Andre Soelistyo, directorul executiv al furnizorului indonezian de super-aplicații și platforme de comerț electronic GoTo, a părut umilit de creșterea cu peste 50% a pierderii sale nete în 2022, numind perioada „provocatoare” și un „punct de inflexiune” pentru companie, care s-a luptat să obțină profit.
„A fost un an care ne-a schimbat gândirea și ne-a arătat cum trebuie să operăm”, a declarat Soelistyo la o conferință de presă luna trecută, anunțând rezultatele anuale ale companiei.
Linia de fund brutală a GoTo a dezvăluit că pierderea netă pe 12 luni a crescut cu 56% la Rp40.4tn (2,7 miliarde de dolari) de la 2021. Cerneala roșie înfloritoare a companiei este acum mai mult de trei ori mai mare decât dimensiunea veniturilor sale, în ciuda faptului că acestea din urmă s-au dublat în ultimul an la Rp11.3tn.
Pentru a înrăutăți situația, colegii săi din sfera tehnologică din Asia de sud-est – compania indoneziană de comerț electronic Bukalapak și Grab și Sea din Singapore – ies din propria lor funk de profitabilitate, chiar dacă GoTo se scufundă și mai mult în pierderi.
Investitorii, poate că nu este surprinzător, au devenit precauți față de GoTo, care a fost formată cu multă fanfară în mai 2021 prin fuziunea dintre compania de transport în comun și de livrare de alimente Gojek și liderul local de comerț electronic Tokopedia, în cea mai mare fuziune din istoria corporativă din Indonezia. Ambele companii au fost unicorni de profil înalt – start-up-uri evaluate la peste 1 miliard de dolari.
Dar, de la listarea la Bursa de Valori din Indonezia pe 11 aprilie anul trecut, acțiunile GoTo s-au prăbușit, închizând marți, un an mai târziu, la Rp99, mai puțin de o treime din prețul ambițios al ofertei publice inițiale de Rp338. Potrivit S&P Capital IQ, capitalizarea de piață a GoTo se ridică acum la 104 miliarde de rupii, ceea ce o situează pe locul 14 ca mărime la IDX.
„Pentru GoTo, aș spune că cel mai mare lucru pe care îl au împotriva lor ar fi momentul nefericit”, a declarat pentru Nikkei Asia Piter Abdullah, director executiv la Institutul de Cercetare Segara din Jakarta, cu sediul în Jakarta. „Compania s-a listat chiar în momentul în care piața se întorcea împotriva sectorului și cerea profitabilitate, mai degrabă decât o creștere rapidă.”
În ciuda pierderilor tot mai mari, Soelistyo vede semne pozitive. „Am făcut progrese considerabile pe calea noastră accelerată spre profitabilitate”, a declarat el într-o declarație care însoțește anunțul privind câștigurile, profitând de al patrulea trimestru consecutiv de îmbunătățire a profitului ajustat înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare al GoTo în ultimele trei luni ale anului trecut.
Directorul executiv al GoTo, Andre Soelistyo, al doilea din dreapta, era plin de zâmbete la debutul companiei la Bursa de Valori din Indonezia, în aprilie anul trecut. De atunci, acțiunile companiei s-au depreciat.
Compania spune că face progrese în ceea ce privește reducerea costurilor. Aceasta a declarat că a redus stimulentele și marketingul produselor cu 34%, ajungând la 2,8 miliarde de rupii în trimestrul octombrie-decembrie al anului trecut, față de aceeași perioadă a anului precedent.
Dar analiștii spun că provocările merg dincolo de necesitatea unei tăieri financiare și că societatea trebuie să devină mai competitivă și să-și îmbunătățească elementele fundamentale pentru a începe să facă bani.
„GoTo a anunțat că va devansa obiectivele de profitabilitate, dar se confruntă cu un mediu de capital și competitiv cu adevărat provocator”, a declarat Jianggan Li, director executiv al Momentum Works, o companie de consultanță cu sediul în Singapore. „Adevărata provocare este că ei concurează pe atât de multe fronturi cu concurenți regionali mai mari care au, de asemenea, poziții de numerar mai bune”.
