Peste 20 de camioane cu pește și crustacee au parcat luni pe drumurile din apropierea parlamentului britanic și a reședinței din Downing Street a primului ministru Boris Johnson, pentru a protesta împotriva birocrației post-Brexit despre care spun că le-a oprit exportul către Uniunea Europeană.
Mulți pescari nu au putut exporta în UE de când au fost introduse certificatele de captură, controalele de sănătate și declarațiile vamale la începutul acestui an, livrările fiind întârziate și determinând cumpărătorii europeni să le respingă.
Camioane cu lozinci precum „masacrul Brexit” și „guvernul incompetent care distruge industria crustaceelor” au parcat la câțiva metri de biroul Johnson Downing Street din centrul Londrei. Poliția le cerea șoferilor de camioane detalii.
„Credem cu tărie că sistemul ar putea să se prăbușească”, a spus Gary Hodgson, directorul Venture Seafoods, care exportă crabi și homari vii și prelucrați către UE, cu camioane parcate lângă Downing Street.
„Primul ministru Boris Johnson trebuie să fie sincer cu noi, cu el însuși și cu publicul britanic cu privire la problemele din industrie”, a spus el pentru Reuters.
Hodgson a declarat că a anulat mai multe camioane din decembrie din cauza birocrației.
Marea Britanie, care și-a finalizat acum călătoria în afara Uniunii Europene, produce cantități mari de langustine, scoici, stridii, homari și midii din pescuitul maritim de-a lungul coastei sale, care sunt transportate cu camionul către destinațiile UE.
Conform unui acord încheiat luna trecută, comerțul britanic cu UE rămâne liber de tarife și cote la mărfuri, însă exportatorii de pește spun că afacerile lor sunt acum amenințate de o serie de cereri adesea contradictorii de a exporta documente în UE.
Un purtător de cuvânt al ministerului de mediu al guvernului britanic a refuzat să comenteze. Secretarul de mediu George Eustice a declarat săptămâna trecută că „problemele arzătoare” post-Brexit la exporturile de pește ar putea fi rezolvate în scurt timp.
Cei care au participat la protest au declarat că guvernul britanic trebuie să înțeleagă gravitatea problemelor cu care se confruntă și impactul asupra comunităților de pe coastă.
Vor un sistem mai funcțional și spun că există o lipsă de agenți vamali de ambele părți.
„Nu este posibil să lucrați doar cu noile lor reguli, între costuri, calendar, documente, pur și simplu nu este posibil”, a spus Allan Miller, proprietarul AM Shellfish din Aberdeen, Scoția, care era în camionul său din Londra.
Miller livrează crab brun, homari și creveți către UE, dar birocrația înseamnă că crustaceele vii intră pe piață mult mai târziu – și astfel obțin prețuri mai mici.
„Vor cumpăra marfa, dar dacă lucrurile sunt mai slabe, vor plăti mai puțin pentru aceasta”, a spus el.
Miller a criticat acordul comercial al Brexit al lui Johnson, spunând că termenele de livrare s-au dublat la cel puțin 48 de ore de la 24 de ore.
El a spus că situația cu livrările de crustacee vii, cu medicii veterinari care verifică încărcăturile, este „nebună”.
„Înainte puteam încărca duminică, să fiu pe feribot luni dimineață și prima mea descărcare ar fi luni seara, deci 24 de ore de la terminarea încărcării până la primul client. Acum vorbești între 48 și 50 de ore. Este o nebunie ”, a spus el.