În prezent, atacurile împotriva navelor comerciale în Marea Roșie de către Houthis din Yemen, aliate cu Iranul, riscă să destabilizeze regiunea, afirmă Uniunea Europeană.
În precizările sale, „Aceasta este o încălcare inacceptabilă a dreptului internațional, acest lucru prezintă amenințări la adresa securității maritime, precum și la adresa securității și păcii în regiune”, a declarat Peter Stano, purtătorul de cuvânt al UE pentru politică externă.
Concret, din dialogurile cu reporterii la Bruxelles marți (19 decembrie), Peter Stano a mai spus că atacurile necesită un răspuns internațional.
În acest sens, acesta a mai spus că Uniunea Europeană discută în prezent opțiunile și modul cel mai bun de a „adapta răspunsul nostru la acest comportament inacceptabil al Houthis”.
Această escaladare face parte dintr-un răspuns mai larg, al Houthis pro-palestinieni din Yemen la războiul în curs de desfășurare din Fâșia Gaza.
Concret, militanții au promis că vor continua atacurile „până când agresiunea israeliană va înceta”, provocând temeri legate de un conflict regional mai mare care va atrage mai multe vărsări de sânge.
În ziua de luni, SUA au anunțat o coaliție formată din 10 națiuni pentru a reduce atacurile Houthi cu rachete și drone împotriva navelor de marfă.
Țările UE Franța, Italia, Olanda și Spania figurează în coaliție, cu numele de cod Operațiunea Prosperity Guardian.
Însă, houthis par a nu fi deranjați
În afirmaţiile sale, Mohammed al-Bukhaiti, un înalt oficial houthi, a declarat într-o postare pe X, fostul Twitter, că coaliția susținută de SUA nu va face nicio diferență.
Astfel, „[It] nu ne va împiedica să ne continuăm operațiunile militare până când crimele de genocid din Gaza vor fi oprite”, a declarat el marți.
Mai mult, acest a avertizat, de asemenea, că mișcarea militară americană va extinde sfera de acțiune a conflictului.
În contextul economico-geografic, Marea Roșie este legată de Marea Mediterană prin Canalul Suez. Aproximativ 12 % din traficul maritim mondial tranzitează canalul.
Din cauza acestor atacuri, unele nave de marfă aleg acum ruta est-vest, mult mai lungă. Călătoria de 36 de zile ocolește extremitatea sudică a Africii, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor spot la țiței.
Aşadar, din ziua de marți, gigantul danez de transport maritim Maersk a anunțat că va întrerupe toate navele cu destinația Marea Roșie și Golful Aden.
Sursa: euobserver.com