Personalul de la cafeneaua Bäcker Müller din satul german Allendorf a fost printre primii care au auzit că principalul angajator local ar putea fi vândut unei companii americane, deoarece lucrătorii în ture de noapte pentru producătorul de pompe de căldură Viessmann au împărtășit zvonuri în drum spre casă.
„La început au crezut că este o glumă. Și a doua zi totul a început – a explodat ca o bombă”, a spus o chelneriță, referindu-se la atenția frenetică a presei asupra Viessmann – și asupra Allendorf, cei mai mulți dintre ai cărui 6.000 de locuitori lucrează pentru compania veche de 107 ani.
Oferta de 12 miliarde de euro de la Carrier Global, cu sediul în Florida, pentru cea mai mare parte a afacerilor de familie a lovit un nervi în Germania, unde anxietatea cu privire la viitorul industrial al țării era deja în creștere.
Vânzarea rară a unui membru al Mittelstand – companiile private de dimensiuni medii care formează piatra de temelie a economiei germane – ar fi inspirat unele căutări sufletești în cel mai bun caz.
Dar acum, pe fondul îngrijorării crescânde că pachetul de subvenții de 369 de miliarde de dolari al Legii SUA pentru reducerea inflației va face ca industria germană să renunțe la investiții acasă, acordul a determinat chiar o revizuire de către Berlin pentru a se asigura că „proiectul servește economia noastră”.
Directorul executiv al Carrier, David Gitlin, a declarat că controlul din partea guvernului german nu îl îngrijorează.
Viessmann s-a gândit să achiziționeze rivali europeni mai mici și să listeze compania, a declarat directorul executiv © Nadine Weigel/picture-alliance/dpa/AP Images
„Există un proces în care trebuie să ne explicăm intențiile, dorințele”, a spus el pentru Financial Times. Odată ce oficialii guvernului german au vorbit cu familia Viessmann – inclusiv cu directorul executiv Max Viessmann, în vârstă de 34 de ani, pe care Gitlin l-a întâlnit pentru prima dată la o cină anul trecut – „vor fi extrem de încântați de această combinație”, a adăugat el.
Nu este prima dată când Carrier se află în centrul unei furtuni mediatice. În 2016, președintele ales al SUA, Donald Trump, a intervenit public în planurile companiei de a concedia 800 de oameni la fabrica sa din Indiana și de a muta producția în Mexic. Carrier a fost de acord să continue să angajeze oameni în statul Midwest în schimbul subvențiilor de stat de 7 milioane de dolari.
Carrier a promis că va respecta relația lui Viessmann cu Germania, cel puțin pentru câțiva ani. Sediul companiei trebuie să rămână în Allendorf cel puțin un deceniu. Unitățile germane de producție și cercetare trebuie să rămână deschise cel puțin cinci ani. Disponibilizările din motive operaționale nu vor fi permise până în 2026.
Un angajat Viessmann s-a declarat bucuros că se va pensiona peste trei ani, dar a adăugat că este îngrijorat de ceea ce se va întâmpla cu locurile de muncă ale colegilor săi mai tineri odată ce producția Viessmann ar putea fi mutată prin contract în țări europene mai ieftine.
Max Viessmann și Gitlin, pe de altă parte, au fost optimiști în ceea ce privește viitorul și au susținut că acordul ar ajuta producătorul de pompe de căldură să se dezvolte, sporindu-și forța de muncă de 14.500 de persoane. Familia Viessmann va avea, de asemenea, un pachet de acțiuni în Carrier, după ce a primit 20% din veniturile din capitaluri proprii, Max Viessmann alăturându-se consiliului de administrație al companiei americane.
Gitlin le-a spus investitorilor că Europa este „cea mai atractivă piață din lume” și că se așteaptă ca cererea regiunii de pompe de căldură să se tripleze la 15 miliarde de dolari până în 2027, ajutată de reglementări care încurajează proprietarii și constructorii să treacă la sisteme de încălzire mai eficiente din punct de vedere energetic. .
David Gitlin, directorul executiv al Carrier, este încrezător că oficialii guvernului german „vor fi extrem de încântați” de acordul Viessmann © Al Drago/Bloomberg
Un interes deosebit este o viitoare subvenție de la Berlin, care va acoperi 30% din costul pentru proprietarii de case care instalează pompe de căldură. Carrier, care vinde pompe de căldură în valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari pe an, ar putea beneficia de pachetul de subvenții pentru climă al președintelui american Joe Biden, deși compania nu a dezvăluit niciun detaliu.
Directorul financiar al Carrier, Patrick Goris, le-a spus investitorilor în martie că creditele fiscale de consum pentru pompele de căldură în cadrul IRA ar putea crește vânzările generale și ar putea împinge clienții să cumpere modele mai scumpe care oferă marje mai mari. „Ne place foarte mult profitabilitatea. . . de pompe de căldură, fie că este în SUA sau în altă parte”, a spus el.
Odată cu creșterea cererii pentru produsele Viessmann, mulți au întrebat de ce familia a decis să vândă bijuteria coroanei afacerii sale.
„Pot să vă asigur că nu a fost ușor să stabilim că nu suntem cel mai bun acționar unic în domeniul soluțiilor climatice”, a spus Max Viessmann, strănepotul fondatorului companiei, care anul trecut a preluat complet de la părintele Martin. „Este foarte emoționant pentru mine.”
Era nevoie de amploare pentru a concura cu grupurile multinaționale din industria de încălzire și refrigerare, a spus el, care și-au îndreptat atenția către piața europeană fragmentată, unde cererea crește rapid. Familia însăși ar putea „nu investi decât atât cât generează sau (asumă) cât de multe datorii este suportabil”, a adăugat el.
Viessmann a luat în considerare achiziționarea de rivali europeni mai mici și listarea companiei, a declarat directorul executiv, adăugând că a primit oferte de la alte grupuri pentru afacerile cu pompe de căldură la evaluări mai mari decât oferta lui Carrier. Dar el a spus că afacerea, care va continua să fie condusă de familia Viessmann, nu mai poate rămâne independentă.
„Nu trebuie să închidem ochii la modul în care lumea din jurul nostru se schimbă”, a spus el.
Un bancher senior, care nu a fost implicat în tranzacție, a spus că afacerea nu s-ar fi realizat fără recenta schimbare generațională la Viessmann.
Chelnerița de la cafeneaua din Allendorf a fost de acord că recenta succesiune a schimbat lucrurile.
„L-am avut aici ca client pe bătrânul dl Viessmann, vine și doamna Viessmann – dar pe cei mai tineri nu îi vedeți atât de des”, a spus ea. „Vine o nouă generație și au o foaie de parcurs diferită.”
Același lucru s-a întâmplat când Martin Viessmann a preluat locul tatălui său în anii 1990, a adăugat ea. „După aceea, cele două (generații) nu au mai avut mare lucru una cu cealaltă.”
Sursa – www.ft.com