A devenit un truism faptul că automobilele și ceasurile merg împreună ca un cal și o trăsură. Mărcile pot profita la maximum de această relație prin parteneriate cu producătorii de vehicule, prin sponsorizarea echipelor de curse și a piloților, sau pur și simplu prin încorporarea câtorva tropi automobilistici într-un design și numindu-l „ceas auto”.
Dar una dintre cele mai durabile și mai de succes metode de valorificare a legăturilor dintre cele două domenii este sponsorizarea evenimentelor automobilistice, primăvara fiind momentul în care „sezonul” intră în plină desfășurare.
Numai în această lună, mărcile de ceasuri își vor flutura culorile corporative la evenimente care variază de la Concorso d’Eleganza Villa d’Este (A Lange & Söhne) la Marele Premiu al Principatului Monaco (Tag Heuer) și la Extreme E Hydro X Prix în Scoția (Zenith), un eveniment complet electric.
Concorso d’Eleganza, care are loc lângă Lacul Como în perioada 19-21 mai, marchează cel de-al 11-lea an în care marca germană A Lange & Söhne este partener al evenimentului istoric care, de la prima ediție din 1929, a fost considerat unul dintre cele mai elegante și sofisticate din calendarul automobilistic.
Faptul că acest eveniment atrage unele dintre cele mai valoroase motoare din lume și pe proprietarii lor înstăriți nu-i scapă lui Wilhelm Schmid, directorul executiv al Lange, iubitor de mașini clasice, care a intermediat parteneriatul cu Concorso la scurt timp după ce și-a preluat funcția în 2011.
A Lange & Söhne 1815 Chronograph Concorso
Fiu al unui proprietar de garaj și fost șef de vânzări și marketing pentru BMW Africa de Sud, Schmid numără printre mașinile sale clasice un Frazer Nash din 1954, doi AC Aces, un Porsche 356 și un 911S, precum și un roadster MGB pe care îl deține de peste 40 de ani.
Lange creează în fiecare an un ceas unic pentru a fi prezentat proprietarului mașinii judecate „best in show” la Concorso. Anul trecut, a realizat, de asemenea, un cronograf unicat dedicat Concursului anual de Eleganță, care are loc la Hampton Court Palace, în sud-vestul Londrei.
Dar, în loc să fie acordat câștigătorului, ceasul a fost vândut de casa de licitații Phillips, adunând peste 1 milion de euro pentru organizația caritabilă Prince’s Trust. „Acesta a fost un eveniment unic, donat ca parte a unei strategii de „a da înapoi””, spune Schmid. „Acțiunea noastră obișnuită la Hampton Court este de a sponsoriza categoria „30Under30″, care cuprinde mașini cu vârsta sub 30 de ani deținute de persoane cu vârsta sub 30 de ani – este o modalitate de a păstra clasicele relevante pentru cei mai tineri atunci când acestea nu sunt văzute atât de des pe șosele.”
Schmid spune că a ales să asocieze Lange cu evenimentele de concurs atât datorită firului unificator dintre mașini și ceasuri, cât și pentru că el crede că astfel de spectacole ajută marca să ajungă la tipul de oameni care își pot permite să cheltuiască de la 22.500 de lire sterline până la șase cifre pentru un ceas.
„Este mult mai ușor pentru cineva care iubește deja obiectele mecanice să aprecieze ceea ce facem noi decât, să zicem, pentru cineva care este pur și simplu un colecționar de artă convențională”, motivează el, adăugând că marca va adăuga anul acesta Audrain Concours din septembrie din Newport, Rhode Island, la lista sa de sponsorizări.
Este o poveste similară, deși de mai lungă durată, cu Chopard, care va marca cel de-al 36-lea an consecutiv ca sponsor și cronometror oficial al raliului Mille Miglia din Italia (13-17 iunie).
Chopard Mille Miglia cronograf
Modernul Mille Miglia a fost înființat în 1977 pentru a celebra concursul original de 1.000 de mile între Brescia și Roma, care a avut loc de 24 de ori între 1927 și 1957, înainte de a fi interzis ca o adevărată cursă rutieră după o serie de accidente mortale. Acum se desfășoară ca un raliu obișnuit, pentru care sunt eligibile doar mașinile de tipul celor care au participat la evenimentul original, iar înscrierea la Mille Miglia începe de la 15 250 de euro și ajunge la 73 200 de euro. În toate cazurile, taxa include un ceas Chopard Mille Miglia unic, gravat cu numărul de înscriere al echipajului respectiv. Pentru fanii evenimentului care nu concurează, Chopard concepe în fiecare an un nou ceas Mille Miglia în ediție limitată, destinat vânzării generale.
