Cele 28 de state membre și Comisia Europeană (CE) au ajuns miercuri la un acord privind parametrii de control al emisiilor autovehiculelor pe șosea, pentru a evita fraudele precum cea făcută de Volkswagen, aceștia fiind însă mai flexibili față de cei propuși de Executivul comunitar, relatează agenția EFE.
Experți din statele membre și din CE au decis, în cadrul unei reuniuni a comitetului Tehnic al Vehiculelor cu Motor, că autovehiculele vor putea depăși cu 110 %, pe șosea, limitele stabilite, fără a se considera infracțiune, pe parcursul unei perioade tranzitorii, din septembrie 2017 (pentru modele noi) până în septembrie 2019 (pentru toatele autovehiculele noi).
Ulterior, vor putea polua doar cu 50% peste limita fixată, de 80 miligrame de oxid de azot (NOx)/kilometru pentru mașinile diesel, din ianuarie 2020, în cazul modelelor noi și ianuarie 2021 în cel al tuturor autovehiculelor noi, a explicat CE într-un comunicat.
Cifrele stabilite sunt mai flexibile comparativ cu cele susținute inițial de Comisia Europeană. CE dorea o abordare graduală, cu o fază care să se întindă din 2017 în 2018 și o altă din 2019 în 2020. În prima fază, autovehiculele ar fi putut să depășească în trafic limitele stabilite de 1,6 ori, fără a se considera infracțiune, adică cu peste 50%, în timp ce, în a doua fază, marja era redusă, la 1,2 ori.
În prezent, emisiile unor autovehicule ajung să fie cu peste 400% superioare limitelor fixate, atunci când se fac verificările în trafic și nu în laborator, cum sunt probele utilizate în prezent la controalele pe care Volkswagen le-a trecut trucând motoarele.
Decizia a fost luată cu votul ‘împotrivă’ al Olandei și cu abținerea Republicii Cehe, au precizat surse diplomatice.
La reuniune, un grup de țări fără constructori auto, în frunte cu Danemarca, au cerut să se adopte un nou tip de test de emisii, mai dur, pentru a restabili încrederea consumatorilor, în timp ce altul, în frunte cu Germania, a militat pentru o decizie mai echilibrată.
Înainte de izbucnirea scandalului motoarelor diesel trucate de Volkswagen pentru a arăta emisii poluante mai mici la probele de laborator, față de cele din trafic, CE pregătea deja această legislație pentru a introduce obligatoriu testul pe șosea și în condiții reale de mers, care să le completeze pe cele de laborator.
Comisia speră ca noul sistem de teste reale în trafic să fie adoptat la începutul lui 2016. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)