Reprezentanţii organizaţiei Agent Green reclamă erorile pe care Ministerul Mediului şi Pădurilor (MMP) le-a comis în cazul construcţiei DN 66A, permiţând mutarea rezervaţiei naturale Ciucevele Cernei din Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei.
Potrivit organizaţiei, prin intermediul unei note, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a numit o comisie pentru schimbarea limitelor rezervaţiei Ciucevele Cernei din Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei, deşi perimetrul are statut de protecţie integrală.
‘Este o ironie că tocmai ministrul Mediului a devenit vârful de lance pentru ilegalităţile ce favorizează asfaltarea Retezatului şi Domogledului. Această instituţie trebuia să pună capăt ilegalităţilor şi să oprească definitiv construcţia DN 66A pe criterii ştiinţifice. Domnul Borbely trebuie să îndrepte de urgenţă eroarea comisă‘, a declarat Gabriel Păun, preşedintele Agent Green.
În acest context, ecologiştii solicită şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM) suspendarea procesului de eliberare a acordului de mediu pentru construcţia DN 66A.
Rezultatele preliminare ale unui studiu realizat de mai multe organizaţii ecologiste şi profesori din cadrul Facultăţii de Taxonomie şi Ecologie a Univesităţii Babeş – Bolyai, dar şi ai Universităţii din Edinburgh, arată că biodiversitate din zonă este mult mai mare decât susţine beneficiarul DN 66A.
‘Rezultatele preliminare arată, deja, că biodiversitatea de aici este mult mai bogată decât susţine studiul beneficiarului drumului. De exemplu, am consemnat până astăzi 109 puncte distincte pe unde mamiferele de dimensiuni mari şi mijlocii au traversat drumul spre deosebire de beneficiar care găsise o singură urmă de urs. Am găsit 26 de specii de lilieci. Beneficiarul a spus că nu există lilieci. Am găsit 34 de locuri de reproducere pentru reptile şi amfibieni. Ei găsiseră doar două. Sunt diferenţe semnificative care nu pot fi ignorate de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului’, atenţionează Luminiţa Tănăsie, director programe al WWF.
Ecologişii susţin că, deşi OUG 57/2007 interzice construcţiile în zone cu protecţie integrală, traseul DN 66A presupune asfaltarea a şase km din rezervaţie şi defrişarea a peste 30 ha de pădure.
Totodată, spun reprezentanţii Agent Green, comisia numită de către ministrul Laszlo Borbely a decis ca rezervaţia să se mute şi să lase loc drumului.
‘Zonarea internă legal valabilă a parcului este cea stabilită prin OM 552/2003 şi poate fi schimbată doar cu aprobarea prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Mediului’, se notează în comunicatul organizaţiei ecologiste.
Drumul Naţional DN 66A este prezentat ca legătura între Petroşani şi Băile Herculane, deşi există rute alternative care ocolesc zonele protejate.
Construcţia tronsonului trei al DN 66A ar urma să compromită Peisajul Forestier Intact, aria cu cele mai vaste şi mai sănătoase habitate naturale pentru urşi, lupi şi râşi din Europa.
Costurile pentru tronsonul trei al DN 66A, cu o lungime de 19 km, sunt estimate de beneficiar la 50 milioane euro şi ar urma să fie acoperite din bugetul de stat. Guvernul României a încercat, fără succes, să atragă fonduri de la Banca Mondială şi de la Banca Europeană pentru Investiţii, a spus Gabriel Păun.
Construcţia DN 66A este justificată de oficialităţi ca fiind absolut necesară pentru reabilitarea economică a Văii Jiului prin dezvoltarea turismului în masă, dar ecologisţii susţin că nu există o strategie în acest sens.
La rândul lor, ecologiştii consideră că activitatea principală care se desfăşoară de-a lungul altui drum naţional din zonă,DN 7A, care leagă Petroşani de Valea Oltului, este ‘tăierea pădurii din situl Natura 2000 Parâng din vecinătatea Retezatului’.