Centrul European al Consumatorilor din România este un proiect cofinanțat de Comisia Europeană și Guvernul României și funcționează la nivel de direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția consumatorilor. Face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor ce include 30 de centre din toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, cărora li se adaugă Norvegia, Islanda și Marea Britanie.
Rolul principal al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor este reprezentat de creșterea nivelului încrederii consumatorilor în momentul în care se efectuează achiziții transfrontaliere, oferind consultanță și informații gratuite și confidențiale asupra drepturilor pe care cetățenii le au în calitate de consumatori, precum și suport în soluționarea problemelor de consum transfrontaliere.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a informat vineri faptul că un procent de 47% din totalul reclamațiilor primite în anul 2020 de Centrul European al Consumatorilor din România s-au referit la domeniul transporturilor (aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto).
Un alt procent de 11% dintre sesizări au vizat încălțămintea și îmbrăcămintea, fiind un procent asemănător cu plângerile transmise care fac referire la restaurante și hoteluri. Alte 9% dintre sesizări au fost pentru activități de recreere și cultură, iar 7% pentru diferite produse și servicii, cum ar fi serviciile financiare, obiecte de uz personal (ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire) și alte servicii, transmite ANPC prin comunicat.
Se mai menționează și faptul că cele mai multe reclamații din domeniul transporturilor, al serviciilor turistice achiziționate individual sau ca și pachete de servicii de călătorie se referă la anulări provocate de pandemie.
În 2020, Centrul European al Consumatorilor din România a recuperat în jur de 300 000 de Euro pentru consumatorii români și străini, mai mult cu 15% față de anul 2019.
Anul trecut, Centrul European al Consumatorilor din România a instrumentat peste 5 200 de plângeri de la consumatori români și peste 270 de reclamații din partea consumatorilor din alte state ale Uniunii Europene, Norvegia, Islanda și Marea Britanie. Solicitarile au fost transmise prin Centrele Europene ale Consumatorilor din statele de reședintă ale reclamanților, numărul total al solicitărilor prelucrate fiind în creștere cu 37% față de anul 2019.
Majoritatea reclamațiilor primite de către consumatorii din România au fost împotriva unor comercianți din Marea Britanie, Ungaria, Franța, Germania, Spania, Italia și Irlanda, iar cele mai multe reclamații ale consumatorilor din alte state membre împotriva comercianților din România au venit din Bulgaria, Franța, Italia, Irlanda, Belgia și Ungaria.