Când vine vorba de politica climatică, companiile din cea de-a doua ediție a Asia-Pacific Climate Leaders – întocmită de Financial Times și furnizorul de date Statista – se confruntă cu o lume diferită față de predecesorii lor din lista inaugurală de acum un an.
În SUA, Legea de reducere a inflației a lui Joe Biden, cu sprijinul său de 369 de miliarde de dolari pentru proiecte de energie verde, a galvanizat investițiile în surse regenerabile – nu numai acasă, ci și în UE, unde factorii de decizie politică se tem de faptul că întreprinderile sunt atrase în SUA. Această creștere a cererii oferă câștiguri potențiale nu numai pentru furnizorii de tehnologii curate, cum ar fi China și Japonia, ci și pentru țările bogate în mineralele necesare pentru bateriile vehiculelor electrice, cum ar fi Australia și Indonezia.
Ultimele 12 luni au adus vești bune și pentru țările mai sărace, sub forma mult-așteptatului fond de „pierderi și daune” convenit la summitul privind clima COP27 din noiembrie. Direcționând bani de la națiunile bogate către țările în curs de dezvoltare afectate de efectele încălzirii globale, facilitatea a fost descrisă de ministrul pakistanez al schimbărilor climatice, Sherry Rehman, ca fiind „o investiție în justiția climatică”.
Dar unele situații rămân încăpățânat neschimbate. În urma presiunilor exercitate de țările producătoare de petrol și gaze, COP27 nu a reușit să depășească angajamentul de a „reduce treptat” – și nu de a „elimina treptat” – energia pe bază de cărbune, care fusese convenit la summitul precedent, COP26. Cu toate cunoștințele lor în materie de tehnologie curată, atât China, cât și Japonia sunt în continuare mari consumatoare de energie pe bază de cărbune – o dependență care a pus-o pe aceasta din urmă în conflict cu alți membri ai G7 în timpul summitului de la Hiroshima de la sfârșitul săptămânii trecute.
Emisiile de gaze cu efect de seră continuă să urce: potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, emisiile de CO₂ legate de energie au atins un nivel record de 36,8 miliarde de tone în 2022, țările din Asia-Pacific, altele decât China, contribuind la o creștere de 229 de milioane de tone față de 2021. Deși China a înregistrat o ușoară scădere, rămâne cel mai mare emițător din lume, cu 12 miliarde de tone.
Iar oamenii de știință continuă să avertizeze cu privire la creșterea temperaturilor globale: luna aceasta, Organizația Meteorologică Mondială a declarat că este probabil ca temperaturile globale să depășească pragul de 1,5C peste nivelurile preindustriale în următorii cinci ani.
Așadar, în timp ce cele 275 de companii de pe lista Climate Leaders se pot mândri cu eforturile lor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, nu există loc pentru a se mulțumi cu atât. Presiunea asupra guvernelor și întreprinderilor pentru a face mai mult pare să crească, mai ales pe măsură ce consecințele negative ale încălzirii globale – cum ar fi inundațiile de anul trecut din Pakistan – devin tot mai evidente.
Pentru a reflecta acest mediu mai provocator, FT și Statista au înăsprit metodologia Climate Leaders.
În ediția anterioară, companiile enumerate erau pur și simplu cele care au realizat cea mai mare reducere a intensității emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) Scope 1 și 2 pe o perioadă de cinci ani. Emisiile Scope 1 și 2 – „emisii de bază” în tabel – provin din operațiunile proprii ale unei companii și, respectiv, din energia pe care o utilizează, în timp ce intensitatea este definită ca tone de emisii de echivalent CO₂ la 1 milion de dolari de venituri. Emisiile din domeniul de aplicare 3, care apar în alte părți ale lanțului valoric al întreprinderilor, sunt mai greu de luat în considerare. Nu există un sistem de măsurare standard, iar datele fiabile de la furnizori și clienți pot fi greu de obținut, astfel încât întreprinderile nu le dezvăluie întotdeauna. Cu toate acestea, ele depășesc de obicei cu mult emisiile din domeniile 1 și 2, iar raportarea obligatorie – detaliată în noile îndrumări ale Consiliului internațional pentru standarde de durabilitate, organism de standardizare globală – pare inevitabilă în multe jurisdicții.
Așadar, anul acesta, nu am calculat doar performanța companiilor în ceea ce privește reducerea intensității emisiilor Scope 1 și 2, pentru perioada 2016-21, ci am atribuit și un punctaj care să reflecte transparența acestora în ceea ce privește Scope 3, plus alți indicatori ai angajamentului de reducere a emisiilor. Acești indicatori includ colaborarea cu monitorul performanței de mediu CDP și cu inițiativa Science Based Targets (SBTi), care evaluează planurile de reducere a emisiilor.
