Franța și Regatul Unit vor urmări vineri să tragă o linie sub anii de tensiuni post-Brexit, de la migrația ilegală la licențe de pescuit, cu primul summit bilateral de cinci ani.
Președintele francez Emmanuel Macron îl va găzdui pe prim-ministrul Marii Britanii, Rishi Sunak, pentru discuțiile de la Paris cu privire la cooperarea în domeniul apărării și energetic și despre cum să ofere sprijin suplimentar Ucrainei după invazia pe scară largă a Rusiei.
Atât Parisul, cât și Londra consideră summitul ca fiind resetarea a ceea ce a fost o relație tulbure. „Este începutul unei prietenii frumoase și reînnoite”, a spus un înalt oficial francez.
Plecarea lui Boris Johnson din Downing Street a permis o reînnoire a relațiilor, dar nu se așteaptă ca Sunak să se întoarcă de la Paris cu un nou acord semnificativ cu privire la prioritatea sa internă de a reduce fluxul de migranți care vin în Marea Britanie prin Canalul Mânecii cu bărci mici.
Cifrele au crescut brusc în ultimii ani, pe măsură ce securitatea în jurul Tunelului Mânecii s-a înăsprit, împingând oamenii să încerce să ajungă în Marea Britanie prin traversări maritime periculoase.
Aproape 46.000 de persoane au traversat Canalul în 2022, în creștere cu 60% față de anul trecut, potrivit cifrelor din Marea Britanie.
Într-o nouă încercare de a „opri bărcile”, Sunak a dezvăluit marți o legislație care ar interzice oricui se consideră că a intrat ilegal în Regatul Unit să solicite vreodată azil. Londra a admis că propunerile ar putea încălca legile privind drepturile omului.
La summitul franco-britanic, se așteaptă ca cele două părți să convină să intensifice cooperarea și să anunțe mai mulți bani pentru a aborda problema bărcilor mici, dar se află într-un impas în ceea ce privește problema așa-numitului „acord de returnare” care să acopere migranții. .
Franța insistă că un astfel de acord, în baza căruia Regatul Unit ar putea urmări să trimită oamenii înapoi acolo unde au venit, ar trebui negociat cu UE.
Un oficial britanic a spus: „Abordarea migrației ilegale este o provocare globală și este vital să lucrăm cu aliații noștri, în special cu francezii, pentru a preveni traversările și pierderile de vieți în Canalul Mânecii”.
Oficialii francezi au minimizat așteptările privind anunțurile majore de la summit, dar au spus că acest lucru îi va permite lui Macron și Sunak, care sunt apropiați ca vârstă și de când au intrat amândoi în politică din lumea afacerilor, să dezvolte o relație de lucru mai bună.
„Va fi un moment important, deoarece va marca o normalizare a relațiilor”, a spus un alt oficial francez, adăugând că ambele părți vor fi reprezentate de șapte miniștri, reflectând amploarea legăturilor bilaterale.
Apărarea este un domeniu critic în care Franța și Marea Britanie intenționează să reînnoiască cooperarea care a stagnat parțial din cauza tensiunilor legate de Brexit.
Provocările, inclusiv invadarea Ucrainei, reînnoirea amenințărilor de proliferare nucleară care implică Rusia și Iranul și un pivot al SUA de a se concentra asupra Chinei, au făcut ca Franța și Marea Britanie să convină acum că trebuie să lucreze mai strâns împreună în domeniul apărării, a spus un oficial francez.
Macron și Sunak ar trebui să discute despre proiecte comune de achiziții, inclusiv pentru o nouă generație de rachete, precum și despre modul în care își pot asigura că viitoarele lor avioane de luptă concurente sunt interoperabile. Franța și Marea Britanie au cele mai mari două armate din Europa și ambele au arme nucleare.
„Francezii rămân foarte pasionați de ideea unei identități europene distincte de apărare, iar acest summit, în măsura în care îmbunătățește cooperarea bilaterală în acest domeniu, ajută la menținerea vie a acestei idei”, a declarat Mujtaba Rahman de la Eurasia Group, o companie de consultanță. .
De asemenea, la summitul franco-britanic se vor vorbi despre o colaborare sporită în afaceri, în special despre proiecte nucleare comune, cum ar fi noua centrală atomică planificată de EDF la Sizewell, în estul Angliei, precum și despre schimburi culturale.
Sunak încearcă să se bazeze pe o victorie diplomatică luna trecută, când a intermediat un nou acord Regatul Unit-UE cu privire la acordurile comerciale post-Brexit în Irlanda de Nord, care au fost o sursă de dispută amară între cele două părți.
În trecut, Macron nu avea încredere în Johnson ca partener credibil, deoarece politicile sale erau văzute ca fiind dictate de partidele dure ale Brexit din partidul său conservator. „Relațiile cu Johnson au fost îngrozitoare”, a spus un diplomat francez.
Printre altele, Londra și Paris au vâslit pentru accesul pescarilor francezi în apele Marii Britanii. În 2021, Johnson a trimis două nave Royal Navy pentru a patrula în apele din largul Jersey, după ce bărcile de pescuit franceze au blocat portul din St Helier.
Relațiile dintre Regatul Unit și Franța nu s-au îmbunătățit sub conducerea de scurtă durată a lui Liz Truss. Ea a spus anul trecut că „juratia nu este” dacă Macron a fost „prieten sau dușman”.
Dar rădăcinile nemulțumirii franco-britanice de la votul Brexit din 2016 au fost mai adânci decât personalitățile, a spus Michel Barnier, un politician francez care a fost negociatorul șef al UE cu privire la ieșirea Marii Britanii din UE.
Regatul Unit și-a revenit la promisiunile din tratatul de ieșire din UE, a pus sub semnul întrebării noile aranjamente comerciale pentru Irlanda de Nord și apoi a încetinit acordarea de licențe de pescuit pescarilor francezi, a adăugat el.
Pentru a curma totul, în opinia Parisului, a fost o trădare din partea SUA și Regatul Unit atunci când au semnat un pact de securitate trilateral cu Australia care a marginit Franța. Așa-numitul pact Aukus a pus capăt contractului de 36 de miliarde de euro al Franței de a furniza submarine nucleare Australiei.
„Când puneți toate acestea cap la cap, relația a tensionat foarte mult”, a spus Barnier.
Dar el a adăugat: „Summitul franco-britanic . . . este o reflecție că avem multe lucruri de făcut împreună chiar și cu Regatul Unit în afara UE. Sper că summitul va deschide calea pentru ca această cooperare să înceapă din nou serios.”
Sursa – www.ft.com