Acord între statele membre și Comisia Europeană privind emisiile auto
Pe 28 octombrie 2015, cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, împreună cu Comisia Europeană (CE), au convenit asupra unor parametrii de control al emisiilor vehiculelor pe drumurile publice. Acest acord are ca scop prevenirea fraudelor similare cu scandalul Volkswagen, însă reglementările adoptate sunt mai permisive decât cele inițial propuse de CE.
Reguli flexibile pentru emisiile vehiculelor
În cadrul unei întâlniri a comitetului Tehnic al Vehiculelor cu Motor, experții au stabilit că autovehiculele vor putea depăși limitele de emisii stabilite cu până la 110% în perioada tranzitorie care se va desfășura între septembrie 2017 și septembrie 2019 pentru modelele noi. După această perioadă, limita va fi redusă la o poluare maximă de 50% peste norma fixată, respectiv 80 miligrame de oxid de azot (NOx) pe kilometru pentru mașinile diesel.
Critici și apeluri la teste mai stricte
Decizia a fost adoptată în ciuda votului negativ din partea Olandei și a abținerii Republicii Cehe. În timpul reuniunii, un grup format din țări fără producători auto, condus de Danemarca, a solicitat implementarea unui nou tip de testare a emisiilor mai riguros pentru restabilirea încrederii consumatorilor. Pe de altă parte, Germania a pledat pentru o abordare echilibrată.
Contextul legislativ anterior scandalului Volkswagen
Comisia Europeană pregătise deja legislația necesară introducerii testelor pe șosea înainte ca scandalul Volkswagen să devină public. Scopul era acela de a completa testele efectuate în laborator cu evaluări realizate în condiții reale. CE își propune ca noul sistem să fie implementat la începutul anului 2016.
(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)