Acești doi factori – reducerea intensității emisiilor și criteriile de angajament, cu o pondere de 80 % și, respectiv, 20 % – sunt combinați pentru a obține un scor general pentru fiecare companie.
Editorii și-au rezervat dreptul de a exclude companiile dacă rezultatele lor de mediu mai largi – în ceea ce privește poluarea care nu este legată de GES, de exemplu, sau defrișările – erau suficient de contestate pentru a submina orice pretenție de a fi un „lider în domeniul climei”. Companiile energetice care prospectează noi rezerve de combustibili fosili au intrat în această categorie.
Întreprinderea cu cel mai mare punctaj a fost producătorul de computere Lenovo Group, listat la Hong Kong, cu 79,7 puncte, urmat de două companii de servicii profesionale: Wipro din India (75,6 puncte) și Nomura Research Institute din Japonia (75,1 puncte).
La fel ca anul trecut, industria tehnologică și electronică a reprezentat cel mai mare număr de companii din listă, cu 57, urmată de serviciile financiare, cu 34. Primele două țări au rămas, de asemenea, aceleași, Japonia găzduind 130 de companii, iar Australia 46.
Deși metodologia revizuită – ale cărei detalii suplimentare pot fi găsite în panoul de mai jos și pe site-ul Statista – înseamnă că acum este mai greu să devii un lider climatic, lista are în continuare deficiențe. În special, deoarece calculul intensității se bazează pe emisiile raportate la venituri, unele companii cu creștere rapidă de pe listă și-au crescut de fapt emisiile absolute în perioada de cinci ani, dar au obținut o reducere relativă.
Mai mult, unele dintre datele cheie pe care se bazează această cercetare – contabilitatea proprie a companiilor privind emisiile de carbon, plus informațiile transmise către CDP – pot fi, de asemenea, eronate, fie din cauza cifrelor inconsecvente privind emisiile, fie din cauza detaliilor insuficiente privind compensările de carbon.
Pentru a ajuta la compensarea acestui aspect, cifrele raportate pentru 2016 și 2021 de către unele dintre cele mai mari companii care reduc emisiile, atât în ceea ce privește intensitatea, cât și emisiile absolute, au fost analizate de GreenWatch, o echipă de cercetare în domeniul sustenabilității cu sediul la University College Dublin. Constatările acesteia au fost adăugate la tabel ca note de subsol.
Rămâne de văzut dacă politica în domeniul climei va continua să evolueze la fel de rapid în următoarele 12 luni ca în ultimele 12. Dar, pe măsură ce temperaturile globale cresc, consumatorii și factorii de decizie politică sunt din ce în ce mai puțin susceptibili de a da o plimbare ușoară corporațiilor emitente.
Un raport tipărit și online privind Asia-Pacific Climate Leaders 2023 va fi publicat pe 15 iunie, conținând articole care analizează problemele pe care le ridică această cercetare
(1) Rata anuală compusă de reducere (CARR) bazată pe suma emisiilor Scope 1 și 2 și ajustată în funcție de creșterea veniturilor între 2016-2021.
(2) Calculată pentru anul 2021.
(3) Variația absolută a emisiilor de GES între 2016 și 2021. Valorile pozitive reflectă o reducere a emisiilor, iar cele negative o creștere. Toate companiile de pe listă și-au redus, totuși, intensitatea emisiilor.
(4) În cadrul raportului anual sau al raportului de sustenabilitate; unele companii furnizează totuși cifrele Scope 3 către CDP (a se vedea nota 5). Domeniul de aplicare 3 se referă la emisiile indirecte, care pot fi raportate pentru o parte sau pentru toate cele 15 categorii și, prin urmare, variază enorm. Acesta este motivul pentru care cifrele absolute sunt omise aici.
(5) CDP este o organizație non-profit care evaluează modul în care companiile și alte organisme raportează și își reduc impactul asupra mediului.
(6) SBTi este un parteneriat între CDP, Pactul mondial al ONU, Institutul Resurselor Mondiale și WWF și ajută companiile să stabilească obiective de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Evaluarea GreenWatch
(a) Performanța de bază a acestei companii în ceea ce privește intensitatea emisiilor ar fi putut fi diferită dacă emisiile Scope 1 și 2 detaliate în raportul său anual ar fi fost pe deplin în concordanță cu cifrele pe care le-a prezentat la CDP și dacă ar fi furnizat informații mai cuprinzătoare privind utilizarea de produse din energie regenerabilă pentru a compensa emisiile Scope 2.