GoTo a atribuit pierderea netă mai mare la mai mulți factori, inclusiv o depreciere a fondului comercial Rp11tn legată de fuziunea dintre Gojek și Tokopedia, care rămân unități ale grupului.
GoTo a citat, de asemenea, o creștere a cheltuielilor de remunerare pe bază de acțiuni din cauza unei ajustări a ratei presupuse de rotație a angajaților pentru a reflecta cea mai recentă tendință istorică și costuri de restructurare unice, sau cheltuieli suportate atunci când o companie își reorganizează operațiunile, printre altele.
„Credem că una dintre cele mai mari părți ale acestei cheltuieli a provenit din salariile angajaților și include costurile de concediere a angajaților care (au fost) efectuate în 2022”, a declarat Josua Pardede, economist la Bank Permata. „În continuare, deoarece GoTo a început să își eficientizeze activitățile operaționale prin unele concedieri, ne așteptăm ca cheltuielile nevizibile, în special cele cu salariile angajaților, să scadă și să susțină profitabilitatea GoTo, în continuare.”
Grab, cu sediul în Singapore, care oferă, de asemenea, servicii de ride-hailing și de livrare, a înregistrat anul trecut o reducere semnificativă a pierderilor anuale © Getty Images
GoTo nu este singurul care se confruntă cu probleme de rentabilitate și cu alte provocări. Dar alte companii regionale de tehnologie fac progrese, inclusiv prin reducerea personalului.
Luna trecută, Sea a raportat primul său profit trimestrial de la intrarea în bursă în urmă cu cinci ani, deoarece eforturile de restructurare care au inclus reducerea a mii de locuri de muncă și înghețarea salariilor au început să dea roade. Bukalapak a înregistrat primul său profit în 2022, deși a venit în mare parte ca urmare a unui câștig marcat la piață din investiția sa în creditorul local, Allo Bank. Iar Grab se așteaptă acum să atingă pragul de rentabilitate ca grup în ultimul trimestru din 2023 pe baza unui ebitda ajustat, după ce și-a redus pierderea anuală la 1,74 miliarde de dolari în 2022, o îmbunătățire de 51% față de anul precedent.
Un șofer GoTo din Jakarta. Grupul a fost format în mai 2021 prin fuziunea dintre compania de ride-hailing și livrare de mâncare Gojek și liderul local de comerț electronic Tokopedia © GoTo Group/AFP
GoTo își intensifică, de asemenea, reducerile de personal, anunțând luna trecută încă 600 de disponibilizări, după ce în noiembrie a declarat că își va reduce forța de muncă cu 1.300 de angajați, adică 12%. Compania a declarat că cele mai recente reduceri de personal au fost necesare pentru a „crea o organizație mai raționalizată”.
Analiștii salută acest lucru, dar spun că este doar o parte a soluției. „Doar reducerile de locuri de muncă nu vor fi suficiente”, a declarat Li de la Momentum Works, deși a subliniat că acestea trebuie să se accelereze. El a spus că sunt necesare acțiuni pe mai multe fronturi, inclusiv reduceri ale activităților secundare, accent pe creșterea eficienței și îmbunătățirea rezultatelor de către managerii unităților de afaceri și dezinvestiții de pe piețe precum Vietnam, unde continuarea nu este viabilă pe termen scurt sau mediu. „Pentru a obține un profit net, vor avea nevoie de măsuri mai drastice pentru a stoarce eficiența și economiile de costuri în toate domeniile de activitate”, a declarat Li.
Reza Priyambada, cercetător senior la CSA Research Institute, nu vede necesitatea unei schimbări de management. El preferă ca actuala formație „să rămână concentrată pe modul de gestionare a costurilor” și să lucreze la creșterea veniturilor prin inovare.
Cheltuirea prea mult pe promoții a fost „bună pentru (clientul), dar rea pentru (compania)”, a spus Priyambada.
Sursa – www.ft.com