În timp ce iahturile se legănau de-a lungul coastei mediteraneene și pregătirile pentru Marele Premiu de Formula 1 erau în curs de desfășurare, existau puține semne de pesimism printre directorii reuniți săptămâna aceasta la summitul Business of Luxury al Financial Times din Monaco, principatul fiind un favorit perene al celor bogați care au alimentat recentul boom al produselor de lux.
Cele mai importante figuri din industrie și-au exprimat încrederea că afacerile vor continua să prospere, impulsionate de cumpărătorii bogați la nivel global, în ciuda temerilor legate de o încetinire care a șters aproape zeci de miliarde de dolari din valoarea de piață a sectorului în timp ce vorbeau.
Vânzarea a fost stimulată de îngrijorarea că cererea – care a fost impulsionată de China și SUA – ar putea în cele din urmă să se tempereze, așa cum a fost exprimată într-o notă a analiștilor de la Deutsche Bank, precum și la o conferință a investitorilor Morgan Stanley.
Acțiunile liderului sectorului LVMH au scăzut marți cu 5%, în timp ce cele ale Hermès și Kering au pierdut 6,5% și, respectiv, 3%.
Trio-ul a continuat să scadă miercuri, în concordanță cu scăderile de pe piața europeană în general, în timp ce investitorii în acțiuni la nivel mondial erau îngrijorați de perspectivele de creștere și de dezbaterea nerezolvată privind plafonul de îndatorare din SUA.
Cu toate acestea, vorbind mai devreme la summitul FT de la Monaco, directorul executiv al LVMH, Sidney Toledano, a avertizat împotriva unei astfel de scăderi și a declarat că mărcile de top, cum ar fi Louis Vuitton sau Dior, ar rămâne rezistente, chiar dacă ar exista o încetinire, datorită anvergurii lor globale, „creativității autentice” și cunoștințelor de marketing.
Sidney Toledano, director executiv al LVMH: „Europa se descurcă extrem de bine, cu întoarcerea călătorilor bogați, cu americani în Franța, Spania sau Monaco” © Benjamin Arthur
„Lumea nu este doar China și SUA”, a declarat veteranul LVMH, care a fost director executiv al Dior și care în prezent supervizează o serie de mărci de modă ale grupului, inclusiv Céline și Loewe.
„Europa se descurcă extrem de bine, cu întoarcerea călătorilor bogați, cu americani în Franța, Spania sau Monaco. În plus, aveți piețele de mâine, cum ar fi India și Africa … și altele din Asia care prosperă, precum Coreea de Sud și Thailanda.”
El a indicat redeschiderea de luna trecută a magazinului emblematic Tiffany din New York ca fiind un semn al modului în care LVMH, care a devenit recent prima companie europeană care a atins o evaluare de piață de 500 de miliarde de dolari, era încrezătoare în SUA și investea pe termen lung. „SUA încetinește, da, dar numai pentru mărcile care nu au creativitate autentică, servicii reale sau marketing corect”, a spus el.
El a adăugat: „Există multe îngrijorări, cum ar fi tensiunile dintre SUA și China, războiul din Ucraina, lupta pentru plafonul de îndatorare din SUA. Vă puteți teme în fiecare dimineață, dar noi nu ne temem”.
Cu toate acestea, economiștii au avertizat că intensificarea tensiunilor internaționale ar putea duce la o mai mare incertitudine, Europa fiind vulnerabilă la interesele concurente dintre cele mai mari două economii ale lumii. „Situația din Europa este foarte incertă, pentru că aveți războiul (din Ucraina) și presiunile inflaționiste … plus dinamica SUA și a Chinei”, a declarat Hélène Rey, profesor de economie la London Business School.
Deși majoritatea analiștilor se așteaptă ca industria luxului să continue să se extindă cu un nivel scăzut de două cifre în anul următor, probabil că va fi într-un ritm ușor mai lent decât creșterea supradimensionată pe care sectorul a cunoscut-o în ultimii ani.
LVMH a indicat recenta renovare a magazinului Tiffany din New York ca fiind un semn al încrederii sale în SUA © Tiffany via Reuters
Există din ce în ce mai multe dovezi că în SUA este în curs o încetinire a creșterii economice, în special în rândul consumatorilor de lux din clasa de mijloc, care sunt mai sensibili la schimbările din economie.
„Performanța în SUA a fost relativ mai moderată, deși echipele de conducere încă indică o aterizare ușoară … determinată de slăbiciunea consumatorului aspirațional în special”, a notat Morgan Stanley.
China este celălalt semn de întrebare pentru industrie, după ce blocajele zero-Covid la sfârșitul anului trecut au afectat performanța regională la majoritatea companiilor de lux în trimestrul al patrulea. „Este o revenire, dar una mult mai lentă decât se aștepta … există încă o adevărată lovitură psihologică”, a declarat Michael Kliger, director executiv la retailerul de comerț electronic de lux Mytheresa.
Sarah Willersdorf, șefa globală a luxului la Boston Consulting Group, a declarat că China a fost „marea necunoscută” pentru creșterea de anul viitor, menționând în același timp că „vede o redresare puternică în majoritatea categoriilor” din această țară.
Turismul chinezesc în Europa, un alt motor important pentru cumpărăturile de lux, a început, de asemenea, să revină, dar rămâne mult sub vârfurile anterioare. Până în aprilie, călătoriile din China au revenit la 47% din nivelurile din 2019, potrivit Morgan Stanley, dar penuria de zboruri și dificultățile de obținere a vizelor rămân bariere.
„Pe măsură ce China continuă să se deschidă, unde va curge traficul de turiști va fi foarte diferit”, a declarat Willersdorf, menționând că se așteaptă ca turiștii să se întoarcă mai întâi în Asia-Pacific, urmată de Europa, iar SUA pe ultimul loc, având în vedere tensiunile actuale dintre cele două țări. „Va trebui să fii capabil să servești bine un client chinez în Australia, față de orașele din SUA”.
Tendințele de cumpărare se schimbă, de asemenea, potrivit lui Kelly Kowal, director de platformă la piața de lux online Farfetch, deoarece consumatorii chinezi cumpără mai mult articole de sport, articole pentru casă și piese de „lux liniștit” discret, cum ar fi cașmirul scump. „Vedem că tendințele de consum se schimbă puțin, dar observăm o schimbare pe piață”, a spus ea.
Este puțin probabil ca expansiunea clasei de mijloc chineze care a impulsionat creșterea sectorului de lux în ultimul deceniu să se ofilească în curând. „Am asistat la apariția unei clase de mijloc și a unei clase de mijloc superioare uriașe în China și încă ne confruntăm cu acest avânt care nu se va termina mâine”, a declarat Rey la LBS.
Sursa – www.ft.com