Rishi Sunak a fost acuzat de un eurosceptic conservator de rang înalt că a aruncat doar legi „triviale” sau învechite din era UE asupra „focului de tabără al birocrației de la Bruxelles”.
Sir Bill Cash, președintele comisiei de control europeană a Comunei, a luat în derâdere lista celor 600 de acte legislative derivate din UE identificate de miniștri pentru abrogare până la sfârșitul anului 2023.
El a spus că lista include reguli privind cotele referitoare la importurile de tărâțe de grâu pe teritoriul francez Réunion și stabilirea posibilităților de pescuit pentru hamsii în Golful Biscaya pentru sezonul de pescuit 2012.
Cash a evidențiat, de asemenea, măsurile referitoare la pescuitul în São Tomé și Príncipe, printre cele peste 150 de norme UE referitoare la pescuit, care urmează să fie abandonate.
O altă măsură legată de „limitele orelor de lucru pentru șoferi în timpul focarului de febră aftoasă din 2001”, a menționat Cash.
Euroscepticii conservatori sunt furioși pe Sunak pentru că a diluat proiectul de lege reținut al UE (REUL), care este examinat în această săptămână de Camera Lorzilor.
Jacob Rees-Mogg, fostul secretar de afaceri care a întocmit proiectul de lege inițial, l-a acuzat pe Sunak că se comportă ca familia Borgia, care a devenit sinonimă cu trădarea în Italia în secolele al XV-lea și al XVI-lea.
Sunak a renunțat la „clauza de caducitate”, conform căreia toate proiectele de lege din era UE ar trebui să fie revizuite sau abandonate până la sfârșitul anului 2023, în favoarea unui program de 600 de acte legislative care să fie eliminate.
Dar, într-o scrisoare către Sunak, Cash a spus că evaluarea inițială a programului a comisiei sale a constatat că „aproape fără excepție” măsurile conținute în acesta sunt „triviale, învechite și nu sunt importante din punct de vedere juridic și/sau politic”.
„Revocarea acestui REUL nu poate fi interpretată ca ușurând povara de reglementare pentru întreprinderi sau ca stimulând creșterea economică”, a scris Cash. „Aceasta este o caracterizare greșită îngrijorătoare și ridică întrebarea care este scopul real al programului.”
Kemi Badenoch, secretar de afaceri, a anunțat retragerea săptămâna trecută, argumentând că graba de a revizui sau de a anula toate legile UE până la sfârșitul anului este nerealistă și nedorită.
Grupurile de afaceri, sindicatele și organizațiile de caritate au avertizat că graba vertiginoasă de a efectua eliminarea legilor UE ar putea pune în pericol protecții valoroase pentru consumatori, lucrători și mediu.
Pe lângă eliminarea unor legi specifice, au avertizat grupurile, proiectul de lege încă predă așa-numitele puteri Henry al VIII-lea miniștrilor care vor permite ca în viitor legile derivate din UE să fie schimbate fără un control adecvat.
Greener UK, o coaliție a 10 dintre cele mai mari grupuri de conservare din Marea Britanie, inclusiv RSPB și National Trust, a declarat că lista de 600 de legi programate pentru a fi eliminate a ridicat, de asemenea, preocupări specifice în domeniile managementului apei și controlului poluării aerului.
Ei au citat legile care reglementează modul în care resursele de apă sunt analizate în evaluările de impact asupra mediului, avertizând că ștergerea legilor existente înainte ca înlocuirile să fie în cartea statutului ar putea lăsa „lacune fundamentale” în legile de gestionare a alimentării cu apă.
Grupul a adăugat că guvernul propune, de asemenea, eliminarea unora dintre reglementările naționale privind plafoanele de emisii din 2018, care impun guvernului să explice cum va îndeplini obiectivele de reducere a poluanților, cum ar fi oxidul de azot și amoniacul.
Ruth Chambers din coaliția Greener UK a spus că, dacă prevederile de supraveghere nu sunt consolidate în proiectul de lege, legislația va da guvernelor viitoare competențele de a slăbi regulile de mediu.
„Dacă acest proiect de lege va trece așa cum a fost redactat, viitoarele guverne vor putea slăbi regulile de mediu cu impunitate. Legile cheie care afectează râurile sau siguranța chimică ar fi în pericol pentru anii următori”, a spus ea.
Grupurile de ocupare a forței de muncă au avertizat, de asemenea, că angajamentul guvernului de a elimina „supremația” dreptului UE din sistemul juridic al Regatului Unit ar crea o incertitudine uriașă, deoarece ar elimina precedentele juridice pe care instanțele din Marea Britanie și-au bazat deciziile.
„Nici angajatorii, nici angajații nu vor avea claritate cu privire la semnificația unor părți mari din legea muncii care afectează investițiile și costul forței de muncă”, a declarat Paul McFarlane, președintele Asociației Avocaților pentru Angajare.
TUC, organizația sindicală-umbrelă, a spus că proiectul de lege a pus bazele guvernului pentru a reduce protecțiile de lungă durată privind programul de lucru și plata concediilor. Paul Nowak, secretarul general al TUC, a declarat că guvernul „subminează protecția timpului de lucru prin ascuns”.
Sursa – www.ft.com