(b) Performanța acestei companii în ceea ce privește intensitatea emisiilor de bază ar fi putut fi diferită dacă emisiile Scope 1 și 2 detaliate în raportul său anual ar fi fost pe deplin coerente cu cifrele pe care le-a prezentat la CDP.
(c) Performanța de bază a acestei companii în ceea ce privește intensitatea emisiilor ar fi putut fi diferită dacă emisiile Scope 2 detaliate în raportul său anual ar fi fost pe deplin conforme cu cifrele pe care le-a prezentat la CDP și dacă ar fi furnizat informații mai cuprinzătoare privind utilizarea produselor din surse regenerabile de energie pentru a compensa emisiile Scope 2.
(d) Performanța acestei companii în ceea ce privește intensitatea emisiilor de bază ar fi putut fi diferită dacă emisiile Scope 2 detaliate în raportul său anual ar fi fost pe deplin coerente cu cifrele pe care le-a prezentat la CDP.
(e) Performanța de bază a acestei companii în ceea ce privește intensitatea emisiilor ar fi putut fi diferită dacă ar fi fost dezvăluite informații suplimentare despre utilizarea produselor din surse de energie regenerabile pentru a compensa emisiile Scope 2.
(f) După ce a analizat această rubrică, GreenWatch nu are niciun comentariu semnificativ cu privire la performanța de bază a intensității emisiilor acestei companii.
Metodologie
Asia-Pacific Climate Leaders 2023 este o listă de 275 de companii din Asia-Pacific care au realizat cea mai mare reducere a intensității emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) și care și-au asumat angajamente suplimentare legate de climă. Acești doi factori sunt combinați pentru a produce un scor general pentru fiecare companie.
Pentru primul dintre acestea, compilatorii au căutat întreprinderile a căror intensitate a emisiilor de GES a scăzut cel mai mult între 2016 și 2021. Intensitatea emisiilor este definită ca tone de emisii Scope 1 și Scope 2 de echivalent CO₂ la 1 milion de dolari în venituri. Cifrele din 2016 și 2021 au fost utilizate pentru a calcula rata anuală compusă de reducere, exprimată ca procent, care a contribuit în proporție de 80 % la scorul general.
Pentru cel de-al doilea, compilatorii au atribuit un punctaj bazat pe: transparența și amploarea raportării emisiilor Scope 3; utilizarea de compensații; și colaborarea cu CDP și SBTi. Acest lucru a reprezentat 20 la sută din scorul general
Toate companiile din Asia-Pacific – definite ca având sediul central într-una dintre cele 14 țări din Asia-Pacific – cu un venit minim de 50 de milioane de dolari în 2021 au fost eligibile pentru a fi luate în considerare.
O cerere de înscriere în noiembrie 2022 a invitat potențialii participanți să completeze un scurt chestionar cu privire la emisiile lor de GES între 2016 și 2021, precum și la veniturile lor în aceeași perioadă (sau, pentru bănci și companii de asigurări, la venitul total). Statista a efectuat, de asemenea, cercetări independente, analizând datele de la aproximativ 1 500 de companii și invitând posibilii candidați să se înscrie.
În cazul întreprinderilor cu un rating de la CDP, au fost luate în considerare doar cele cu un scor de cel puțin B-. Companiile care nu colaborează cu CDP au fost în continuare eligibile, dar pentru orice companie care emite anual mai mult de 2 milioane de tone de echivalent CO₂ a fost obligatoriu un rating CDP de cel puțin A-.
Editorii și-au rezervat, de asemenea, dreptul de a exclude companii în cazul în care rezultatele lor de mediu mai largi, dincolo de emisiile raportate în domeniul de aplicare 1 și 2, erau suficient de contestate pentru a submina orice pretenție de a fi un „lider în domeniul climei”.
Toate companiile pentru care s-au găsit date relevante – atât cele care s-au înregistrat, cât și cele identificate în mod independent – au fost contactate pentru a putea examina datele. Dintre acestea, cele 275 cu cea mai mare reducere a intensității emisiilor au ajuns pe lista finală a liderilor climatici din Asia-Pacific 2023.
Informații mai complete despre metodologie sunt disponibile la Statista. Deși au fost efectuate cercetări extinse, lista nu pretinde că este completă, deoarece unele companii nu și-au publicat cifrele sau nu au participat.
Sursa – www.ft.com