2021, cerând ca jumătate din vânzările de mașini și camioane noi din SUA să fie electrice până la sfârșitul deceniului. În timp ce acel ordin nu a fost aplicabil din punct de vedere juridic, regulamentul EPA care stabilește un prag de emisii mai mare ar fi.
Obiectivul guvernului federal urmează reglementării făcute de California cu opt luni mai devreme de a interzice vânzările de vehicule pe benzină în acest stat până în 2035. Statul este o greutate mare pe piața americană a vehiculelor, cu 13% din totalul vânzărilor de mașini și camioane anul trecut, ceea ce i-a permis să influențeze politica de mediu timp de decenii.
John Bozzella, directorul executiv al Alliance for Automotive Innovation, un grup comercial care reprezintă producătorii de mașini și baterii, a numit noul standard „agresiv din orice punct de vedere”, subliniind că a depășit obiectivul stabilit de administrația Biden cu doar 20 de luni în urmă.
„Întrebarea nu este dacă se poate face acest lucru, ci cât de repede se poate face”, a spus el.
Pe termen scurt, regula avantajează producătorii precum Tesla, care produc numai mașini electrice. Dar trecerea la energia verde a necesitat o serie de producători auto de succes, a spus Krebs. „Plăcinta va deveni mai mare, așa că aveți nevoie de mai multe bucăți de plăcintă”.
Sursa – www.ft.com