Turneul european triumfal al președintelui Volodimir Zelenskii ar fi putut să-și fi îndemnat partenerii să contribuie cu mai multe arme pentru a-și apăra țara împotriva atacului lui Vladimir Putin. Este binevenit: Europa are nevoie de Ucraina să câștige războiul și de Rusia să piardă.
Dar are nevoie și de Ucraina pentru a câștiga pacea. Pentru asta, alte două mari solicitări ucrainene — pentru sprijin pentru reconstrucție și aderarea la UE — sunt centrale. O Ucraina care stagnează în sărăcie, sau i se refuză legăturile politice strânse care unesc membrii UE, va fi o sursă permanentă de instabilitate. Este în interesul propriu al UE să aducă Ucraina în comunitatea democrațiilor liberale prospere.
Europa este împărțită între politicieni care înțeleg pe deplin acest lucru și cei care nu. Echilibrul actual dintre cele două este motivul pentru care rămânem departe de un angajament politic real – un „orice este nevoie” – de a reconstrui Ucraina și de a o pregăti pentru aderare.
Acest lucru este de înțeles. Nicio discuție despre bani nu poate evita întrebările legate de hazardul moral, cine suportă riscul, dacă împrumuturile sunt mai bune decât granturile și baza legală pentru finanțarea comună. În ceea ce privește calitatea de membru, mari întrebări se profilează dincolo de integrarea economică. Va fi Ucraina aptă să se alăture zonei de călătorie fără granițe Schengen? Va fi sistemul său judiciar independent și eficient? Dar uniunea monetară? Ce se întâmplă cu agricultura europeană cu intrarea pe piață a uriașelor resurse agricole ale Ucrainei? Cum ar schimba drepturile de vot ale Ucrainei echilibrul politic al uniunii?
Aceste dificultăți politice sunt reale și va fi nevoie de o mare măsură pentru a le depăși. Dar, deși acestea rămân nerezolvate, trebuie găsite căi pe care Ucraina poate face progrese imediate spre a deveni membrul prosper al UE care trebuie să fie. Două abordări trecute cu vederea merită atenție.
Găsirea unui nou mecanism de finanțare pentru informarea Ucrainei în acest an, pe care UE l-a realizat în decembrie, a fost destul de dificilă. Crearea unuia pentru cantități mult mai mari necesare pentru reconstrucție este mai dificilă. Dar țările din zona euro au la dispoziție un mecanism dezafectat: Mecanismul european de stabilitate, creat pentru a acorda împrumuturi de salvare statelor membre aflate în dificultate financiară. MES are o capacitate de finanțare neutilizată de peste 400 de miliarde de euro – suficientă pentru Planul Marshall din secolul al XXI-lea promis de cancelarul german Olaf Scholz. Dar ESM nu va mai fi folosit niciodată în scopul său inițial. S-a dovedit atât de toxic din punct de vedere politic, încât nicio țară nu a vrut să-l folosească în pandemie.
Capacitatea sa uriașă de împrumut ar trebui reutilizată pentru reconstrucția Ucrainei. Tratatul MES îi autorizează pe miniștrii de finanțe să își revizuiască instrumentele de sprijin. Ei ar putea emite obligațiuni MES pentru a finanța guvernele euro care ar da împrumuturi unei platforme de reconstrucție. În prezent, împrumuturile trebuie să fie „în beneficiul membrilor MES (care se confruntă cu) probleme grave de finanțare, dacă este indispensabil (pentru) stabilitate financiară”. Întrucât MES rămâne un organism interguvernamental și nu al UE, membrii săi ar putea permite Ucrainei să se alăture – sau doar să revizuiască tratatul pentru a permite sprijinirea unui non-membru.
În ceea ce privește aderarea la UE, dezbaterea a ignorat Spațiul Economic European, care extinde piața unică la trei țări ale Asociației Europene a Liberului Schimb – Norvegia, Islanda și Liechtenstein. Aceștia adoptă reglementările economice ale UE și se bucură de schimburi fără fricțiuni, în afară de regulile de origine vamale, în toate sectoarele, cu excepția peștelui și a agriculturii.
Aderarea la SEE este cea mai apropiată aliniere existentă cu UE. Dacă Ucraina se califică pentru UE, se va fi calificat pentru SEE. În schimb, calificarea pentru SEE ar îndeplini cerințe importante pentru aderarea la UE și ar aduce recompensele pieței unice. De ce să nu țintim spre SEE ca punct de trecere?
Această cale ar oferi țărilor Efta șansa de a avansa ambițiile europene ale Ucrainei, mai întâi invitând-o să se alăture Efta – ea însăși un avans modest în călătoria către vest a țării. Norvegia ar putea apoi să susțină o candidatura ucraineană la SEE: Acordul SEE oferă tuturor țărilor Efta dreptul de a aplica.
Aderarea la SEE este de asemenea un proces lung. Dar este mai greu să blochezi admiterea Ucrainei pe piața unică decât aderarea deplină la UE, deoarece problemele spinoase de mai sus nu ar fi în joc. Astăzi, aceste dificultăți viitoare creează stimulente pentru a da aderarea în iarba lungă, o mișcare de care Ucraina se teme pe bună dreptate. Odată ajuns în SEE, ar fi bine plasat pentru a obliga UE să se confrunte fără întârziere cu aceste întrebări.
În ambele cazuri, vehicule instituționale puternice sunt pregătite. Deci, în spiritul reciclării, să găsim noi utilizări pentru uneltele vechi. Economisirea ingineriei instituționale pentru a lăsa mai mult spațiu pentru acțiunile de stat este versiunea geopolitică a gândirii la nivel local și a acționării la nivel global.
Sursa – www.ft.com