Planul Altria de a reveni de la investiția sa dezastruoasă de 12,8 miliarde de dolari în Juul îl atrage într-o luptă directă pentru piața americană a tutunului fără fum cu Philip Morris International, fosta companie soră cu care a încercat să se recombine cu patru ani în urmă.
Proprietarul mărcii Marlboro din SUA a dezvăluit joi, în cadrul unei zile a investitorilor, o nouă gamă de alternative la țigările care încă reprezintă 90% din vânzările sale, stabilind obiectivul de a dubla veniturile din produsele fără fum de țigară la 5 miliarde de dolari până în 2028.
Acel portofoliu, care include pungile de nicotină orală On! și un nou dispozitiv numit Swic care încălzește capsulele de tutun marca Marlboro, va concura cu produsele PMI Zyn, care a fost dezvoltat de Swedish Match, recent achiziționat, și IQOS, bastoanele de tutun încălzite care ar trebui să fie lansate în SUA în 2024. Produsele antifumat au furnizat 32,1% din veniturile PMI anul trecut.
Billy Gifford, directorul executiv al Altria, a declarat într-un interviu că se aștepta ca PMI să fie un rival mai dur decât alții, dar a adăugat că societatea este încrezătoare că își va păstra poziția de lider pe piața americană.
„Vor fi puțin mai buni decât Swedish Match? Probabil că da. Dar suntem obișnuiți cu concurența”, a spus el, citând relațiile puternice ale Altria cu comercianții cu amănuntul și distribuitorii.
La începutul acestei luni, Altria a plătit 2,75 miliarde de dolari pentru a cumpăra NJOY, un start-up de țigări electronice, în ultimul său pariu pe piața de vaping după ce a pierdut aproape toate cele 12,8 miliarde de dolari pe care le-a investit în Juul cu cinci ani mai devreme. Grupul american a redus valoarea participației sale de 35% din Juul la doar 250 de milioane de dolari înainte de a o schimba pentru drepturile de proprietate intelectuală asupra unor prototipuri de tutun încălzit ale Juul.
Altria a avut „cu siguranță o lipsă de succes” cu Juul, a recunoscut Gifford, dând vina pe eșecul său pe „urmărirea pieței” mai degrabă decât pe ascultarea consumatorilor. Cu noile sale produse, a spus el, „ne vom lăsa conduși de consumator”. Acesta a adăugat că va deține 100% din NJOY și ar putea îmbunătăți distribuția acestuia.
Sal Mancuso, directorul financiar, a declarat că Altria ar putea compensa aproximativ jumătate din pierderea de 12,5 miliarde de dolari din investiția Juul cu viitoarele impozite pe câștigurile de capital. Analiștii susțin că acest lucru ar putea grăbi o vânzare a participației de 10% a Altria la AB InBev, cel mai mare producător de bere din lume.
„Ne concentrăm pe maximizarea acestei investiții pentru acționarii noștri pe termen lung”, a declarat Mancuso, dar Altria va cântări considerațiile fiscale alături de alți factori, cum ar fi potențialele utilizări ale veniturilor din vânzare.
Alternativele la țigări au decolat mai lent în SUA decât în Europa, dar Gifford a respins sugestia că Altria a fost insuficient de agresivă în promovarea produselor fără fum de țigară. În schimb, el a prezentat acest lucru ca fiind rezultatul unui proces de reglementare lent la US Food and Drug Administration.
„Rigurozitatea FDA și a procesului de reglementare din SUA este mult mai mare” decât în alte părți, a spus el. Acest lucru a avut avantaje în reasigurarea consumatorilor că deciziile se bazează pe știință, a adăugat el, dar „am fost dezamăgiți de ritmul lent” cu care agenția a aprobat produsele fără fum de tutun.
„Avem nevoie de căi clare pentru a putea aduce aceste produse pe piață”, a susținut el, și de o mai bună aplicare a legii pentru a preveni vânzările de produse cu nicotină interzise.
În același timp, el a respins apelurile pentru interdicții mai ample. „Interzicerea nu funcționează”, a spus el, susținând că reglementarea ar putea „să mute consumatorul în josul continuumului de daune față de forțarea (fumătorilor) să … o piață neagră”.
Fostul Philip Morris s-a rebranduit sub numele de Altria în 2003 și și-a desprins operațiunile internaționale sub numele de PMI în 2008. Cele două companii au discutat o posibilă fuziune de 200 miliarde de dolari în 2019, dar acțiunile PMI au depășit de atunci Altria, oferindu-i o valoare a capitalului propriu vineri de 140 miliarde de dolari, comparativ cu evaluarea Altria de 78 miliarde de dolari.
Sursa – www.ft.com