Antreprenorul tehnologic Rosie Zhang pariază că redeschiderea granițelor Chinei către lume va relansa creșterea start-up-ului său.
„Acum putem să ieșim și să vindem”, a spus ea, după trei ani petrecuți în timpul pandemiei, în care și-a prezentat clienții și i-a învățat cum să folosească tehnologia de automatizare a comerțului cu amănuntul a companiei sale prin apeluri video din Shanghai.
Zhang este unul dintre numărul tot mai mare de fondatori chinezi de tehnologie care, chiar și într-o perioadă de tensiuni geopolitice în creștere, își îndreaptă privirile spre exterior. Creșterea economică temperată și concurența acerbă sunt unul dintre motivele pentru care aceștia privesc în afara Chinei. De asemenea, măsurile de reprimare a tehnologiilor și campania de „prosperitate comună” a Beijingului, care vizează magnații afacerilor din țară, le-au afectat încrederea în piața lor națională.
„Antreprenorii chinezi se confruntă cu o concurență intensă acasă și cu un mediu de afaceri incert, așa că este logic că mulți dintre ei caută oportunități în străinătate”, a declarat Huan Li, un investitor la acceleratorul de start-up-uri Plug and Play.
Succesul din ce în ce mai mare al principalelor grupuri tehnologice și industriale din China pe piețele globale reprezintă, de asemenea, o încurajare. Platformele de comerț electronic Shein și Temu inundă SUA cu rochii de 7 dolari și rucsacuri de 3 dolari provenite din fabrici din China continentală. TikTok acaparează din ce în ce mai mult din timpul petrecut pe ecran de 1 miliard de utilizatori la nivel mondial, în timp ce vânzările producătorilor de vehicule electrice, cum ar fi BYD, împing China spre vârful clasamentului mondial al exporturilor auto.
Compania lui Zhang, Cloudpick, oferă un sistem de viziune computerizată care poate transforma orice mic magazin de proximitate într-o experiență similară cu Amazon Go pentru cumpărători. Cu 60% din cele 500 de locații ale clienților grupului în China, Zhang conduce un efort reînnoit pentru a automatiza casele de marcat în afara țării.
„China este extrem de competitivă – companiile de software și hardware trebuie să reducă în mod constant costurile, să reducă marjele de profit și să crească eficiența pentru a rămâne viabile, dar încercarea prin foc oferă în mod natural un avantaj atunci când intră pe piețele de peste mări”, a declarat Zhang. „Dacă poți supraviețui aici, poți reuși oriunde”.
Fondatorii din centrele de inovare precum Beijing și Shenzhen spun că clienții străini sunt mai dispuși să plătească pentru tehnologii care le accelerează procesele de afaceri sau automatizează funcțiile. De asemenea, este mai puțin probabil ca aceștia să se târguiască pe prețuri.
Dificultatea de a vinde software în China a stat parțial la baza deciziei lui Allen Liu de a viza clienții străini cu incursiunea companiei sale în domeniul software ca serviciu (SaaS). Platforma online WaterWheel Network permite centrelor de date și altora să furnizeze putere de calcul companiilor de inteligență artificială care antrenează modele lingvistice mari.
„Clienții globali sunt mai dispuși să plătească pentru servicii. Este mai ușor”, a spus el. „Afacerile noastre vechi din China nu cresc foarte repede, dar sunt stabile, ceea ce ne oferă oportunitatea de a ne extinde pe piețele emergente de peste mări.”
În condițiile în care antreprenorii chinezi înrăiți în luptă își îndreaptă din ce în ce mai mult privirile spre străinătate în domenii emergente, cum ar fi inteligența artificială, tipul de presiune pe care ascensiunea TikTok l-a pus asupra Facebook ar putea fi resimțit în curând în tot spectrul tehnologic.
Zhang a declarat că Cloudpick ar putea să își stabilească prețul sub cel al principalilor săi concurenți din SUA și Israel. Qian Huang, fondator al Passive Edge, a declarat că start-up-ul său a avut un avantaj similar, cu prețuri la aproximativ jumătate din cele ale concurenților britanici și germani. Grupul, care vinde baterii termice pentru încălzire, vizează vânzările în Europa, unde prețurile la electricitate au crescut vertiginos, a spus el.
Wu Houfeng, directorul general al Zhengchao Electric, cu sediul în Shantou, a declarat că prețurile scăzute și lanțurile de aprovizionare localizate vor ajuta încărcătoarele sale pentru vehicule electrice să se impună în Asia de Sud-Est și Oceania, primele piețe țintă ale grupului.
„Afacerile noastre interne ne permit să plătim taxele pentru expansiunea noastră în străinătate”, a spus el.
Un handicap pe care trebuie să îl depășească este originea lor chineză, într-o perioadă de tensiuni geopolitice în creștere. Investitorul Plug and Play, Li, a declarat că fricțiunile Chinei cu Occidentul au complicat expansiunea în străinătate pentru grupurile mari, dar că ar trebui să fie o problemă mai mică pentru start-up-uri, mai ales că acestea nu se află pe radarul Beijingului. „Unii oameni se tem că toate companiile chineze sunt controlate de guvern, când nu este cazul”, a spus el.
Grupurile chinezești mai mari, cum ar fi TikTok și casa de modă rapidă Shein, au preluat conducerea în încercarea de a-și ascunde rădăcinile, fiind pionierii abordării „Singapore-washing” de a muta unele dintre funcțiile companiei lor în orașul-stat.
TikTok se numește acum o companie globală cu sedii în Los Angeles și Singapore. Lista grupului cu alte nouă locații de birouri globale de pe site-ul său web omite menționarea vreunui birou din China, unde echipe de ingineri, designeri de produse și oameni de operațiuni administrează o mare parte din aplicația de succes.
Grupul chinez de comerț electronic Pinduoduo a șters recent mențiunile privind China din noua sa aplicație Temu care comercializează bunuri ieftine către americani. Site-ul web al Temu a șters în aprilie „Pinduoduo” și „China” din povestea sa de origine și acum susține: „Temu a fost fondată în Boston, Massachusetts, în 2022”.
TikTok a declarat că are mii de angajați în Singapore, inclusiv directorul său general. Pinduoduo nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Danny Tao, șeful companiei ePropulsion cu sediul în Dongguan, a declarat că originea în China are avantaje și dezavantaje. Faptul că se află în inima lanțului de aprovizionare cu vehicule electrice din China a ajutat compania sa să se transforme într-unul dintre principalii producători mondiali de motoare electrice pentru ambarcațiuni.
Cu toate acestea, faptul că este vorba de China a făcut ca vânzarea în străinătate să fie mai dificilă, a recunoscut el. „Încercăm să construim un brand global care să nu le amintească oamenilor de China”, a spus el.
„Nu ne vom nega rădăcinile noastre chinezești. Dacă cineva mă întreabă unde sunt proiectate și fabricate produsele noastre, voi spune China, dar nu este nevoie să subliniem identitatea noastră chineză.”
Sursa – www.ft.com