Cei care închiriază o navă, insistă ca vasul să aibă o asigurare pentru daune

25

În contextul transportului naval,  toţi cei care închiriază o navă, insistă ca vasul să aibă o asigurare pentru daune, protejând-o de riscul unor scurgeri de petrol, caz în care costurile se pot ridica la miliarde de dolari.

În cazul Rusiei, se poate spune că până acum a reușit să ocolească mare parte din impactul sancțiunilor occidentale asupra comerțului său cu petrol, dar industria asigurărilor amenință că va pune bețe-n roate dacă Moscova și clienții săi nu vor putea acoperi golul lăsat.

În acest sens, companiile de asigurări maritime din Europa și Statele Unite, care domină piața internațională, au renunțat să mai asigure petrolierele ruse, spun surse din industrie, pentru a evita încălcarea sancțiunilor impuse Moscovei. Chiar și navele care nu aparțin Rusiei riscă acum să fie abandonate de asigurătorii occidentali dacă transportă țiței rusesc, informează Reuters.

În contextul economic,  această mișcare a asiguratorilor occidentali ar putea submina succesul recent al Moscovei în redirecționarea livrărilor de țiței din Europa și Statele Unite către Asia, ar putea accelera declinul afacerilor europene și ar putea crea un haos și mai mare pe piețele energetice.

Rusia se bazează pe porturile sale din Marea Baltică și Marea Neagră pentru exporturile de petrol și cereale, care generează semnificativ valută străină. Alte terminale, cum ar fi Kozmino din Asia, sunt necesare pentru exporturile rusești în acea regiune.

În prezent, un comerciant european de cereale a spus că este deja dificil să găsești proprietari de nave care vor să meargă în orice port rusesc, adăugând că nu există nicio garanție că se va putea asigura împotriva riscurilor de război.

Presiune pe asigurătorii maritimi internaționali

Cel mai probabil, o decizie ar urma să fie luată în lunile iunie și iulie, când politicile la care s-a renunțat luna aceasta în așteptarea restricțiilor mai dure ale UE vor expira complet, au declarat surse din sectorul transportului maritim pentru Reuters.

Astfel, „Există o presiune continuă ca asigurătorii maritimi internaționali să nu mai acopere companiile de transport maritim din întreaga lume pentru transportul petrolului rusesc”, a declarat Maria Bertzeletou, analist la Signal Maritime Services, cu sediul central în Grecia.

„Nu pot fi excluse tulburări sau o întrerupere pe termen scurt a asigurărilor maritime”, a subliniat ea.

Din punct de vedere comercial, navele trebuie să aibă o asigurare de protecție și despăgubire (P&I), care acoperă cererile de răspundere civilă, inclusiv daunele aduse mediului.

În timp ce companiile de asigurări cu sediul în țări care sunt mari cumpărători de petrol rusesc ar putea interveni, capacitatea lor de a acoperi riscurile mari ale polițelor prin obținerea propriilor polițe de asigurare de la reasigurători pare să fie, de asemenea, afectată.

Garanții guvernamentale?

Așa cum piața asigurărilor maritime este dominată de firme occidentale, piața globală de reasigurări este dominată de companiile americane și europene, care acum trebuie să respecte o gamă largă de sancțiuni care vizează băncile și interesele de transport maritim ale Rusiei, notează Reuters.

Concret, fără reasigurare, un asigurător care scrie o poliță pentru un petrolier ar avea probabil nevoie de o garanție guvernamentală pentru a acoperi potențialele datorii care se pot ridica la miliarde de dolari.

În opinia sa, „Probabil că există asiguratori în Rusia care sunt capabili să scrie programe de răspundere civilă și de reasigurare și care ar putea fi susținute apoi de un fond suveran din China sau Rusia”, a precizat Mike Salthouse, șeful companiei North, membră a International Group, o asociație care oferă asigurări P&I.

Sursa: Capital.ro
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata