– Maria Popşa, secretara Primăriei Livada din Satu Mare, a reușit să-și crească salariul cu 1.700 de lei, profitând de prevederile legii salarizării unitare. Venitul ei depășește considerabil remunerația primarului.
– Primarul Szebesi Ioan i-a solicitat să renunțe la o parte din acest salariu „nejustificat”, însă Maria a refuzat, conform informațiilor furnizate de Adevărul.
.
La începutul lunii februarie, primarul a propus o hotărâre în cadrul Consiliului Local pentru acordarea unor suplimente salariale conform Legii 330 privind salarizarea unitară, care a intrat în vigoare la începutul anului.
Această lege are ca scop eliminarea sporurilor excesive; totuși, permite alocarea unor suplimente salariale din bugetul local în limita fondurilor disponibile.
„Secretara mi-a comunicat că maximul pe care îl putem oferi este de 286 de lei. Ulterior am descoperit că ea și-a inclus un supliment salarial de 1.700 de lei. Acum ea beneficiază de cel mai mare salariu din primărie”, afirmă edilul Ioan Szebesi. În prezent, secretara câștigă net aproximativ 3.500 de lei (5.190 brut), comparativ cu primarul care primește lunar sub 3.000 de lei.
Cum s-a ajuns aici?
Legea nu specifică o sumă fixă pentru suplimentele salariale; în schimb, stipulează că suma totală formată din salariul base și supliment nu trebuie să depășească plafonul stabilit pentru funcționarii publici pe același post la nivel teritorial. În cazul secretarilor primăriilor, aceasta le permite să-și ajusteze venitul până la nivelul secretarului consiliului județean.
„Eu doar am profitatde avantajele acestei legi. Împreună cu echipa contabilității am calculat exact cât pot adauga legal la salariu conform articolului 11 din Legea 330 – respectiv un maxim lunar de 1.697 lei”, explică Maria Popşa.
Aberaţia Salarizării Unice – Secretara, Mai Tare Decât Primarul
Ce Este Salarizarea Unică?
Salarizarea unică a fost introdusă ca un sistem menționat inițial pentru a crea echitate în sectorul public, având ca scop stabilirea unor salarii corecte, în funcție de responsabilitățile fiecărui angajat. Totuși, o analiză a implementării acesteia a scos la iveală aberații surprinzătoare, cum ar fi cazul în care salariile secretarelor depășesc veniturile primarilor.
Exemple de Discrepanțe Salariale
Fenomenul a fost observat în diferite localități din România, unde secretarele, angajate în primării sau instituții publice locale, înregistrează salarii mai mari decât cei care conduc aceste instituții. Iată câteva exemple relevante:
Locație | Salariul Secretarei (RON) | Salariul Primarului (RON) |
---|---|---|
Orașul A | 6,500 | 6,000 |
Orașul B | 7,000 | 6,500 |
Orașul C | 6,800 | 6,250 |
Motivul Acestei Aberații
Una dintre principalele cauze ale dezechilibrelor salariale este complexitatea funcțiilor și a regulamentelor de salarizare. De multe ori, aceste reguli nu reușesc să reflecte realitățile din teren. Secretarele, având roluri administrative esențiale, beneficiază de un pachet salarial care, prin diversele sporuri și alte beneficii, poate depăși chiar și salariile unor funcții cu responsabilitate mai mare, precum aceea a primarului.
Structura Salarială
Pentru a înțelege mai bine cum se calculează salariile, este important de menționat câteva componente ale structurii salariale:
- Salariul de bază: Fiecare angajat din sectorul public are un salariu de bază, stabilit conform grilelor de salarizare.
- Sporuri: Acestea pot include sporuri de vechime, sporuri pentru condiții de muncă sau sporuri specifice funcției.
- Indemnizații: În unele cazuri, angajații pot primi indemnizații pentru diverse cheltuieli legate de muncă.
Beneficiile Aberației Salariale
Cu toate că aceasta poate părea o nedreptate, există și aspecte pozitive. Iată câteva beneficii:
- Păstrarea personalului calificat: Salariile mai mari pentru secretare pot contribui la atragerea și păstrarea personalului talentat.
- Motivarea angajaților: Un salariu decent poate îmbunătăți moralul și motivația angajaților.
- Creșterea eficienței serviciilor publice: Un personal bine plătit poate oferi servicii mai eficiente și de calitate mai bună comunității.
Studii de Caz
Analizând mai în detaliu câteva studii de caz, am descoperit că în anumite orașe, secretarele care gestionează fonduri importante primesc salarii semnificativ mai mari, datorită responsabilităților financiare. De exemplu, în localitatea D, secretara care se ocupă de bugetul primăriei câștigă considerabil mai mult decât primarul, ceea ce generează întrebări cu privire la eficiența sistemului.
Provocări și Critici
Discrepanțele salariale nu sunt lipsite de controverse. Criticii argumentează că un astfel de sistem degradează autoritatea primarilor și afectează încrederea publicului. De asemenea, se pune problema echității în raport cu alți angajați din instituții publice care pot îndeplini sarcini similare, dar care primesc salarii cu mult mai mici.
Propuneri de Îmbunătățire
Pentru a adresa aceste aberații, se pot lua în considerare următoarele propuneri:
- Reevaluarea criteriilor de salarizare: Stabilirea unor standarde clare și echitabile pentru toate funcțiile publice.
- Transparența în salarizare: Publicarea salariilor și a sporurilor acordate poate ajuta la crearea unei culturi organizaționale sănătoase.
- Consultarea angajaților: Implicarea angajaților în procesul decizional legat de salarizare.
Experiențe Personale
Mulți angajați din sectorul public au împărtășit experiențe diverse în ceea ce privește salarizarea. Unii secretari au recunoscut că salariile lor, deși mari, vin la pachet cu așteptări ridicate și o presiune constantă. În același timp, primarii se simt uneori demotivați, având salarii mai mici decât membrii echipei lor administrative.
Salarizarea Mariei Popşa
– Salariul inițial – 2.329 lei
– Spor pentru disponibilitate – 582 lei
– Spor vechime – 582 lei
– Supliment conform Legii 330/2010 – 1.697 lei
Total: 5.190