Valoarea mașinilor Tesla la mâna a doua s-a prăbușit de când producătorul de vehicule electrice s-a angajat într-o serie de reduceri de preț pentru noile modele în ultimele șase luni, potrivit datelor de vânzări.
Valoarea unui Model 3 nou cu baterie cu autonomie mare, cumpărat în luna ianuarie a acestui an în Marea Britanie pentru 57.435 de lire sterline, se preconizează că va scădea cu 46% până la 31.300 de lire sterline până în ianuarie 2024, potrivit agenției de prețuri din industrie CAP HPI.
Acest lucru se compară cu o scădere de numai 4% în 12 luni pentru același model cumpărat în septembrie 2021, care a costat 48.435 de lire sterline noi și a fost în valoare de 46.300 de lire sterline un an mai târziu.
Datele Cap HPI se referă la Marea Britanie, una dintre cele mai mari piețe ale Tesla, dar mașinile grupului american au suferit o depreciere abruptă și în alte țări, potrivit executivilor din industrie.
Deși valorile mașinilor second-hand au scăzut în acest an în comparație cu 2022, când mașinile vechi se vindeau adesea aproape sau peste prețul lor nou, deprecierea mașinilor Tesla a fost mai mare decât cea a mărcilor electrice rivale.
Spre deosebire de scăderea preconizată a valorii unui Model 3 de 46%, un Polestar 2 electric de 50.395 de lire sterline cumpărat în ianuarie va valora aproximativ 33.000 de lire sterline la începutul anului 2024, o pierdere de 17.395 de lire sterline, sau 35%, potrivit previziunilor CAP HPI.
Deprecierea mai abruptă a modelelor Tesla face potențial ca mașinile sale să fie mai scumpe în cadrul acordurilor de finanțare decât rivalii.
Acest lucru se datorează faptului că, în cadrul contractelor de leasing sau de cumpărare personală, automobiliștii trebuie să finanțeze doar valoarea pe care o mașină o pierde pe o perioadă de leasing.
Acest aranjament, care reprezintă aproape toate mașinile noi vândute în Regatul Unit și este din ce în ce mai popular în Europa și în SUA, are ca rezultat prețuri mai mari pentru vehiculele care suferă o depreciere mai accentuată.
Tesla a redus prețurile pentru mașinile noi în China în octombrie, apoi în SUA, Europa și Marea Britanie în ianuarie, și din nou la unele modele în martie, pentru a genera cerere.
Directorul executiv Elon Musk a apărat reducerile la începutul acestui an, spunând „Dorința oamenilor de a deține o Tesla este extrem de mare. Factorul limitativ este capacitatea lor de a plăti pentru o Tesla”.
De asemenea, Tesla s-a luptat să își intensifice operațiunea de vânzare la mâna a doua, ceea ce înseamnă că mașinile sunt adesea vândute prea ieftin, a declarat Dylan Setterfield, șeful departamentului de prognoză la CAP HPI, și a fost confirmat de alte persoane din industrie.
Acest lucru a jucat, de asemenea, un factor semnificativ în scăderea valorilor Tesla la mâna a doua de anul trecut, a adăugat el.
Tesla stabilește prețurile la nivel global, spre deosebire de alți producători care folosesc sucursale sau dealeri locali, care oferă reduceri și stimulente pentru a ajuta la stimularea vânzărilor.
De asemenea, marca nu are o listă lungă de așteptare pentru mașinile sale, spre deosebire de rivali precum BMW, ceea ce înseamnă că este mai puțin protejată împotriva unei scăderi generalizate a cererii pe măsură ce condițiile economice se înrăutățesc.
Reducerile Tesla au stârnit avertismente privind un război al prețurilor între modelele electrice, dar până acum directorii de la producătorii auto rivali au declarat că nu vor reduce prețurile de vânzare cu amănuntul pentru modelele noi, de teamă că vor provoca o depreciere mai mare pe piața second-hand.
„Sper ca ei (Tesla) să continue să reducă la zero, dar noi vom continua să protejăm valoarea vehiculelor noastre electrice”, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo, la începutul acestui an. „Acest lucru distruge valoarea pentru client, cu siguranță, atunci când faci acest lucru”.
Doar Ford a redus prețul Mustangului său electric în Europa, în timp ce Mercedes a redus prețul clasei sale electrice E în China, la care inițial a aplicat un preț prea mare.
Tesla a refuzat să comenteze datele de revânzare.
Sursa – www.ft.com