Parteneriatul a fost inițiat de copreședintele Chopard și de Karl-Friedrich Scheufele, pasionat de mașini clasice, care a participat la raliu în fiecare an începând cu 1989.
Karl-Friedrich Scheufele de la Chopard la Mille Miglia în 1989 …. .. și în 2022 © Getty Images
Totuși, cea mai lungă asociere dintre o marcă de ceasuri și un eveniment automobilistic este cea dintre Rolex și cursa de 24 de ore de la Daytona – numită oficial Rolex 24 at Daytona de când Rolex a devenit sponsorul principal în 1992. Legătura datează de fapt din 1962, când Rolex a devenit cronometrul oficial al Daytona International Speedway din Florida.
După ce a introdus cronograful Cosmograph în 1963, Rolex și-a marcat afilierea cu circuitul prin adăugarea plăcuței Daytona în 1965 pentru a crea ceea ce mulți consideră a fi cel mai de colecție dintre toate ceasurile, exemplare speciale fiind acordate câștigătorului cursei de 24 de ore.
Rolex a sponsorizat, de asemenea, mai multe alte evenimente de sporturi cu motor de primă mână – bijuteria coroanei fiind campionatul mondial de Formula 1 din 2013, după ce a preluat de la Hublot.
Oyster Perpetual Cosmograph Daytona în platină © Rolex
De asemenea, se află în spatele Monterey Historic Automobile Races, al seriei Historic Sportscar Racing, precum și al Pebble Beach Concours d’Elegance și Tour d’Elegance din SUA. În Europa, susține festivalul Goodwood Revival din Marea Britanie și Cursa de 24 de ore de la Le Mans din Franța, care își sărbătorește anul acesta centenarul. Această ocazie va fi marcată atât în cadrul cursei principale din 10-11 iunie, cât și în cadrul Le Mans Classic, un festival bienal care are loc anul acesta între 29 iunie și 2 iulie.
Clasicul, în cadrul căruia mașinile istorice concurează într-o serie de curse de anduranță mai scurte, a fost inaugurat de impresarul francez de sporturi cu motor Patrick Peter în 2002 și a avut de la început ca partener brandul de ceasuri high-tech Richard Mille.
„În 2001, Patrick i-a cerut lui Richard să îi prezinte câteva companii de ceasuri care ar putea fi interesate să sprijine un nou eveniment pe care îl plănuia, Le Mans Classic”, explică Tim Malachard, director de marketing la Richard Mille.
„Compania noastră avea doar câteva luni de existență la acea vreme și făcuse doar un număr mic de ceasuri, dar Richard a spus: „Ce zici de marca mea? De ce să nu-l aveți ca partener oficial de cronometrare și sponsor principal?” (Le Mans Classic) și marca Richard Mille s-au dezvoltat și au crescut în mod constant în paralel. Nu a existat niciodată unul fără celălalt.”
Evenimentele de top din 2023 și sponsorii lor
Mai
13-14 Extreme E Hydro X Prix, Scoția (Zenith)
19-21 Concorso d’Eleganza Villa d’Este, Italia (A Lange & Söhne)
28 Marele Premiu al Principatului Monaco (Tag Heuer)
28 Indianapolis 500 (Tag Heuer)
Iunie
3-4 Formula E, Jakarta (Tag Heuer)
6-8 Concursul de la Londra (Breguet)
10-11 Le Mans, Franța (Rolex)
13-17 Mille Miglia, Italia (Chopard)
24 Formula E, Portland, Oregon (Tag Heuer)
29-2 Le Mans Classic, Franța (Richard Mille)
Iulie
8-9 Extreme E Island X Prix, Sardinia (Zenith)
13-16 Festivalul de viteză de la Goodwood, Marea Britanie (Roger Dubuis)
15-16 Formula E, Roma (Tag Heuer)
29-30 Formula E, Londra (Tag Heuer)
August
17-19 Monterey Motorsports Reunion, California (Rolex)
17 Pebble Beach Tour d’Elegance, California (Rolex)
20 Pebble Beach Concours d’Elegance, California (Rolex)
Septembrie
1-3 Concurs de Eleganță, Hampton Court (A Lange & Söhne)
8-10 Goodwood Revival, Marea Britanie (Rolex)
16-17 Extreme E X Prix, SUA (Zenith)
28-1 Audrain Concours, Newport, Rhode Island (A Lange & Söhne)
Octombrie
13-19 La Carrera Panamericana, Mexic (Tag Heuer)
Sursa – www.ft.com