La doar patru luni de la preluarea funcției, Rishi Sunak se confruntă cu un moment definitoriu al mandatului său de premier. El pare să fie aproape de un acord cu Bruxelles care ar rezolva disputa privind normele comerciale post-Brexit cu Irlanda de Nord. Încetarea animozității în relațiile dintre Regatul Unit și UE ar putea aduce beneficii economice și politice reale.
Dar opoziția conservatorilor și a adepților liniei dure unioniste face ca acest lucru să fie periculos din punct de vedere politic pentru el. Dacă se poate ajunge la un acord care să abordeze problemele practice cu care se confruntă poporul nord-irlandez, Sunak ar trebui să fie pregătit să înfrunte puriștii Brexitului și Partidul Democrat Unionist.
După ce acordul Brexit 2020 al lui Boris Johnson a lăsat Irlanda de Nord în interiorul pieței unice a UE pentru bunuri, au fost introduse controale asupra bunurilor care intră în Irlanda de Nord din Marea Britanie, pentru a evita crearea unei frontiere terestre cu sudul insulei. Rezultatul „protocolului Irlandei de Nord” a fost blocaje comerciale pe care unioniștii, cei care doresc ca regiunea să rămână în Marea Britanie, consideră că au slăbit legăturile cu Marea Britanie.
Noua schiță de acord ar urma să creeze o „bandă verde” în porturile de la Marea Irlandei, cu controale minime pentru mărfurile a căror destinație finală este Irlanda de Nord. Un „culoar roșu” ar gestiona mărfurile destinate Irlandei și pieței UE. Bruxelles-ul pare să fi făcut un compromis în ceea ce privește punerea în aplicare a normelor, arătând că este dispus să reducă fricțiunile în comerțul dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord. Dar nu a cedat teren în ceea ce privește aspectele constituționale, inclusiv asigurarea faptului că Curtea Europeană de Justiție are ultimul cuvânt în ceea ce privește problemele legate de piața unică – deși este posibil să existe un limbaj care să minimalizeze rolul curții.
Un acord ar avea efecte pozitive uriașe pentru Irlanda de Nord și pentru Regatul Unit în general. Refacerea încrederii cu UE ar putea deschide calea unei cooperări mai strânse, de la posibilitatea ca Regatul Unit să se alăture programului de cercetare științifică Orizont, până la aprofundarea legăturilor în domeniul apărării și al energiei.
Dacă Grupul de reformă europeană al deputaților conservatori eurosceptici se opune acordului lui Sunak, acesta ar trebui să fie pregătit să impună un vot cu sprijinul laburiștilor. Toți prim-miniștrii se feresc să se bazeze pe voturile opoziției, dar premiul politic aici este suficient de mare pentru a justifica acest lucru. De asemenea, Sunak nu ar trebui să se lase influențat de presiunile lui Johnson pentru a nu renunța, ca parte a oricărui nou acord, la un proiect de lege care ar permite miniștrilor să treacă unilateral peste protocol.
Downing Street trebuie să fie gata să fie robust, de asemenea, cu DUP pro-UK. Partidul a boicotat adunarea Irlandei de Nord de la alegerile din mai anul trecut, blocând formarea unui executiv, dacă nu se renunță la protocol. Irlanda de Nord are mare nevoie de un mecanism pentru a lua decizii în probleme care să vizeze de la asistența medicală până la criza costului vieții.
Nici o secțiune a comunității nu ar trebui să poată ține ostatici restul, fie că este vorba de naționaliștii care doresc ca regiunea să facă parte din Irlanda, de unioniști sau de „neevreii” dintre ei. DUP, deși acum este cel mai mare partid unionist, reprezintă doar o parte a opiniei unioniste, iar poziția sa extremistă privind protocolul nu a fost niciodată realizabilă. Mulți din regiune consideră că există avantaje în a fi atât pe piața unică britanică, cât și pe cea a UE, și ar prefera ca regulile comerciale să funcționeze. Interesele DUP sunt mai bine servite dacă demonstrează că Irlanda de Nord poate continua să funcționeze bine în interiorul Regatului Unit.
Dacă partidul unionist își menține poziția, Westminster trebuie să se asigure că se poate asigura o guvernare adecvată – chiar dacă aceasta vine direct de la Londra. În această situație, înlăturarea veto-ului DUP de a permite adunării Irlandei de Nord să se întrunească, astfel încât să poată avea o contribuție la aceste decizii, ar fi un minim necesar. Dublinul ar trebui, de asemenea, să fie consultat cu privire la decizii. Această soluție este neîndemânatică. Dar viitorul Irlandei de Nord și legăturile dintre Regatul Unit și UE nu pot fi ținute în limbo din cauza cererilor unui partid a cărui poziție amenință să submineze chiar cauza pe care pretinde că o reprezintă.
Sursa – www.ft.com