Preţurile produselor din hipermarketuri ar putea creşte în fiecare zi, în funcţie de evoluţia cursului de schimb, după majorarea TVA, deoarece 70 – 80 la sută dintre furnizori importă marfa şi o plătesc în euro, a declarat, pentru Agerpres, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRC) din România, Delia Nica.
‘Nu avem de unde să ştim deocamdată cu cât vor creşte preţurile din supermarket în urma majorării TVA, dar se adaugă în fiecare zi un risc valutar. Într-o perioadă de o săptămână, diferenţa a fost de 2,5 la sută.
Produsele vândute în hipermarketuri sunt importate de către furnizori în proporţie de 70 – 80 la sută şi, în aceste condiţii, preţurile pot fi modificate de la zi la zi, având în vedere că aceştia le plătesc în euro. Acest lucru, evoluţia preţurilor, nu poate fi controlat de hipermarketuri’, a afirmat Delia Nica.
Reprezentantul AMRCR a menţionat că hipermarketurile vor închide magazinele pentru o zi, pentru introducerea noii TVA, de 24 la sută, în softurile operate de acestea.
‘Vom închide supermarketurile în perioada 30 iunie – 1 iulie. Trebuie modificat soft-ul, efectuate schimbările de preţuri la raft. Dacă Guvernul avea un plan B în care să se regăsească majorarea TVA, Ordonanţa de Urgenţă care prevede această modificare ar fi avut norme de aplicare în care să fie introdus un termen normal de aplicare, astfel încât să poată fi făcute testări şi verificări.
În aceste condiţii, noi le vom face direct pe clienţi. În acest sens, le sugerăm acestora să verifice preţurile la aparatele speciale care vizualizează preţul produsului, astfel încât la case să se evite situaţiile în care preţul de la raft nu coincide cu cel de la casă’, a precizat Delia Nica.
De asemenea, reprezentanţii Real Hypermarket au anunţat că vor închide magazinele cu program non-stop din Bucureşti în noaptea de 30 iunie spre 1 iulie, în intervalul orar 22.00 – 9.00, pentru ca de la 1 iulie casele de marcat să poată afişa noul TVA. De asemenea, magazinele Real din ţară care au program 8.00 – 23.00 se vor închide în data de 30 iunie, la orele 22.00 şi se vor deschide pe 1 iulie, la ora 9.00 dimineaţa.
În ceea ce priveşte impactul majorării TVA asupra vânzărilor marilor lanţuri de magazine, vicepreşedintele AMRCR a menţionat că toate vor avea perioade de ajustări.
‘Nu avem de unde să ştim dacă nu vor mai fii şi alte măsuri. Toată lumea va avea o perioadă de ajustare. Trăim o istorie ce nu poate fi previzionată nici la nivelul bugetului propriu, nici la cel macroeconomic’, a menţionat Delia Nica.
Executivul a aprobat majorarea TVA cu cinci procente, până la 24 la sută. Potrivit premierului Emil Boc, măsura ar urma să intre în vigoare începând de joi, 1 iulie.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) este o asociaţie profesională din care fac parte cei mai mari jucători care operează pe piaţa de retail din România. Aceasta a fost constituită în anul 2003 şi are în acest moment următorii membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real,-, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Profi, Penny Market, Praktiker , Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI si Mobexpert.